Realistic MG 1 sliders vernieuwd

stevaux

inverter
Vandaag lekker lopen knutselen aan mijn MG 1.
Ik ben er super blij mee, en moest er even mee showen natuurlijk.... *D

Een fotoroman (ehh..verslag) hierzo http://picasaweb.google.nl/060171/RealisticMG1NewSliders

Sliders/Faders zijn spiksplinternieuw en met nieuwe (exact nagemaakte) knopjes en slidercaps.

Ik had de tip via deze site http://www.kleonard.com/gear/mg1.htm
Helaas voor had ik daarvoor al een keer mijn bakkie opengemaakt, en wat daar uitkomt als ie nog nooit schoongemaakt is...stroop is er niks bij.

Ik heb ook nieuwe switches, maar ik ben nog geen held in desolderen * , dus heb de switsches lekker laten zitten.

* lees: kweet wel dat er desoldeerbouten bestaan en vage zuigdingen, maar ben er in de praktijk nog niet bekend mee.
tips zijn dus welkom.

Attachments

• MG%201%20als%20nieuw%20(bijna).jpg
    MG%201%20als%20nieuw%20(bijna).jpg
    15 KB · Bekeken: 157
:okdan:
ziet er weer goed uit, net of je een nieuwe synth hebt dan. en de mg1 is best leuk, dus het ook waard. chipsforbrains doet ook goed werk met dit soort spulletjes!

Dank je, ja ik kan er heel blij naar staren nu.
Het machientje zou 2 ADSR's moeten hebben,
dat mis ik soms wel.

Ja echt, die lui doen goed werk.

moet je even zoeken op ebay naar verkoper: chipforbrains.
ze hebben nu weer een setje te koop staan,
maar laatst ongeveer 3 maanden helemaal geen.
(net toen ik besloten had het te doen.. : ) )
dus toen ie weer te koop was, heb ik het maar meteen gedaan.

Heb de mijne ook een tijdje geleden vernieuwd!
Gevonden voor 20€ op rommelmarkt!*D
Alles moest worden uitgekuist!
Ik vond niet echt veel verschil tss switches en sliders!
Is wel een leuke bak:D

Ik heb ook op die site rondgeneusd.
ik raad je wel nog aan om een "bescherming" te maken tussen je case en je faders/switches/pots om het stof tegen te houden.
Want de "'foo" komt van de interactie tss de olie in faders en beschermingsmousse! Deze is vergaan/weggehaald, en wordt best vervangen.
Is idd grote vetzakerij, super super vettig, en plakkerig, en ... :kimono:
Het vervangen heb ik proberen te doen met plastiek zak!

Via plastik zak, zoals hierboven reeds vermeld.
Is wel amaturistisch gedaan, maar helpt wel.
mss later foto's proberen op te laden, en wel "stevige" zak nemen.
Ik heb deze dan bevestigd met papierplakband op case, aan binnenkant natuurlijk!:engel:
Kan ook via mousse die je op maat snijdt en bewerkt.
Heb in pretpakket van TT ook speciale editie van caps voor de MG-1 besteld, zijn wel nog chique :), zijn er wel 3 te weinig, moet nog contact opnemen met TT.:( rest was al in orde!:D

interessant, ga ik ook eens checken

die drap heb ik er een tijdje terug al tussenuit gehaald, maar de sliders moeten echt nieuw

wel een dikke sound voor zo'n verdomhoekjesynth. wel wat beperkt, maar wel dik :okdan:

aha, dat kan natuurlijk ook nog.
je hebt die gekleurde besteld? diel leken me ook wel cool.

gewoon doen, heb je straks weer plezier van dat beestje.
zwaar onderschat, maar daardoor nog leuk aan te komen, voor hen die met de oortjes luisteren en niet met de ogen : )

Yes, idd heb die grijze besteld met kleur op de bovenkant, ondertussen TT al bereikt en opgelost, nalevering is on the way :D
En dan nu ... :walker: :yamaha:

De foto's van m'n MG-1: *D
Hopelijk duidelijk genoeg, zodat je "plastiek" aan binnenkant kan zien!

Attachments

• S1030932.JPG
    S1030932.JPG
    65,9 KB · Bekeken: 129
  • S1030937.JPG
    S1030937.JPG
    69 KB · Bekeken: 135
duidelijk te zien ja. jammer dat je geen zwart hebt gebruikt eigenlijk. voorlopig heb i er ff geen zin in, zal best nog een hoop werk zijn.

Vond het leuk zo, gekleurde strepen, 1s iets anders, en ik herken hem direct! :D
Is eig niet veel meer werk, meeste werk is PCB eruitfoefelen en vervangen van alles! PCB zit nl tamelijk krap eringepropt! (vindt ik)
En terwijl je toch bezig bent met herstel van faders en switches, is +- 10min meer werk:
zak zoeken, snijden, kijken hoe het best past, snijden, juiste snedes maken voor faders en switches, en tenslotte eropkleven!
Scheelt wss een hoop, een hoop stof in je MG-1!
Klaar is Kees! :mexico:
En zoals reeds gezegd kan je ook mousse gebruiken om erop te leggen, denk ik het beste maar, weet niet onmiddelijk waar ik er kan vinden!

