Goeie "editor" voor de Kurzweil K2600s

MvD

Ouwe rot
Wie o wie kan mij helpen aan een goed programma om de geluiden te editen via een zogenaamde "editor" voor mijn Kurzweil K2600s?

Bij voorkeur een freeware programma.

Wel Kijk MvD,

IK heb al sinds de jaren '90 een K2000 als main keyboard,
en 'k heb er al vanalles voor 'geprogrammeerd'.

Weet je, de Kurzweil VAST reeks is een apparaat
"waar je alles en niets" mee kunt doen....

Als K2000 gebruiker is er niks zo goed als de editor van de synth zelf te gebruiken - Er zijn editors voor te vinden, (Kan de link nu effe niet terugvinden) maar die simuleren enkel 't geen je op het synthschermpje ziet!? Het is nu eenmaal niet zo eenvoudig voor de VAST DPS algoritmes te emuleren in een Editor voor PC of zo!
En kurzweil heeft er nooit een editor voor uitgebracht...

Er is bv. voor Unisyn en Sounddiver een driver te vinden,
maar echt, ik kan daar niks mee doen!!
De Kurzweil VAST reeks moet je echt in de menu's editeren op de synth!
Als je een synth wil om met de knoppen te draaien,
dan ben je met een K2x00 helemaal verkeerd volgens mij!

Vroeger waren er ook VAST forums, met bv wedstrijden voor de best sounds, maar dat is van de tijd vlak voor't internet dacht 'k...

Dus als knoppenbak ben je volgens mij verkeerd met een K2x00,
(ik vgl het bv. met een JP8080 en Virus of mss Moog of NordLEead)
Maar als je effe zoekt op't net,
dan kun je een gigantische soundlibrary vinden voor de VAST reeks,
al moet ik zeggen dat ik er niet meer van onder de indruk ben,
maar mss. is't ook zoals bij de virus,
daar vind je ook massa's patchen op hun site,
en na verloop van tijd, kun je eens kijken hoe zo'n patch is opgebouwd, en kun je zo de synth beter 'begrijpen'...

Als 'k de link van die 'freeware - java- editor voor de Kurzweil' terug vind,
dan laat ik je't nog wel weten,
maar zolang de knoppen nog goed reageren van de keyboard,
is er volgens mij geen betere editor dan de eigen synth te bedienen via't scherm'pje! (En als't scherm niet meer duidel'k is, dan kun je nog steeds er een nieuwe foil insteken)

En kwa mogelijk'heden is de VAST reeks echt den top!
maar om nu gewoon maar wat aan de knoppen te draaien
en er een goeie sound uit te halen - bij toeval - is een kurzweil-VAST
echt iets gans anders!!! Alles moet je instellen in de menu's!!!
('t is 't zelfde als m'n Akai VX600...)

En al gebruik ik m'n K2000 al jaren,
er zijn nog steeds nieuwe dingen die ontdek!
Ik snap 'm dus nog steeds ni voor 100%

Maar de klank zelf blijft altijd een beetje kurzweil klinken,
en persoonl'k is dat niet echt m'n smaak.
Maar ja, ik kon in den tijd anders nog een SY85 of M1 kopen...

Nu gebruik ik m'n K2000 enkel nog voor m'n drumloop-cd's, samples
en tot voor enkele weken als drumcomputer...
En, off-course - nog steeds als master keyboard...

Hoi Stephan,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik kan er zeker wat mee.

Ik heb vanmiddag een floppydrive besteld (dacht deze nooit meer nodig te hebben) om vervolgens KRZ bestanden in mn synth in te laden. Ik ben benieuwd wat ik van de getweakte geluiden vind want sommige "standaard" geluiden van de Kurzweil vind ik ronduit Boring...

Zijn er wel handige proggie's om de KRZ bestanden te editen of is dat eigenlijk hetzelfde verhaal als het tunen van de Kurzweil?

Tis wel rete ingewikkeld... (dat tweaken).

Ik heb de synth kunnen ruilen tegen mijn Yamaha S90 (was daar niet echt van onder de indruk). De kurzweil vind ik wel beter kwa geluiden dan de Yamaha S90 maar ik denk dat ik een beetje verwend ben geraakt van een aantal VSTI's zoals : Steinberg The Grand 2, en East West Choirs en Symphonic Gold... Dit zijn echt super natuurlijke geluiden en zijn volgens mij ook echt opgenomen met mics bij de acoustische instrumenten...

Graag gedaan MvD!

De floppy gebruik ik nog zelden,
't meeste gebruik ik de Zip, CD of Jazz...

Kurzfiler is wel handig (als je't aan de praat krijgt =in java ??)
http://kurzfiler.sourceforge.net/
Meestal gebruik ik Awave, (maar die geeft fouten als je het dsp algoritme niet manueel verzet...)
Om bv een keymap te maken van individuele samples zijn die programma's wel intressant... kijk anders eens op de kurzweil site naar programma's!

Kwa tweaken- kun je de controllers v/d kurzweil assigneren en dus gebruiken om de klank te veranderen, meestal is dat Ctrl 1 Mwheel en Ctrl 6 Data die standaard ingesteld staan voor m'n K2000.

En idd, de VST plugins zijn - met hun Gigabyte aan samples - veeeel beter dan de 8MB of zo v/d 'oude' Kurzweil...

't Is een beetje verouderd die VAST reeks vind 'k,

Als't aan mij lag zou ik iets aan de kwaliteit dan van de filters doen en
een manier vinden zodat je de K2x00 kunt bedienen als de meeste synths - dus mss met een aantal prefab Script's of Macro's of zo...
Nu moet je alles zelf instellen.

'k Moet wel zeggen dat m'n K2000 erg stabiel is en in sommige dingen (zoals file management) erg goed is uitgewerkt!!!
Maar de sound is een beetje achterhaald nu,
al kun je der zelf samples insteken - zoals met de Clavia wave nu ook eindel'k kan...En wie weet gaat de virus ook ooit met samples kunnen werken???

Voor mij was't in ieder geval geen miskoop en nog steeds 'het ding' waar ik nieuwe mogelijkheden voor zie...

Back