midi retro kit met of zonder midi out¿

DRe

SSM spacestation
ik weet eigenlijk niet of mijn vraag hier goed staat, maar dan hoor ik het wel.
mijn vraag is:

ik ben van plan om een midiretrokit te kopen voor een synthsizer om deze te kunnen aan sturen met midi. maar nou loop ik tegen een paar dingen aan.
koop ik een midi retrokit voor veel geld met midi out. b.v ( kenton) 340 POND
koop ik een midi retrokit voor minder, zonder midi out. http://www.analoguesolutions.com/
en daar bij een midi box zoals deze. http://www.kentonuk.com/digital_interfaces_converters/midi_thru_boxes/thru5.html want dan heb je ook een midi out en nog een paar extra voor als je later nog eens zo iet wilt doen. zo iets is er ook bij meerdere verkopers. wat is wijsheid

die midi out in die retrokit geeft je midi output vanop bvb de toetsen vanje analoge synth
als je dat wil, dan koop je dat best

een midi thru box is iets helemaal anders, moet je eerder bekijken als een midi verdeeldoos.

voor welke synth wil je een retro kit kopen?

een acht nul acht ..en dat is vrij prijzig van kenton.
Daarom zoek ik naar alternatieven

het antwoord is simpel:

wil je de sequencer van de 808 blijven gebruiken en dan je patterns opnemen via midi in een sequencer, zorg dan dat je midi out hebt.

die midi out in die retrokit geeft je midi output vanop bvb de toetsen vanje analoge synth
als je dat wil, dan koop je dat best

een midi thru box is iets helemaal anders, moet je eerder bekijken als een midi verdeeldoos.
ik heb een paar drum dozen die ik wil gaan aan sturen met midi met b.v een pianobar. en een paar synths met toetsen tegelijk.

Een midi out op een 808 lijkt me een beetje zinloos... Je bedoelt waarschijnlijk een midi thru... Maar dat is ook niet echt nodig.. je kan hem aan het eind van een chain zetten,.. maar nog liever meerdere midi outs gebruiken uit je computer. Als je tenminste met een computer sequenced.

Wat is je setup? Waarom gebruik je niet de sequencer in de 808 zelf? Die rockt! Die kan je syncen met een midi naar din sync converter.

Die kit van analogue solutions is niet zo duur vind ik.

weet je ook alternatieven voor kenton dan alleen die

ik kijk even in de toekomst, ik ben van plan om een g4 te kopen met een 001 digidisigne en daarop de midi te programeren en het geluid op te nemen. wat en hoe moet ik dan hebben. ik heb nooit gebruik gemaakt van een computer dus. ik ben een noob op het gebied van comuters. wijs me de weg.

vervliegd de sound zo erg dan, als je niet de interne sequenser gebruikt. lekker live programmeren is leuk maar om echt nummer te maken, lijkt me dat je beter kan programmeren op een computer. afgezien van de decay en tune natuurlijk die ja nog altijd moet twyken.

Je kunt eventueel ook gewoon audioloops van de 808 opnemen en die in het digitale domein gebruiken. Zo doe ik dat zelf ook wanneer ik een heel gerichte opbouw voor een track nodig heb. Ik gebruik een Doepfer MSY2 om de 808 en andere Rolandjes te syncen aan de MIDI-clock van de computer. Dit scheelt ook stukken in de kosten ten opzichte van een retrofit (zo'n MSY gaat geloof ik voor iets van 50,- tweedehands).

Waarschijnlijk is het handig om eerst voor jezelf te gaan bedenken wat je wilt doen op de computer (enkel audio-opname, audio en sequencing, enkel sequencen, VST's gebruiken, software-editors voor hardware gebruiken, etc.) voordat je aanzienlijke bedragen gaat uitgeven aan MIDI-retrofits.

he sly dog, zoon msy2 heb ik al dat werkt idd goed. wat ik wil gaan doen is enkel of nou ja audio en sequensen. geen vst's of andere dingen voor zo ver nog. maar begin nu aardig te twijffelen met klank en dergelijke

Qua klank zal het denk ik niet zo heel veel verschil zal maken of je geluiden triggert vanaf de 808 zelf of via MIDI. De beperkte sequencer van de 808 is gewoon strak dus van een speciale swing lijkt mij geen sprake. Volgens mij zit de levendigheid van de 808 gewoon in het feit dat deze analoog is en dat de geluiden lekker op elkaar in kunnen spelen wanneer deze door de Main Out worden uitgestuurd.

Qua klank zal het denk ik niet zo heel veel verschil zal maken of je geluiden triggert vanaf de 808 zelf of via MIDI. De beperkte sequencer van de 808 is gewoon strak dus van een speciale swing lijkt mij geen sprake. Volgens mij zit de levendigheid van de 808 gewoon in het feit dat deze analoog is en dat de geluiden lekker op elkaar in kunnen spelen wanneer deze door de Main Out worden uitgestuurd.

Het tempo van mijn 808 met Kenton MIDI in/thru/out lijkt wel te varieren. Als ik 'm van 808 naar machinedrum in koppel en het tempo van de machinedrum aan de 808 slave dan geeft het display van de MD een nogal variabel tempo aan. Kan wel een dikke bpm schelen. Maar ik ga er niet beter van dansen.

Waarom koop je eerst niet een computer en kijk je hoe het bevalt, en eventueel een paar dingen maken met samples. Als je het analoge echt mist kan je dan altijd nog midi in je 808 zetten. Ik zou nu eerst eens na gaan denken over een midikastje met genoeg uitgangen om alles aan te sturen.

dat is misschien wel handig. ik heb nu alles aan mijn future retro hangen met midi, maar met een computer werkt dat natuurlijk heel anders. dat moet ik dan eerst maar gaan uit vinden.

Back