Granular effects

Jarno

Ingeburgerd
Hoi allen,

Ik ben al enige tijd bezig met het knoeien met geluid en zit nu eigenlijk een vraag. Ik ben op zoek naar een plugin of iets dergelijks dat het volgende voor mij kan realiseren:

Venetian Snares - Where's Bill

Hierin wordt een filmsample gepakt uit Kill Bill. Het sampletje begint eerst met spelen, loopt dan een tijd op hoog tempo, en speelt daarna door tot het einde (rond 1:00).

Ik heb zitten klieren met Ableton live, en Simpler, en daar krijg ik het eerste gedeelte voor elkaar, alleen zodra ik de toets op mijn midi-keyboard loslaat stopt de sample met spelen. Als ik een sustain setting kies, en de sample duurt langer, dan 'fade' het sampletje toch uit.

Ik zoek een plugin (of een manier om dit te realiseren in 'Live') waarbij ik een willekeurig sample kan nemen, en dit sampletje met een druk op de knop 'vast' kan zetten, dwz dat een 'grain' van 1/16 beat blijft herhalen, en dat wanneer ik het sampletje weer loslaat de rest van de sample speelt. Het liefst natuurlijk ook met controle over de snelheid waarmee het sampletje speelt enzo.

In Fruityloops zit schijnbaar een variant hierop, de zogenaamde Granulizer. De vraag is of iets dergelijks ook in vst vorm bestaat, en of ik hiermee kan wat ik wil :)

Lange lap tekst, hopelijk kan iemand me verder helpen!

Thanks alvast,

Jarno

Bedankt voor je suggestie! Ik heb Glitch inderdaad geprobeerd, maar dit is een insert effect. Ik voer dus audio aan glitch, en zodra ik het geluid laat loopen (retriggeren) loopt onder het geluid door het originele sample af. Dat is dus net niet wat ik wil.

Stel:

Sample= Where's Bill

ik wil dan (live, het liefst) Where's [re's re's re's re's re's ]Bill kunnen laten weerklinken. Of zelfs: Where's [re's re's re's re's re's ] Bi [bi bi bi bi bi bi]ll

Met een druk op de knop de sample beatsynced laten loopen, en bij release het sample verder afspelen.

je kan ook gewoon slices maken zoals je ook doet met drumbreaks en deze dan triggeren.....zoals recycle alleen chop je geen drum maar een sample...

netzo als de amen loop.....

Dit is toch niet zo moeilijk? Gewoon een copy-paste audio edit.

En ja er zijn ook wel plugins die dingen kunnen laten haperen.
Zoek daarbij op "buffer vst".

Thanks voor alle tips! Ik doe normaliter aan knip-en-plak acties om de gewenste resultaten te krijgen, maar ik vroeg mij af of dit ook live kon. Ik hoor wel eens DJ-sets waarin dit soort effecten worden gebruikt, en dan on the fly.

Dat zou ik ook graag willen kunnen toepassen. Het lijkt er alleen sterk op dat zoiets er niet is, en dat is jammer.

Of is er toch een manier om een sampler zodanig in te stellen dat hij een sample speelt tot aan het loopgedeelte, en dan de rest van de sample uitspeelt (dus niet blijven loopen) na het releasen van de toets op mijn midikeyboard?

maar ik vroeg mij af of dit ook live kon. Ik hoor wel eens DJ-sets waarin dit soort effecten worden gebruikt, en dan on the fly.

Als je het live hoort zit de kans er dik in dat het een Kaoss Pad 3 is,
veel dj's draaien er tegenwoordig mee en die heeft zulke granulaire effecten aan boord.

Thanks voor alle tips! Ik doe normaliter aan knip-en-plak acties om de gewenste resultaten te krijgen, maar ik vroeg mij af of dit ook live kon. Ik hoor wel eens DJ-sets waarin dit soort effecten worden gebruikt, en dan on the fly.
Bij dj-sets is de kans groot dat daar het delay-effect of de "roll-sampler" van de Pioneer DJM-mixers gebruikt wordt.

Zoek even op KVR op Buffer vst, dan krijg je een shitload freeware pluggen die goed te gebruiken zijn. Like "Buffer Override" en de spullen van DFX. KT Granulator is ook da bomb overigens!

Verder zijn de Time & Tonemachines uit Kontakt erg geschikt om dit soort dingen mee te doen, zelfs nog wilder omdat je een hoop shit kan moduleren. Zeker in K3

Super, bedankt! Ik heb blijkbaar volledig over de reaktie van Origin-X heengelezen, excuus! :)

Back