muziek/melodieen in je hoofd

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Ik vroeg me altijd al af hoe het komt dat muziek met melodie altijd zo [irritant] lang in m'n hoofd bleef zitten, en moderne stukken, met geluids expirimenten bijv. erin verwerkt, niet. Nu weet ik het, het zit in de hersenen [waar anders].
Een deel van een artikel op deze site:
.hier

heb ik vertaald voor het gemak. [snel vertaald]. Misschien wel interessant.

Door Amanda Onion
[ABCNEWS.com]
Dec. 13

Wat maakt dat een lied als 'jingle Bells' in je hoofd blijft hangen, terwijl een verkeerd gespeelde noot zo storend klinkt?
Nieuw onderzoek doet vermoeden dat de hersenen structuren hebben, en ontwikkelen, ontworpen om muzikale patronen te herkennen , en om die te onthouden.
Hoewel het brein verschillende gebieden aftapt om muziek te horen, stelde de studie vast dat diens muzikale 'oor' is samengesteld uit vaste 'circuits', waarvan velen zijn verbonden met de rostromedial[?] prefontale cortex, een gebied dat is gesitueerd vlak achter het voorhoofd.

Door het bestaan van deze circuits ontlenen mensen hun gevoel van melodie [sommigen meer dan anderen] en kunnen bekende muzikale harmonieen als 'jingle Bells' letterlijk in het brein 'gebrand' worden.
'Als een muziekstuk aan onze verwachtingen voldoet, of juist niet, draait het als het ware rond in die gebieden in de hersenen. En dat is de drijfveer voor onze reactie op muziek. ', zegt Petr Janata, een assistent Professor op Dartmouth College 'Center for Cognitive Neuroscience', in Hanover, N.H, en schrijver van de studie.
'Dus als we veel dingen horen die we niet verwachten te horen, komt het onplezierig op ons over. Maar, als we nooit verrast worden, is er kans dat het saai gaat klinken.'

Kijken hoe de hersenen luisteren.

Om de reactie van de hersenen op muziek in kaart te brengen, liet Janata en collega's acht studenten met muzikale ervaring luisteren naar een origineel gecomponeerd stuk. Een 'functionele magnetische resonantie scanner' legde gedetailleerde beelden van hun hersenen vast. De acht minuten durende melodie was gecomponeerd door een Dartmouth student, Jeffrey Birk, die de melodie had 'ontworpen' om door alle 24 majeur en mineur toon soorten te gaan.
[Muziek] studies laten zien dat de hersenen melodieen kunnen opslaan in de rostromedial prefontale cortex. Neurale circuits bedoeld voor muziek perceptie verschijnen ook in de temporale kwabben, met meer activiteit in de rechter temporale kwab.

Terwijl de studenten naar de muziek luisterden, liet Janata hen twee simpele taken doen. Hij noteerde hun hersen activiteit terwijl ze de handelingen verrichten, en gebruikte hen als 'markeerpunten' om vast te stellen hoe hun hersenen reageerden op toonsoort veranderingen in de muziek.
Janata ontdekte dat diverse gebieden in de hersenen oplichtten gedurende het luisteren, maar uitsluitend de rostromediale prefontale cortex regelmatig fluctuaties in de muziek bespoorde. Dit doet vermoeden dat dit het gebied is waar de hersenen lijsten van melodieen bewaart.

Het werk van Janata is het eerste dat bevestigt wat neurowetenschappers al sinds lang vermoedden, namelijk het gebied waar muziek door het brein wordt verwerkt. Mark Tramo, hoofd van het 'Music and Brain Science', op Harvard University, had in eerder werk beargumenteerd dat het waarschijnlijk was dat de rostromediale prefontale cortex een belangrijke rol speelt in het interpreteren en voorspellen van melodieen.

Dat heb je mooi gevonden Naton! :geslaagd:

'Dus als we veel dingen horen die we niet verwachten te horen, komt het onplezierig op ons over. Maar, als we nooit verrast worden, is er kans dat het saai gaat klinken.'

Over dit stukje heb ik nog m'n twijfels. In bijv. Jazz gaat het soms alle kanten op, qua toonsoort, qua ritme enz.
Dit komt echter toch plezierig op me over. Misschien omdat ik het onverwachte verwacht...:confused:

Terwijl de studenten naar de muziek luisterden, liet Janata hen twee simpele taken doen. Hij noteerde hun hersen activiteit terwijl ze de handelingen verrichten, en gebruikte hen als 'markeerpunten' om vast te stellen hoe hun hersenen reageerden op toonsoort veranderingen in de muziek.

