Vooraf: 'Rx' heeft iets met 'recieve' te maken.
Rx Program Chg Switch (On, Off)
Met deze parameter bepaalt u of een Part al (ON)
dan niet (OFF) programmakeuze-commando’s mag
ontvangen.
In midi-mode heb je 16 kanalen, die ook wel parts genoemd kunnen worden. Als je via je sequencer (Cubase of wat dan ook) iets wil laten spelen op je JV, dan kun je via midi niet alleen noten en volumes e.d. sturen, maar ook allerlei andere data, waaronder program changes. Dat laatste houdt in: veranderen welke patch er voor een part is ingesteld (random voorbeeld: part 1 was '001 piano', wordt '002 el. piano'). Als je níet wil dat je sequencer dit doet, dan moet je dus deze parameter op 'off' zetten.
Rx Volume Switch (On, Off)
dan niet (OFF) MIDI-volumecommando’s mag ontvangen.
Precies als boven, maar nu dus met volumecommando's. Overigens: dat houdt niet in het volume per noot, maar een overall volume voor een kanaal (=part). Mocht je dat al wat zeggen: dit betreft midicontroller 7, dus.
Rx Hold-1 Switch (On, Off)
dan niet (OFF) MIDI Hold-commando’s mag ontvangen.
...maar dan met hold. Waarvan ik niet precies weet wat ze er hier mee bedoelen. Misschien dat een sustainpedaal geen invloed mag hebben? Kan ik me op zich wel voorstellen, maar dat dat dan een algemene instelling zou moeten zijn...? :confused:
[edit: zie ook Yoonchi's post; en sowieso eigenlijk helemaal niet zo nutteloos, bijvoorbeeld als je via één synth een stel instrumenten aanstuurt voor een gedubbelde leadsound, waaronder een piano waarvoor je wel sustain wilt, maar ook een lead, waarbij je natuurlijk niet wilt dat elke toon blijft doorklinken...]
Trouwens, voor de zekerheid: verwar 'part' niet met 'part'. In midi-mode zijn de parts dus de kanalen, maar in patchmode zijn de parts die vier onderdelen (in het geval van deze JV) waaruit een patch maximaal kan bestaan, vergelijkbaar met oscillators op een (V)A-synth. Het heet desondanks toch hetzelfde, omdat het onder dezelfde knoppen valt (op de XP's in ieder geval, de keyboardversies van de JV's).
En nu maar hopen dat ik dit uit mijn hoofd goed onthouden heb (en van een XP-30). Als het nergens op slaat, dan hoor ik het wel...