Zelf frontplaten anodiseren.

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Voor de echte doe het zelvers is het natuurlijk een uidaging om de aluminium frontplaten van hun creaties zelf een kleurtje te geven met een professioneel uiterlijk.

Op deze site wordt beschreven hoe dat moet en in de pdf staat de theorie.

http://home.scarlet.be/chriskedwz/anodiseren.htm

Wat ik er leuk aan vind is dat het met spullen kan die gewoon bij de drogist te halen zijn.

Attachments

• Anodiseren van aluminium.pdf
    144,2 KB · Bekeken: 204
boeiend!!
neemt die anodisatie iets weg van het alumineum?
zou het ook mogelijk zijn een beschermlak-bedrukking in bijvoorbeeld zeefdruk aan te brengen die dan niet mee anodiseert en kleurt? en dan als een soort relief bovenop blijft liggen?

Volgens de pdf gaat er wel een deel in oplossing en de oxide laag wordt ong 22uM dik. Dat is 22 miljoenste meter ofwel 22 duizendste millimeter.
Ik denk zelf dat als je al iets kan vinden wat bestand is tegen de inwerking van het zuur ,dat het niet zichtbaar erop ligt.Het zal meer het kleursverschil zijn dat opvalt.
Ik denk ook dat het beter is om erna pas te zeefdrukken.

Maar meer weet ik er ook niet vanaf.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij heb je toch wel íets meer info nodig om een plaat te anodiseren! Een aantal voorbeelden:
- concentratie zwavelzuur?
- zuiverheid sealwater?
- stroomdichtheid (aantal Amperes per vierkante decimeter)?
- hoelang moet je de stroom erop houden?
- temperatuur anodiseerbad?
- waar ga je de aluminiumplaten elektrisch verbinden (daar krijg je dus lokaal geen anodiseerlaag)?
- hoelang moet je sealen?
- kathode materiaal en vorm?
- etc, etc, etc, etc,...
Snappie??

Ik heb zelf bij een galvanisch bedrijf gewerkt waar ze ook deden anodiseren... het is echt een vak apart om platen *mooi* te anodiseren; als je niet weet waar je aan begint, níet aan beginnen! Zéker niet als je een gekleurde laag wilt aanbrengen!

Als je wilt zeefdrukken kun je dat het beste ná de anodiseerbehandeling doen, want de zeefdruk zal beschadigen tijdens het proces.

EDIT: ik had alleen de PDF gelezen, en ik zie nu de website pas... hier staat het best redelijk uitgelegd, maar het heeft een hoog knutsel gehalte... Maar dat is alle DIY!

NB: zwavelzuur is smerige troep, dus als je het wilt doen neem voldoende veiligheidsmaatregelen!

Daarom vond ik het wel wat voor diegene die er toch een persoonlijke tint aan willen geven.

Mijn tec heeft zelf al zon home made fronts gemaakt voor custom projecten op aanvraag.

Hij koopt dan wel speciaal alu met open porien,anders werkt het niet.

het resultaat is indrukwekkend,en de bedrukking en kleur in de plaat is ok!

Back