Dit is wel interresant, want als ik bijv. heel de avond aan een stuk heb gewerkt in -noem maar wat- F, en
ik transponeer aan het eind van de avond het stuk naar G dan komt het weer heel anders op me over.
Er veranderd veel meer dan alleen de toonsoortverandering. bovenharmonische veranderen mee enz. en de feel
van het nummer is ook anders.

maarreh, leuk gevonden :)

tsja, nu ik het nalees staan m'n oren [en niet mn hersenen lol] te klapperen.

komt er denk ik op neer dat als je heel vaak naar makkelijk onthoudbare muziek [met melodieen] luistert dat het FYSIEK in je hersenen gaat zitten. en in erge gevallen [als bij mij] dat het op slechte tijdstippen weer terug gaat spelen. Hier heb ik soms echt last van, bij melodieuze muziek. daarom luister ik er niet meer na.
en ook dat het aangeleerd kan worden.
vandaar dat E. Varese nooit in de toptien is komen te staan en de Beatles wel.

Zo erg is het toch niet als er melodieen in je hoofd zitten? Als ik melodieen die in m'n hoofd zitten ga neurien is dat meestal een teken dat ik vrolijk ben :)
Wat wel irritant is als je met je eigen muziek bezig bent, tot laat in de avond/nacht en als je dan gaat slapen dat je het alsmaar in je hoofd hoort aarghhh

Origineel geplaatst door Bahamut
Wat wel irritant is als je met je eigen muziek bezig bent, tot laat in de avond/nacht en als je dan gaat slapen dat je het alsmaar in je hoofd hoort aarghhh

precies dat bedoel ik
Uit ervaring weet ik dat ik dan te lang m'n geluiden [vooral] via hoofdtelefoon heb terugbeluisterd, dus via 'reele' geluidsgolven, en niet in mn hoofd.

he? :confused: begrijpen jullie dat? ja toch is het zo.!

want als ik het via innerlijk 'gehoor' 'beluister', dan heb ik er geen ENKELE last van.
heee.. mijn innerlijik gehoor bevindt zich dus NIET in de hersenen:eureka:

Dus...

Dus...

Mijn lievelingsliedjes zijn geen lievelingsliedjes?:P :confused:

wel interessant idd...... ik denk wel dat hoe je muziek verwacht te horen sterk wordt bepaald door de muziek die je in je eerste maanden/jaren als kind hoort...dan wordt volgens mij je neurale netwerk behoorlijk geconditioneerd/geprogrammeerd..... later krijg je dan idd de herkenning wat bv met "oplossingen" in de muziek prettig overkomt, of juist onprettig..... ik had een leraar op de middelbare school die duidelijk in een hardcore katholiek nest was opgegroeid in het zuiden des lands en die kon bv arabische muziek met z'n toonladders en schalen echt niet aanhoren..... daar werd ie volgens mij fysiek niet goed van...... wat trouwens grappig is dat in de middeleeuwen europese muziek ongeveer gelijk klonk aan arabische muziek, misschien dat het aan de instrumenten lag, maar ook aan de gebruikte toonladders e.d..... in europa zijn we vervolgens meer op harmonie gaan focussen, in de arabische wereld zijn ze zich vnl op melodie blijven focussen..

some thoughts ... ;)

Olaf

het gaat bij mij in ieder geval om bepaalde 'EENVOUDIGE' melodieuze muziek die op een of andere manier storend blijft hangen, ook al hoor ik het een paar seconden, dat is al voldoende.
Bijvoorbeeld Hey Jude [het artikel gaat ook licht in op de Beatles] als ik dat even maar hoor dan... aaarrrgggh is mij hele dag verpest. [sorry voor beatles fans].

Het is een zoetheid in die liederen die me tegenstaat. de toonsoort heeft er weinig mee te maken.

Muziek met weinig details, in een specifieke toonsoort ook nog, . Het is VOORAL populaire muziek! Bij klassieke muziek heb ik er geen last van [alleen bij mozart soms aaaarrrrghhhh[. ik weet het gewoon niet..

bepaalde orgel stukken van de heer Bach bijvoorbeeld staat ook in dezelfde toonsoorten maar dat kan ik honderd keer achtereen draaien en extatisch worden....

of neem een Indiase klassieke RAGA bijvoorbeeld.. schitterend. geen enkele last dat dat op een of andere manier blijft 'hangen'. nee, het is alleen west europese tonale 'eenvoudige' populiare muziek. ahemm..vast in een vorig leven een Goeroe geweest?...

bij dance muziek in het algemeen heb ik er weinig last van.. :confused:

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

bij dance muziek in het algemeen heb ik er weinig last van.. :confused:

That's why I love techno :)

Ik geloof er ook heilig in dat je muzikale smaak al in de jonge jaren ontwikkeld wordt!
Ik (als klein kind) kreeg altijd hardcore en house van mijn broer/zussen te horen en vandaar dat ik nu vooral
de hardere en funky muziek soorten leuk vindt :)

denk ik?

mmm..denk het niet..ik hoorde bij mij thuis de radio of wat vage duitse schlager shit....en toch hou ik van funk, disco, electro, house etc... volgens mij heeft het niet al teveel met elkaar gemeen...

ik weet wel toen ik de eerste house en acid platen e.d. hoorde ik helemaal uit mijn bol ging...het moment van herkenning zeg maar... op een of andere manier werd er iets in mij aangesproken...

