handleiding Roland KW-30 (SCSI-kit W-30)

Meinte37

headbangend lid
Ik ben m'n W-30 aan het optuigen met SCSI-drives, maar nou kan ik nergens een manual/handleiding van het SCSI-gedeelte vinden. Een uitleg wat die extra SCSI-menu's nou allemaal precies doen, zou best 'ns handig kunnen zijn. Met een beetje gokken en proberen kom ik er ook wel, maar het liefst heb ik toch ook een echte handleiding.

Dus: heeft iemand zo'n handleiding? Electronisch/gescand/origineel en engels/nederlands maakt niet zoveel uit.

Nou, die had al gevonden ;) Ik denk dat ik sowieso alle W-30 sites wel ken.

Het gaat me ook niet om het erin proppen van die chip; dat is nl. al gebeurd. Het gaat me dus vooral om het gebruik van de mogelijkheden die het geeft; staat nl. allemaal niet in de W-30-manual en lijkt me wel handig, m.n. voor de volgende eigenaar, want de W-30 ga ik verkopen. Ik moet nog even een SCSI-behuizing met voeding binnenkrijgen voor een HD, dan kan er tenminste ook geboot worden zonder ouderwetse floppy. Daar komen vast nog wat details aan te pas, die zonder handleiding lastig te achterhalen zijn: gedoe met SCSI-Id's enzo...

mja.. dacht ik al hoor ;)

infeite vraag je dus gewoon basiskennis over SCSI?

als je aan iets niet uitgeraakt, stel gerust een gerichte vraag.

mja.. dacht ik al hoor ;)

infeite vraag je dus gewoon basiskennis over SCSI?

als je aan iets niet uitgeraakt, stel gerust een gerichte vraag.

Nou, SCSI-basiskennis (ID's, terminators, e.d.) heb ik wel (denk ik) en als ik er niet uitraak, dan ben ik mans genoeg met Google om er alsnog achter te komen (achtergrond als IT'er/programmeur helpt ook wel) ;)

Het gaat me dus vooral om een functionele beschrijving van de specifieke SCSI-functies van de W-30; deels voor mezelf, maar zeker voor de volgende eigenaar.

Dus: als iemand die handleiding heeft, kunnen we dan iets afspreken om 'm te kopieren of in te scannen?

er is niet zoveel aan te begrijpen:
de scsi disk staat bij de andere save en load destinations als hd.
geloof dat je hem het best id7 kon geven , pakt de hoogste voor startupdisk.
maximaal 80mb geformateerd, grotere schijven ook, de rest negeert hij.
overige extra functies: parkeer schijf, formateer, mount, delete en copy
dat was het wel zo'n beetje.

OK, dat van die destinations ben ik ondertussen achter (was eerst een beetje vaag). Is er ook nog te doen met die "Area #0"-optie (F5) in Performance-mode? Dat je bijv. die "0" kunt aanpassen naar een andere area?

I.i.g. dank voor de info (die SCSI-id7 is wel handig)!

OK, dat van die destinations ben ik ondertussen achter (was eerst een beetje vaag). Is er ook nog te doen met die "Area #0"-optie (F5) in Performance-mode? Dat je bijv. die "0" kunt aanpassen naar een andere area?

dacht het niethoor, je moet er niet teveel van verwachten behalve dan , als het goed gaat automatische opstart en 2-3 maal zo snel laden en een flinke bibliotheek bij de hand b.v. in de oefenruimte. daar stond de mijne altijd, want eerlijk gezegd: een goed toetsenbord met een zee van geluid op zipdrive ( waar die trouwens niet van opstart) en dat voor een schijntje, ik heb hem maar gehouden voor dat soort gelegenheden.
de sounds zelf ben ik voor in de studio rustigjes aan het omzetten naar een s760 en van daaruit naar kontakt.

Dat-ie niet van ZIP boot, wist ik al wel (Neil's website helemaal uitgeplozen) ;) Verder ook inderdaad bedoeld om meer en sneller geluiden tot je beschikking te hebben en om de floppydrive te ontzien, want het is altijd maar afwachten wanneer die gaat...

Zo, ondertussen heb ik een SCSI-behuizing met de juiste kabels en kan ik de W-30 met de SCSI-HD laten praten.

Nog 2 probleempjes:

1. Welk SCSI ID ik de HD ook geef, booten vanaf HD doet-ie niet. (Ik verwacht dus dat de W-30 boot zonder dat er ueberhaupt een system disk in de FD zit.) Het vreemde met ID=7 is trouwens dat de W-30 de HD 7x ziet, nl. met ID=0 t/m 6 (maar niet met ID=7); heeft er vast mee te maken dat ID=7 meestal de SCSI-controller is?

2. Doorlussen vanaf een ZIP-disk werkt nog niet: de boot sequence blijft hangen in de "SCSI ID check"-fase. De chain ziet er als volgt uit: W-30 -> Iomega ZIP-drive @ de connector met het vage symbooltje; Iomega ZIP-drive @ "ZIP" connector -> SCSI-HD, die getermineerd is. De ZIP-drive is niet getermineerd. Omdraaien van HD en ZIP in de chain kan niet, omdat ik dan niet de goede kabels heb (slot op de SCSI HD-behuizing waar de terminator inzit is een ander type SCSI-2 connector). Omdraaien van de connectoren op de Iomega werkt volgens mij ook niet.