Hoi,

Heb er ook 1 gescoord maar hoe hebben jullie die zooi van de pcb en kabels afgekregen? met alcohol?

En wie is TT? Chip for brains? Die heeft nu helemaal niks jammer genoeg. Je kan wel die sliders ergens anders scoren. Maar ik moet ook nog 8 slider cabs ofzo en 1 draai cab. Iemand die nog wat over heeft?

Dank

ik heb er ook een maar die heeft zo laatst de geest gegeven moet maar eens langs boemsjak als die nog synths maakt altans. ik gaa ook kijken voor zoon upgrade want die synth is echt vreed kwa klank en dat zeg ik niet vaak nee. ben benieuwd zeker niet veel minder dan een mini want deze kan meerdere toettsjes tegelijk laten horen :P
maar verder zeg ik niets want anders wil iedereen zoon ding hebben.

Je moet niet overdrijven dr dre. Die polyfunctie is alleen een orgelsound. En naast een mini wil je hem niet horen hoor.

* lees: kweet wel dat er desoldeerbouten bestaan en vage zuigdingen, maar ben er in de praktijk nog niet bekend mee.
tips zijn dus welkom.

Er bestaat zoiets als een tinzuiger. Een voorbeeld vind je via onderstaande link. Ik zou hem niet hier kopen, maar ik kon hier wel snel een voorbeeld vinden. Je gebruikt hem zo:
- Zuiger induwen zodat de veer spant.
- Tin vloeibaar stoken met bout
- Punt van tinzuiger bij vloeibare tin houden
- Op veerontspanningsknopje drukken
- Als het goed is is de tin nu weggezogen
Meestal blijft er een restje over wat je niet kan wegzuigen. Vaak kun je dit zonder problemen losbreken (wel heel voorzichtig). Of weghalen met een desoldeerlitze.

http://nl.farnell.com/105928/mechanical-office-workplace/product.us0?sku=abeco-598

En er bestaat zoiets als desoldeerlitze

http://nl.farnell.com/9599509/mechanical-office-workplace/product.us0?sku=chemtronics-40-2-10

- Litze op soldeerpunt leggen
- Eventueel vloeimiddel bijvoegen (als je goedkope litze gebruikt wil deze wel eens van te weinig/slechte kwaliteit vloeimiddel voorzien zijn)
- Warm stoken met bout
- Tin wordt opgezogen door litze

Zaken om op te letten:
- Als je een soldeerstation gebruikt (wat ik voor ic's zeker aanraad) zet de temperatuur dan op 350 grC. De meeste punten gaan stuk als ze heter worden (kijk in de documentatie van de punt). Zet de temperatuur wel zo hoog mogelijk (350 grC dus). Als de temperatuur te laag staat dan duurt het langer voordat het soldeerpunt heet is waardoor ook de rest van de printplaat mee opgewarmd wordt. Hierdoor heb je grotere kans op schade aan omliggende componenten.
- Hou de soldeerbout niet langer dan strikt noodzakelijk aan de printplaat. Als de printsporen te lang te heet worden dan laten ze los van de printplaat en dit betekent extra reparatiewerk.
- Als je met litze werkt moet je deze een beetje uit elkaar duwen zodat deze gemakkelijker warmstookt. Ook kun je vloeimiddel gebruiken: http://nl.farnell.com/876732/mechanical-office-workplace/product.us0?sku=edsyn-fl88 Dit verlaagt het smeltpunt van tin.

Schakelaars zijn goede oefeningen. Deze kun je niet zo makkelijk te heet stoken. Ze kunnen best wat hebben. Alleen uitkijken dat de plastic niet smelt.

Success ermee !!!

Ohja, desoldeergereedschappen krijg je bij bv conrad.nl, eleshop.nl, coditronix.nl, vele anderen en de elektronicaboer op de hoek.

Hoi,

Heb er ook 1 gescoord maar hoe hebben jullie die zooi van de pcb en kabels afgekregen? met alcohol?

En wie is TT? Chip for brains? Die heeft nu helemaal niks jammer genoeg. Je kan wel die sliders ergens anders scoren. Maar ik moet ook nog 8 slider cabs ofzo en 1 draai cab. Iemand die nog wat over heeft?

Dank

Technology Transplant (TT), Chipforbrains (ebay), Cy in mail, ... allemaal dezelfde.
"foo" heb ik deels weggekregen door alcohol ( isopropanol ) te gebruiken, VETZAKKERIJ!, ook stuk open laten liggen om beetje te "drogen" en niet te vergeten: schrapen en schrepen!
en dan kan je pas beginnen met vervangen, ik heb er zelf niet over gedacht om oude te herstellen. de 3 draaiknoppen zijn nog origineel, alle faders en switches vervangen (solderen: zie post hierboven), nieuwe caps en folie, klaar is kees!
:doei:

en stemmen natuurlijk niet vergeten!
:engel:

Back