Audio over een midi kabel mogelijk? :-))

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Aloha!

Ik moest van een kameraad vragen of het ook mogelijk is om audio over een midi verbinding te sturen. We hebben een pc en laptop dmv MIDIoverLAN CP (http://www.musiclab.com/products/rpl_info.htm) verbonden en daarmee kunnen we midi signalen in elkaars ableton binnen trekken om synths op elkaar pc computer aan te sturen. (midi klokken synchroon starten tot op hede nog niet gelukt in ableton) Maar is het niet mogelijk audio signalen ook via die midi verbinding te sturen zodat we geen externe mixer moeten gebruiken?
(ja domme vraag...mijn kameraad hee ;-)

Thx en groeten!

Zoals jij het wil niet. Maar oudere samplers kunnen wel samples via midi laden. Maar dat gaat takketraag.

Nee, is niet mogelijk.

Realtime tenminste :)

De enige audio die ooit over een midi kabel kan gaan is via Midi Sample Dump. Een protocol om via Midi samples te kunnen sturen van en naar instrumenten/programma's die dat ondersteunen. Voornamelijk samplers en audio editors. En het is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Alleen als je hele dringende redenen hebt gebruik je zoiets. Dus zeg maar nooit dus, zeker tegenwoordig, maar scsi spul was vroeger erg prijzig. ;)

Antwoord ondanks dit blijft nee. Enkel midi data gaat over de midi kabel. Nix anders.

L56 Out...

Origineel geplaatst door fuse
Zoals jij het wil niet. Maar oudere samplers kunnen wel samples via midi laden. Maar dat gaat takketraag.

Merci voor de info alvast!!

Nog een vraagje (2 eigenlijk):
Dus ik moet op beide computers de audio via een mengpaneel naar 1 output brengen om samen wat te kunnen jammen? En is het mogelijk om 2 sequencers via midi samen te laten beginnen en/of het tempo gelijk te zetten?

Thx a lot!! :biertje: :biertje:

EDIT: ok vraag 1 is me nu al duidelijk, thx L56!

Ja en Ja ;)

Origineel geplaatst door L56
Ja en Ja ;)

Thx!
:halleluja :halleluja

En nu nog 1 vraagske om het af te leren:
En zou dat midi syncen van de midi klokken (in Ableton) moeten werken als ik op 1 computer de output via mijn "midi over lan" sync en met de andere via de input van "midi over lan" op dezelfde poort of zit ik er helemaal naast?

Thx! :halleluja

EDIT: External Sync aan zetten op 1 / 2 computers (in ableton) heb ik net gevonden.

Groeten!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door L56
Een protocol om via Midi samples te kunnen sturen van en naar instrumenten/programma's die dat ondersteunen. Voornamelijk samplers en audio editors. En het is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.
best wel, 32 MB bijv. zou al snel een uurtje of 3,5 duren (en dan dus mono, 8 bit he) 8D
destijds was het meer bedoeld voor single cycle waveloops en zeer korte sampletjes op een lage sempulreet...

Nu snap ik wat voor mij het nut kan zijn van een geluidskaart met 8 in/out's.
(gezien ik geen hardware gebruik enkel midi controller / soft synths) Dan kan ik die kanalen gebruiken om tot met 8 man + instrumenten te jammen dus.

Zou wel nice zijn moest er ook nog eens alle audio door midi kabels gestuurd kunnen worden (aan goede snelheden) zodat men niet telkens ook nog eens alle audio apart moet gaan bundelen naar 1 output.

Greets

als jij een geluidskaart hebt met 8 in/out's sta je nog niet echt veel verder hoor...tenzij dat je de audio output van je maat dan in een van jouw inputs steekt en dan deze naar één van je out's begint te routen...ik zou eerlijk gezegd gewoon een supergoeiekoop 2 of 3 kanaals mixertje kopen voor 50 euro of zo en dan kan je beiden daar je laptop op inpluggen en mixertje aan versterker/installatie hangen.

Audio over MIDI.

Audio over MIDI.

Helaas zal hetgeen wat je wilt niet gaan.
MIDI is pure DATA-overdracht en geen Audio-overdracht. Het is dus bedoeld om de noten, patches, banken etc .... door te geven aan de computer en retour. Het is dus van belang om toch een mixer ernaast te houden.

als jij een geluidskaart hebt met 8 in/out's sta je nog niet echt veel verder hoor...tenzij dat je de audio output van je maat dan in een van jouw inputs steekt en dan deze naar één van je out's begint te routen...ik zou eerlijk gezegd gewoon een supergoeiekoop 2 of 3 kanaals mixertje kopen voor 50 euro of zo en dan kan je beiden daar je laptop op inpluggen en mixertje aan versterker/installatie hangen.

Hmmm...ja kan wel begrijpen dat dat handiger is.
Maar het kan ook wel eens voorkomen dat we met een stuk of 5 man gaan jammen en dan kan ik dat mss nog gebruiken als we geen mengpaneel hebben met genoeg aansluitingen. Plus dan kunnen we mss nog de 5 audio outputs apart in een kanaal opnemen als we willen.

Enfin, merci voor de info nog!

grts

Je kan ook de output van de ene laptop in de input van de ander gooien en dat kanaal weer doorrouten naar de output. Zo kan jij bv effecten over de output van je maat gooien, of hem muten als ie irritant doet 8o)

Koop een mixer met meer dan 4 kanalen? :kimono:

Als ik het gratis kan + met de extra mogelijkheid om alle kanalen apart op te nemen zie ik het nut niet direct om daar geld aan uit te geven.

Ok je hebt wel een hardware mixer waar je direct contact mee kunt hebben, maar tis maar om wat in groep te jammen af en toe, tis niet voor een liveset on stage te doen ofzo.

Spijtig dat ze tegenwoordig nog niet standaard midi en audio door die midi (of audio) kabels krijgen. Dat zou tog veel handiger zijn in veel gevallen.

groeten

Wordt het geen tijd dat je iets meer over muziek maken gaat lezen?

Ben een maandje a 1,5 geleden met Ableton tutorial dvd begonnen.Ik koop elke maand MusicTech en FutureMusic + af en toe een Computer Music. Plus ik lees dagelijks dingen over stuff producen. Gisteren thinking inside the box doorgenomen (EQ tutorial) bv. En ik werk als IT Consultant voor de Belgische overheid -> op mijn werk ben ik ook voor de helft v.d. tijd (als het niet meer is) bezig met info op te zoeken, forums te bestoken met mijn vragen,...dus...euhm...u zei? :D

En btw, ik post hier niet enkel, voor alle duidelijkheid.

Spijtig dat ze tegenwoordig nog niet standaard midi en audio door die midi (of audio) kabels krijgen. Dat zou tog veel handiger zijn in veel gevallen.

groeten

Waarom? Dat zou toch onzin zijn. Midi en audio zijn gewoon twee totaal verschillende dingen. Je gaat toch ook niet proberen om water samen met gas ovwer één leiding te krijgen? Het is ongetwijfeld technisch mogelijk om midi en audio samen te voegen, maar dat is onnodig!

Waarom? Dat zou toch onzin zijn. Midi en audio zijn gewoon twee totaal verschillende dingen. Je gaat toch ook niet proberen om water samen met gas ovwer één leiding te krijgen? Het is ongetwijfeld technisch mogelijk om midi en audio samen te voegen, maar dat is onnodig!

Volgens mij zijn ze beide wel digitaal.
Het zou dus niet handig (of onnodig) zijn om alle stroom, water, internet, airco, aardgas enzo via 1 buisje door uw huis te kunnen laten stromen? :peukie:

Back