tascam us 1641

hey cool een reactie :)

wat voor systeem (computer, specs) gebruik je, gaat 8 sporen over USB tegelijkertijd een beetje fijn met opnemen?
zijn de pre-amps okay?

Ik heb de TASCAM geprobeerd met de laptop (IBM - Pentium 1.5 G - 1.5 Gb RAM) en de desktop (Dell - Pentium 4 3.4 G - 2.5 Gb RAM) en beiden geven me geen problemen met 4 pre-amps zonder phantom, twee met, de Focusrite Twintrak via S/PDIF en twee keyboards op de line inputs. Latency blijf in beide gevallen binnen de perken van het doenbare (4-11 ms). De pre-amps zijn OK voor het algemene opname-werk (ik heb ook een US-144 en deze zijn echt wel een stuk beter) maar voor het mooie, zuivere zangwerk ga ik toch door de Focusrite wegens de compressor en de betere pre-amp. Phantom in series van 2 keer 4 is ook handig want zo kunnen de DI boxjes aan de phantom hangen en vreet ik geen batterijen meer. De tweede serie van 4 heb ik phantom voeding-vrij gehouden zodat ik m'n ribbon niet per ongeluk naar de verdoemenis blaas.
De aansluitingen aan de achterkant heb ik wel even naar de voorkant van het rack gelegd met 4 connecties op het patch panel. Digitale out gaat terug naar de Focusrite zodat ik die ofwel voor latency free monitoring (voor het inzingen) of als twee-kanaals (stereo) master compressor kan gebruiken.
Ik draai Cubase 4 Studio zonder al te veel problemen ... Op de laptop moet ik wel voorzichtig zijn met VSTi stuff, maar die gebruik ik toch alleen voor live opnamen of opnamen op locatie.

Mooie interface voor de prijs volgens mij! Wat ik alleen niet helemaal snap is het volgende:

Volgens de specificaties kan ie 16 inputs en 4 outputs tegelijk weergeven. Nu zijn er 14 analoge inputs + stereo S/PDIF = 16 (kan dus), maar ook 4 analoge outputs + stereo monitor out + stereo hoofdtelefoon + stereo S/PDIF = 10. Betekent dit dan dat je hier 4 kanalen van moet kiezen, of kan je deze wel gewoon allemaal naast elkaar gebruiken?

Je hebt vier analoge outs en kan de S/PDIF twee van die vier laten vervangen door een digitaal signaal (Control Panel setting). De Monitor en Headphone outs zijn "mix" outs die je bepaald op het bedieningspaneel van de interface (typisch TASCAM want de US 122 en 144 hebben het oook) ... je kan met een pot de balans tussen return van de DAW ("computer") en de inputs ("mix") maken en dat door de HP of de monitor out sturen. Dit geeft je behoorlijk wat mogelijkheden qua aansturing van monitors, HP amps en andere outputs. Ik gebruik tijdens de opnames de monitor out voor de HP monitoring van de artiesten, S/PDIF out voor de link naar de Twintrack (en die gemengde - latency free monitoring) out naar de HP van de zangeres(sen). Tijdens het afwerken gaat eerst de monitor out naar de studio monitors en HP, daarna de S/PDIF naar de Twintrack voor een laaste compressie en mastering (twee-kanaals stereo - enkel voor de finale WAV en MP3).

ik heb m nu 2 dagen, vervangen voor terratec ews88mt.
is bij de andere gebruikers ook opgevallen dat ie nogal wat cpu gebruikt?
ik heb PD/P4 2x2800mhz,2gig,vista-prem. als ie uit staat 0 tot 2% cpu useage en als ie aan staat 15 tot 25%. lijkt me erg veel.
en in cubase een projectje met wat vst effecten. begint me cpu behoorlijk te
flippen heel snel van 25 tot 100%. op z'n highest latency blijft het dan het meest stabiel.

het geeft verder geen problemen maar ziet er niet echt goed uit.
ik heb de laatste driver en firmware erop, heeft iemand anders hetzelfde?
ik mis eigenlijk wel een soft mixer voor de inputs op de achterkant. (ja dat kan ook in cubase)

Welke Cubase gebruik jij? De nieuwe versie 4 (LE er gratis bij of de Studio die ik gebruik) hebben nogal veel last van rondzwalpende ASIO/CPU meters (kijk maar even op de Cubase forums). Ik heb hetzelfde met mijn "kleine" US-144 en de US-1641 is niet slechter. Voor mij ligt het CPU probleem bij Cubase (update naar 4.1.2 heeft nog niet te veel verholpen). Ik heb de 4 line inputs achteraan doorgelust naar de patchbay. Zo heb ik ofwel een directe input vooraan (vooral voor synths/keyboards - gewoon op +4) ofwel de mogelijkheid er een "line leveler" tussen te steken. Ik ben al even op zoek geweest naar iets simpels, maar de markt gaat van het "B" merk (super goedkoop) tot superprofessioneel (kost een huis) met weinig ertussen. Hints welcome (rackmount graag).

