Mambo nr 5 wat voor gridmode?

Ik vrees dat je gelijk hebt ;-) Maar het is toch maar net hoe je het bekijkt? Ik hoor het namelijk zelf wél als een vierkwartsmaat en niet als 12/8

Ik vind het niet vervelend om verbeterd te worden hoor, maar is het per se het een of het ander? Of kan het ook allebei?

oké ;-)

Maar ik trek het me wel aan ;-) Mocht iemand uitsluitsel kunnen geven dan houd ik mij aanbevolen!

Wat ik me vooral net bedenk: volgens mij lijkt de echte 'mambo' (wat geloof ik meer een dansstijl is en niet een muziekstijl, verbeter me als dat niet juist is...) helemaal niet op de top 40 hit 'mambo nr. 5'.

Althans, voor zover ik mij de mambo ritmes van mijn oude keyboard kan herinneren. ;-)

Mambo no. 5 is inderdaad 4/4 in shuffle/swing/triolen feel.

Je -zou- dat als 12/8 kunnen zien, maar zo voelt het niet, en iedereen hoort ook gewoon 4/4. De triolen gaan veel te snel om ze echt als maat/tel eenheid te voelen, vandaar ook de verwarring van de OP.

Als je op elke tel een achtste triool zet heb je inderdaad in totaal 12 achtste noten. Maar dat maakt het nog niet meteen een 12/8 maat. Bij een 12/8 denk ik meer aan iets als Unchained Melody, Blue Moon uit Grease of een andere 50's ballad. Of Everybody Hurts, van REM.

Back