AKAI MPC2000 <--> PC met zips

bikkel

Everything is on the One
Is het mogelijk om met een PC met ingebouwde IDE zipdrive samples op zips te laden die een AKAI MPC2000 met een SCSI zipdrive kan lezen? Ik ben niet echt bekend met hardware samplers maar zijn er freeware programma's voor de PC die AKAI zips kunnen beschrijven en eventueel ook AKAI CD's kunnen lezen?

Hoe?

Ik dacht dat je AKAI zips niet zomaar in een PC kon gebruiken namelijk. Het gaat er om dat er opgenomen/bewerkt kan worden met een wave editor in de PC, en dat die geluiden in de MPC geladen kunnen worden.

Sorry dat ik misschien dingen vraag die al gevraagd zijn maar ik bots er nu ineens tegenaan, anders had ik wel beter meegelezen.

Is Translator het programmaatje wat ik moet hebben of zijn er makkelijkere manieren?

Maar niet direct naar een AKAI zip neem ik aan.

Ik dacht dat alleen de nieuwere samplers FAT compatible waren.

Is er niet zoiets als AKAIopener ofzo? :D

MacOpener deed altijd wonderen ten tijde van het GLE.

Ik heb toevallig ook net een MPC-2000xl gekocht en als ik het goed begrijp is het geen probleem zoland je de zips maar in de pc hebt geformatteerd.
Is de zip in je akai geformatteerd en laad je hem in je pc dan zal windows de naam van de zip wijzigen, waardoor de MPC deze niet meer wil lezen. De data is dan nog niet verloren.
Ik ben hier ook mee aan het stoeien. Ik zou als ik jou was even eent est zipje gebruiken.
Meer info: http://www.mpc2000xl.com

hahahaha ... tjek de mpc site ...www.midicase.com of http://www.mpc2000xl.com/

maar eigenlijk kan ik je het antwoord wel geven
de mpc kan gewoon dos disk lezen :D

dus gewoon effe een zip als dos formsteren en klaar is kees ..
pas wel op met lange file namen want daar kan ie niet goed mee omgaan.

volgens mij kan je met de demo versie van cdxtract akai formaat naar wav converteren

Ehmm okee dus gewoon FAT gebruiken en niet FAT32 formatteren? Dat zou mooi zijn....

En dan PCM .wav files gebruiken en/of AKAI formaat bij het opslaan.

ik zal jullie allemaal even uit de brand helpen:) ik gebrui hier dus een mpc met een ingebouwde zip(extern kan ook, maakt niet uit). Ook heb ik een interne zipdrive in mijn computer zitten. Je kunt de bestanden (samples, sequences e.d. )gewoon uitwisselen. Ik heb de disks op de pc geformatteerd. vervolgens er samples opgezet en dan in de mpc inladen, dat werkt perfect. Echter is dit alleen mogelijk met win 95/98. Windows xp/2000/nt geformatteerde floppy's kan de mpc niet inlezen. Er bestaat ook zo'n handig programmaatje op www.mpc2000xl.com waar je snel je mpc sample-programma's mee kunt maken, dit werkt erg goed en erg snel. Ik hoop dat het duidelijk is voor iedereen. heb je windows 95/98 geen probleem. Windows 2000/xp/nt werkt gewoonweg niet, ik denk dat dat met je atapi aansturing te maken heeft.

De gewone 2000 heeft wel problemen met uitwisselen tussen pc en mpc via zip
en in de XL is dit probleem verholpen. Wel moet je op de lengte van de bestandsnamen letten.

Het is geen XL volgens mij.

Ja ik ga mijn zipdrive aan iemand verkopen met zo'n MPC2000 vandaar, maar hij verwacht wel dat ik een werkende oplossing verkoop.

Pas wel op met je partities!
Als je je zip hebt opgedeeld in partities wist je pc de 1e partitie zo gauw je de zip inleest. (mac weet ik niet)
Ik heb dit ooit ergens gelezen op een mpc site. Dit was btw een mpc2000 site en geen 'XL' site!

Origineel geplaatst door redje
Windows xp/2000/nt geformatteerde floppy's kan de mpc niet inlezen. Er bestaat ook zo'n handig programmaatje op www.mpc2000xl.com waar je snel je mpc sample-programma's mee kunt maken, dit werkt erg goed en erg snel. Ik hoop dat het duidelijk is voor iedereen. heb je windows 95/98 geen probleem. Windows 2000/xp/nt werkt gewoonweg niet, ik denk dat dat met je atapi aansturing te maken heeft.

Zal ik jouw eens uit de brand helpen. ;)

Ken het probleem en het heeft te maken met het FAT16 'probleem'.
Die gasten van Microsoft zijn eigenwijze eikels en veranderen iedere keer hun eigen standaard.
Bij Win 9x/ME zit FAT16A en is net even anders als FAT16B voor Windows NT/2000/XP.
Waarschijnlijk omdat FAT16A niet goed genoeg was.

Maar je MPC leest dus wel die FAT16A en kan geen FAT16B aan. Vind het op zich al een hele slimme zet van Akai om dat erin te bouwen, maar ze kunnen er nix aan doen dat M$ die standaarden gaat lopen aanpassen.

Dus gewoon even een multiboot systeem gebruiken. Booten in Win98 en al je (lege) zips formatteren op FAT16(A) in een partitie. En dan kan (gek genoeg) windows NT/2000/XP er dan wel mee om te gaan.

Het is ook aan te raden om regelmatig je zips te backuppen. Zeker als er balangrijke dingen op staan. Wat dat betreft vind ik het onbetrouwbare krengen.

Origineel geplaatst door fuse
Dus gewoon even een multiboot systeem gebruiken. Booten in Win98 en al je (lege) zips formatteren op FAT16(A) in een partitie. En dan kan (gek genoeg) windows NT/2000/XP er dan wel mee om te gaan.

Je kunt ook gewoon een MS-Dos/Win98 bootdiskette maken en daarmee formateren. Voor (externe) zipdrives heeft Iomega dos-drivers beschikbaar. Scheelt weer een hele aparte installatie. Als je ff geen w98 of dos bijd e hand hebt kun je er ook gewoon één downloaden vanaf http://www.bootdisk.com/ .

Okee hij draait 98, en die FAT versie moet dus compatible zijn met elke MPC2000 versie.

Mooi!

Back