Olaf

don't be fooled by the rocks that i got.. i'm still, i'm still jenny from the block... ! :stupid :stupid

en dat maalt maar en dat maalt maar, hoewel ik er geen @)#I@! aan vind, maar dat is wel de kracht van een hit...

.. dus om een hit te scoren kan ik maar beter neuroscientist worden.

grappig dat in de Barok al vastgesteld werd dat bepaalde toon soorten een specifiek effect hebben op de mens. Bach schreef veel werken in toonsoorten, waarvan hij 'wist' dat ze een bepaalde gemoedstoestand hadden op de mens. LOL! slimmerik. Ze hadden toen ook van die middeleeuwse termen om mensen te beschrijven.

je zou net zo gek worden van Bach als ie zijn muziek had beperkt tot het presenteren van de eerste paar maten en vervolgens eindeloze herhaling van diezelfde maten weergaf. ik denk dat de iirritatie voornamelijk zit in het onmiddelijke besef van het gebrek aan ontwikkeling in de loop van het stuk muziek. dat is wat je je herrinnert aan veel simpele popdeuntjes. er blijft iets uit. er wordt wel iets gepresenteert maar vervolgens niets mee opgebouwd. geen spannende film...Bach kan op zich een banaal thema hebben (hoewel dat zelden gebeurt) maar als je daar mee in je hoofd loopt kan het deuntje in verschillende gedaantes of contexten voorkomen in je geheugen (net zoals het in verschillende gedaantes of contexten voorkwam in het stuk zelf). dit maakt de herrinering draaglijker, maar net zo goed als met pop, klassiek of wat danook kan een deutnje irritant aanwezig blijven.

bij mij staat nu op nummer 1 dat deuntje van Nelly en kelly. Als ik die toch eens uit mijn frontale cortex (?) zou kunnen verwijderen.

Origineel geplaatst door VanHeckis
je zou net zo gek worden van Bach als ie zijn muziek had beperkt tot het presenteren van de eerste paar maten en vervolgens eindeloze herhaling van diezelfde maten weergaf. ik denk dat de iirritatie voornamelijk zit in het onmiddelijke besef van het gebrek aan ontwikkeling in de loop van het stuk muziek. dat is wat je je herrinnert aan veel simpele popdeuntjes. er blijft iets uit. er wordt wel iets gepresenteert maar vervolgens niets mee opgebouwd. geen spannende film...Bach kan op zich een banaal thema hebben (hoewel dat zelden gebeurt) maar als je daar mee in je hoofd loopt kan het deuntje in verschillende gedaantes of contexten voorkomen in je geheugen (net zoals het in verschillende gedaantes of contexten voorkwam in het stuk zelf). dit maakt de herrinering draaglijker, maar net zo goed als met pop, klassiek of wat danook kan een deutnje irritant aanwezig blijven.

Daarom heb ik vaak wat problemen met muziek stukken die EXACTE herhalingen bevatten, keer op keer.

bij mij staat nu op nummer 1 dat deuntje van Nelly en kelly. Als ik die toch eens uit mijn frontale cortex (?) zou kunnen verwijderen. [/B]

.. in de toekomst wellicht.. een kleine operatie ...:W :W :W

Ik denk dat er veel van het verhaal waar is, bepaalde melodieen zijn er gewoon voor gemaakt dat ze in je hoofd blijven zitten. Misschien dat afrikaanse trommel muziek en techno in een weer heeel ander deel van de hersenen verwerkt worden. Dat zou ook verklaren dat veel mensen er geen muziek in in horen, maar gewoon "herrie". Ze hebben dát gedeelte nog niet goed ontwikkeld. Maar ook herinnering en associatie hebben denk ik veel invloed op de impact van bepaalde muziek-soorten/stukken. 8o)

Dan hebben we het nog niet over de uitvoering van het geheel.
Bach zou Bach niet zijn als deze ook door Wendy Carlos zou zijn uitgevoerd, om maar een voorbeeld te noemen.
Je kan ook een een bach stuk uitvoeren met de zelfde harmonischen maar dan in synth vorm.
Dan krijg je een totaal andere structuur, zeker wanneer je aan de knoppen gaat draaien.
Daarom is electronische muziek ondefineerbaar. De structuren veranderen contstant, zoals bv een kalidioscoop (typo denk ik). Muziek maken is ook daarom een soort van schilderij, je kleurt het geheel naar eigen smaak in.
Daarin tegen zijn deuntjes sim-pel en eenvoudig dus net als je een schilderij ziet. Het geheel blijft hangen maar de details vergeet je. Zoals ook al eerder vermeld is jazz een voorbeeld hiervan.

Testje :geslaagd:

Welke blijft er beter hangen?

I did it My way -> Frank Sinatra
I did it My way -> Sid Vicious

:)

mooie discussie dit!

Back