ik heb m nu 2 dagen, vervangen voor terratec ews88mt.
is bij de andere gebruikers ook opgevallen dat ie nogal wat cpu gebruikt?
ik heb PD/P4 2x2800mhz,2gig,vista-prem. als ie uit staat 0 tot 2% cpu useage en als ie aan staat 15 tot 25%. lijkt me erg veel.
en in cubase een projectje met wat vst effecten. begint me cpu behoorlijk te
flippen heel snel van 25 tot 100%. op z'n highest latency blijft het dan het meest stabiel.

het geeft verder geen problemen maar ziet er niet echt goed uit.
ik heb de laatste driver en firmware erop, heeft iemand anders hetzelfde?
ik mis eigenlijk wel een soft mixer voor de inputs op de achterkant. (ja dat kan ook in cubase)

Ik heb hem gebruikt met een hele nieuwe laptop (Compaq A 950ED) en als ik in Ableton 7 dual core modus aanzette, dan kreeg ik ongeacht de hoogte van de latency, pieken van 2800%. Dit was op zich wel over als ik overschakelde naar single core, maar dan nog maakte hij veel "misbruik" van mijn cpu. Daarenboven was de output latency te hoog en de midi implementatie minimaal (hij gaf wel midi clock door, maar ik kon als ik bijvoorbeeld external instrument in Ableton koos, geen midi port kiezen). Ik had de meest recente drivers gedownload, maar dat gaf geen oplossing. Heb hem nu retour gebracht en ga toch voor de M-audio Fast Track ultra.

Raar inderdaad, bij mij gaat het met de upgrade naar 4.1.3 en zeker de nieuwste 4.5 zonder problemen. Net nog een drie-daagse sessie met alle inputs (16 kanaals in Cubase) achter de rug zonder enige problemen. Ben benieuwd naar je volgende interface en de ervaringen ...

tascam us-1641

tascam us-1641

Ik gebruik Jeskola Buzz als effectprocessor / loopstation, voor m'n ouwe roland gear. Via een midi-controller regel ik de mix / effecten.

Mijn m-audio audiophile 2496 usb had maar 2 analoge inputs, en gaf veel ruis en brom. Deze week heb ik de tascam us-1641 aangeschaft, en ik ben erg tevreden. Installatie is binnen 2 minuten gebeurd. Geluidskwaliteit is erg goed, ik hoor in ieder geval geen ruis of brom, ook niet via de xlr-ingangen.

Momenteel gebruik ik 8 van de 14 analoge inputs, geen probleem op een 1.3 GHz laptop. Midi clock gaat ook goed (buzz loopt als slave mee met de 707). Moet wel de cpu-meter in de gaten houden, want als ie boven de 100% uitkomt loopt de hele boel in de soep (ligt waarschijnlijk niet aan de driver maar aan Buzz). Terwijl ik dit typ, schommelt ie rond de 85% :)

Beste koop van het jaar! (op die 606 & 707 na dan:)

Ik heb de 1641 van xTimx overgenomen, hij draait bij mij probleemloos (Dell Latitude 2.6GHz Centrino DualCore met 2Gb) op 16 sproren. Met de 4x output heb ik in Cubase nu ook de mogelijkheid om 4 verschillende monitor mixen te maken en die naar de verschillende output bussen te sturen, zodat we in de band allemaal onze eigen monitor ingeregeld kunnen krijgen. De latency is behoorlijk laag (10 ms) dus dat werkt eigenlijk heel goed, ook zonder de hardware monitoring. De preamps zijn OK, alleen voor de zangmicrofoon vind ik ze een beetje doods, dus daar gebruik ik een JoeMeeks preamp met compressor voor. Verder werkt 'ie helemaal top!

De US1641 heeft ingebouwde voeding en is altijd 110 - 240 V, geen probleem dus, enkel even een Europese driepolige kabel aanhangen. De mijne komt van Guitar Center (California) voor 299.99 USD (Amerikaanse proijzen zijn zoooo decimaal ;-) en met de dollar aan 1.7 kon ik dat echt niet laten liggen. Hij steekt nu al een paar maanden in mijn rack en draait als een zonnetje op Belgische stroom. 360 EUR is wel een goeie prijs voor diegenen die niet over de plas kunnen vliegen.

Back