Iemand een idee?

P.S.: Iemand nog behoefte aan een SCSI CD-ROM-speler?

Herstel @2: door de HD ID=6 te geven (en de ZIP ID=5), boot de zaak i.i.g. weer. Echter, de ZIP-disk is dan nog steeds niet te benaderen...

? telt hij van 0-6 ipv 1-7
? heb je hem al eens alleen met de zip drive aangesloten en zo ja heb je de schijf in de zip drive wel geformateerd?
Ps welke id heb je de zipdrive gegeven ( meestal middels jumpertjes of soms via drukknopjes met waarde achterop ( indien intern aangesloten)
overigens dat booten vind ik bij mij ook nog steeds een crime ik hou maar gewoon een floppy in de cddrive.

? telt hij van 0-6 ipv 1-7
? heb je hem al eens alleen met de zip drive aangesloten en zo ja heb je de schijf in de zip drive wel geformateerd?
Ps welke id heb je de zipdrive gegeven ( meestal middels jumpertjes of soms via drukknopjes met waarde achterop ( indien intern aangesloten)

Overal waar de W-30 melding maakt van een ID (bijv. SCSI Utility/Check), kun je waarden van 0-6 invullen.
Als je ZIP-drive alleen aansluit (en de Termination op On zet ;)), dan werkt het prima.
Disks zijn ook geformatteerd en voorzien van een paar gevulde Area's.
De ZIP-drive heb ik ID=5 gegeven (met schakelaartje tussen 5 en 6 achterop) en de HD ID=6, en dat zie je ook keurig terug op de W-30 zelf in de SCSI ID check.

iets stoms misschien maar m'n w30 deed het wel met een passieve terminator maar niet met zoeen met een lampje erop. snap het zelf ook niet helemaal.
maar als ik je dus goed begrijp doet hij het bij beide apart , maar niet als hij eerst naar de hd en dan naar de zip(+terminator) doorgelust moet.
en dat zijn 25 en. 50pins scsi's (maakt volgens mij trouwens niet zoveel uit in dit geval) .
hij leest trouwens maar van 1 tegenlijk maar dat wist je waarschijnlijk wel al, omkiezen doe je in het load en/of save menu.
doet hij dat wel lezen en schrijven , naar keuze naar de zip en/of hd?
( toch jammer dat m'n w30 niet aangesloten staat, moet nu alles uit m'n hoofd doen)
beetje dom misschien maar heb je de hd wel eens alleen aangesloten + zit de systemsoftware wel ook gecopieerd op de hd?
daarnaast misschien toch ook eens proberen om de id van de hd Lager dan de zip in te stellen ( ik doe het ook maar uit m'n blote hoofd)
ps 2: eventueel ook eens vragen op de w30 group van yahoo, als bovenstaande ons niet zou verder helpen.

De terminator op de externe SCSI-behuizing is passief: gewoon zo'n "eenzijdige" connector, zonder lampje. Verder is dat het probleem ook niet, want als de chain niet getermineerd is, dan komt de W-30 bij het booten nooit door de SCSI ID check-fase heen (geverifieerd met ZIP-disk).

Alle bekabeling is of D-Sub 25-pins of SCSI-1 of -2 50-pins.

SCSI-HD heb ik er ook alleen aangehad en dat ging prima. Uiteraard ook de system software op gezet.

ID van de SCSI-HD lager dan die van de ZIP zetten, werkte juist niet (dat was fenomeen 2). Andersom doet het het een stuk beter.

I.i.g. dank voor alle hulp! Ik zal de w-30 group ook nog 'ns proberen (nog niet aan gedacht).

heb de info van de w30 group aangaande booting even op 'n rij gezet:

(moeten er toch uitkomen, bij mij deed hij het, weet alleen niet meer precies hoe)

Attachments

• W30 boot.txt
    4,2 KB · Bekeken: 101
Ondertussen ook geprobeerd met SCSI v1.07 en ook dan werkt het niet. In jouw .txt-bestand wordt trouwens wat conflicterends gezegd over de ID: 0 of zo hoog mogelijk (dus: 6). Allebei geprobeerd en geen van beide werkt en in het geval van ID=0 komt de W-30 dus helemaal niet door de bootsequence als er ook een ZIP (ID=5) aanhangt.

Ik zal die hackview nog even proberen om te kijken of het probleem hetzelfde is als in sunny's .txt.

In alle gevallen: apart van elkaar (HD vs. ZIP) werkt het prima, hoewel nog steeds zonder booten, maar dat schijnt dus niet zondermeer standaard te werken...

Hmmm, het lijkt hetzelfde probleem te zijn als in sunny's .txt: de HD's (beide, dus) reageren niet op het HD Status Ready SCSI-commando...

Ik geloof dat ik me maar tevreden moet stellen met (1) niet booten vanaf HD en (2) niet tegelijkertijd HD en ZIP gebruiken :(

Toch bedankt! :okdan:

Back