piano speakers

Novastorm

Nieuwkomer
Hallo Allemaal.

ik ben op zoek naar goede active speakers voor me roland fantom x-8 met srx11 expansion.
op het moment heb ik de krk rokit 5 maar ben niet zo tevreden met het geluid.
als ik speel met een piano geluid komen hoge tonen niet goed tot z'n recht.

ik heb ook een setje sennheiser hd212pro en daar klinkt het veel beter mee.
kunnen jullie een tip geven welke speakers een goed piano geluid kunnen geven.

het is voor thuis bedoeldt niet een studio ofzo en ik heb de speakers onder de synth staan.
ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven :)

Tja, lastige vraag.... met name omdat het lastig is om de gedetailleerde weergave van een piano via een goeie koptelefoon te evenaren met speakers. Anders gezegd: hou er rekening mee dat het lastig is om precies dezelfde klank te bereiken. Tenminste, dat is mijn mening. Maar die zal ik ook even toelichten, want meningen kunnen verschillen.

Ik heb zelf een Roland RD-700 piano, en speel ook vaak met koptelefoon op (Sennheiser EH2270), super gedetailleerde weergave en mooie uitgebalanceerde klank. Als ik via m'n monitoren luister (Tannoy Reveal active, via Soundcraft Ghost), dan is het verschil tussen bepaalde frequentiegebieden soms best groot in vergelijking met m'n koptelefoon; dat heeft o.a. te maken met de akoustiek van de ruimte, en na een paar minuten spelen ben ik er meestal wel weer aan gewend.
M.a.w. goeie monitoren/speakers is altijd aan te bevelen, maar je bent ook afhankelijk van de akoustiek van de ruimte waarin de setup staat. De klank van een akoustische piano is lastig te evenaren in een ruimte (geen klankkast etc), en als je speakers gebruikt zul je ook moeten kijken naar de positionering evan.

Maar goed, enkele concrete tips voor speakers:
- Tannoy (Reveal): mooi midden gebied, hoog vind ik over het algemeen ook mooi klinken.
- KRK: bij een luistertest een tijd geleden vond ik piano's over krk's vrij vlak klinken (om je probleem nog even te bevestigen).
- Dynaudio: geen ervaring met piano's hierover, maar over het algemeen een mooie weergave van akoustische instrumenten naar mijn mening.

Je zou ook een stel goeie powered podium monitoren kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de Voice systems Contact CX MkII. Goeie 2-weg speakers; koop er 2 en zet ze in stereo vlak naast je neer op de grond (schuin omhoog). Misschien bevalt de klank (gewoon direct inpluggen).

Maar tip nummer 1: ga vooral zelf uitproberen en luisteren, kijk wat jou goed bevalt.

Back