PC als externe midigestuurde sampler

Kraan

Ouwe rot
In mijn studiootje heb ik een tweede pc staan die ik alleen gebruik om samples te archiveren en af en toe als 2-track voor de eindmix.

Ik heb tot nu toe nog nooit een softsampler gebruikt (of je moet Protracker een softsampler noemen), en heb hier dan ook de ballen verstand van.

Ik loop al een tijdje met het idee om deze m\tweede pc als sampler te gaan gebruiken en vraag me af naar de mogelijkheden hiervoor. Welke software (bij voorkeur free- of shareware) is hier geschikt voor, en kan dus door een extern midi-in signaal aangestuurd worden?

Uiteraard kan ik me de vraag voorstellen waarom ik geen softsampler op mijn hoofdcomputer gebruik, maar hier heb ik een aantal argumenten voor.

1. De 2e PC is meestal werkloos.
2. De PC heeft al een archief met samples (computers zijn niet aan een netwerk verbonden)
3. De PC heeft een eigen monitor, waardoor de sampler op deze monitor draait en ik geen beeldruimte op de 2 monitoren van de hoofd-pc hoef in te leveren.
4. De hoofd-pc wil ik zo veel mogelijk alleen als sequencer en eventueel multitracker gebruiken, met een incidenteel gebruik van een VST of VSTi.
5. Het lijkt me gewoon leuk om hier eens mee te experimenteren.

Volgens mij zou Emulator X het kunnen, alleen hoop ik middels dit topic wat (goedkopere) alternatieven te krijgen. Wat vereiste mogelijkheden weet ik niet zo goed wat ik wil. Dit omdat ik niet zo goed weet wat softsamplers bieden.

Ow ja, erg snel is de pc niet. Exacte specs ken ik niet, maar het heeft sowieso een <1000 mhz Celeron processor.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk in mijn vraag ben.

ongeveer elke softsampler zal door midi op deze pc aangestuurd kunnen worden...maar meestal moet je ze dan wel draaien onder een host (=sequencer) en die laat je dan als MIDI slave meedraaien met jouw 'hoofd' pc.

Ik weet van geen prijzen van softsamplers, maar om ze uit te proberen kan je meestal wel een demo downloaden

je kan ook een paar woordjes in Google intikken en dan kom je na een paar seconden op sites met gratis samplers terecht zoals bvb http://www.newfreedownloads.com/find/sampler.html

be creative...je zal het nodig hebben als je wil softsamplen ;-)

Dank voor je antwoord.

Van bijvoorbeeld Kontakt weet ik dat het standalone draait. Maar dat is me qua prijs een beetje te overdreven.

Maar volgens jou is het dus een kwestie van op zoek gaan naar Softsamplers die standalone draaien. En die werken vrijwel zeker met een midi-in signaal?

Heeft iemand nog een goede tip in deze dan? Wellicht doet iemand het ook op deze manier en heeft die wat aandachtpuntjes.

Origineel geplaatst door Ramoonus
VSTHost
kan je elke vst standalone draaien

Yep, die is me bekend. Maar toch gaat de voorkeur uit naar standalone. Of het gebruik van een host moet niets uitmaken qua functionaliteit en prestatie.

Re: PC als externe midigestuurde sampler

maar het heeft sowieso een <1000 mhz Celeron processor.

Dit zie ik nu pas staan. Dan valt EmuX sowieso af, want de systeemvereiste is P4 2.4 GHz. En het is een log monster, dus dat heb je ook echt wel nodig.

Thanks! Ziet er zo op het eerste gezicht wel goed uit!

Waarschijnlijk komt er dit weekend een nieuwe 2e pc (P4 1700mhz), dus daar zal ik hem eens op proberen.

Tot nu toe even met een 'demoversie' van Kontakt aan het experimenteren geweest. Maar vooral om te kijken of ik dit het geld waard vind, en als referentie voor gratis/goedkope software.

IK gebruik Vstack als host en Cantabile lite om eens iets te testen,
verder zijn er genoeg soundfont plugins denk 'k,
En Highlife is mss ook intressant

twee comp met elkaar verbinden,
zonder extra nodige hardware i.e. soundcard etc.,dan
is "FX teleport en/of FX MAX" een handige mogelijkheid,
gewoon via ethernet kabel,
latency is te verwaarlozen,

Ik zou echt voor NI Kontakt gaan. Is echt een meesterlijke softsampler met bijna oneindig veel mogelijkheden.

En inderdaad, hij draait standalone en goed ook. Met ASIO, dus zo goed als geen latency!

Deze sampler biedt zo veel mogelijkheden, midimultitimbraliteit, timestrechfuncites, veel filters, EQ's, veel fx.

Je hebt er uiteindelijk echt geen spannende geluidskaart met veel I/O voor nodig, alleen maar een simpele ASIO-kaart en klaar is Kees!

Tja, Kontakt is vet indeed, maar die prijs he?

Van het weekend dit topic nog eens goed langslopen en alle mogelijkheden bestuderen.

Back