Audio via inputs direct te bewerken in cubase?

Mans

Stamgast
Ik zit eraan te denken om toch eindelijk ook maar 's de overstap naar een pc te wagen en cubase als sequencer en mixer in te zetten.

Maar is het eigenlijk wel mogelijk om audio die via geluidskaart inputs (deze bijvoorbeeld: http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html) direct te mixen in cubase (levels, eq, sends maar ook bv compressie), of moet het daar eerst een opgenomen audiospoor voor zijn?

Dit is mogelijk, het werkt bij mij perfect en ik zou nooit meer terug willen naar mijn oude setup met analoge mixer. De mogelijkheden die je hebt qua routing en fx zijn zo'n beetje onbeperkt, ik zou alleen zorgen dat je minstens Cubase SX3 hebt, want dan kun je external instruments gebruiken en wordt de delay(die je sowieso hebt) automatisch gecompenseerd. Met eerdere versies van Cubase lukt het ook wel, maar dan zul je de delay zelf moeten aanpassen(via delay compensation) en dit heeft wat nadelen.

Kijk hier eens naar: http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO/

Ah mooi dat hoopte ik al! Lijkt me ook voor mij de ideale oplossing. Nu idd nog ff kijken welke kaart 't gaat worden. :biertje:

Dit is mogelijk, het werkt bij mij perfect en ik zou nooit meer terug willen naar mijn oude setup met analoge mixer. De mogelijkheden die je hebt qua routing en fx zijn zo'n beetje onbeperkt, ik zou alleen zorgen dat je minstens Cubase SX3 hebt, want dan kun je external instruments gebruiken en wordt de delay(die je sowieso hebt) automatisch gecompenseerd. Met eerdere versies van Cubase lukt het ook wel, maar dan zul je de delay zelf moeten aanpassen(via delay compensation) en dit heeft wat nadelen.

Kijk hier eens naar: http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO/

Ik zit er ook aan te denken, zeker om het mogelijk te maken om nu eens met meerdere projecten tegelijk bezig te zijn. Ook het oversturen van een kick blijft zo lekker op mijn mackie. Ik durf het eigenlijk niet goed aan, maar toch blijft het maar in mijn kop zitten om ook zo'n MOTU te kopen.......

Hou er wel rekening bij dat je altijd een kleine vertraging hebt (latency) Bij het gebruik van de juiste ASIO drivers en goede intstellingen zou deze zou klein moeten kunnen zijn dat 'ie te verwaarlozen is. (< 10 ms)

Die vertraging is bij mij idd 10 tot 12 ms. Het lijkt maar een klein verschil, maar het is niet te verwaarlozen, want je kunt dit wel horen. Daarom zei ik al dat het handig is om external instruments te gebruiken waarbij Cubase deze latency zelf uitrekent en automatisch compenseert.

To dtc> Ik zou me over het oversturen geen zorgen maken(deed ik ook in het begin). Dit klinkt idd lekker op een Mackie, maar met de juiste software kun je hetzelfde(en meer) bereiken. Bovendien gaat je software er niet kapot van en je Mackie wel...

To dtc> Ik zou me over het oversturen geen zorgen maken(deed ik ook in het begin). Dit klinkt idd lekker op een Mackie, maar met de juiste software kun je hetzelfde(en meer) bereiken. Bovendien gaat je software er niet kapot van en je Mackie wel...

Je Mackie gaat daar niet kapot van,dat is onzin...en er is helaas geen software die net zo goed klinkt als analoog oversturen,zeker niet als doorlussen...ik heb dan ook een klein Mackie mixertje besteld die aan de ins en outs van de geluidskaart komt te hangen...(hebben bijna alle producers tegenwoordig)...

Je Mackie gaat daar niet kapot van,dat is onzin...QUOTE]

Mijn Mackie 32ch had het anders snel bekeken...

Dat zal dan wel aan iets anders liggen...oversturen maakt niks kapot,behalve het geluid :D

Het is mij ooit eens uitgelegd dat als je een kanaal kapot wilt hebben op een analoge mixer,je technisch gezien de gain met een factor 100 tot 1000 moet vermenigvuldigen voordat het schade veroorzaakt...is in de praktijk dus gewoon niet mogelijk...

Laat je niks wijsmaken door zogenaamde geluidstechnici die bang zijn voor rode lichtjes...d'r zijn al veel discussies geweest hier,komt er altijd weer op neer dat oversturen gewoon kan...

Ik heb nog nooit een mixer gemold op die manier en ik ken ook geen collegas die het wel is gelukt...van de goedkoopste Boss mixertjes tot preamps van duizenden euros,allemaal kunnen ze d'r tegen...alleen Mackie en Behringer mixers klinken vaak zo lekker overstuurd (de hardcore zou niet bestaan zonder)...

Tja, ze kunnen veel zeggen over Behringer maar oversturen klinkt idd fantastisch op zo'n ding. Met de Behringer heb ik nooit problemen gehad maar mn Mackie ging al snel gebreken vertonen(ruis/gekraak) en dan precies op de kanalen waar ik mn 909 aan had hangen. Toen werd me ook verteld dat dit door het oversturen kwam en dat leek me ook logisch, maar het kan ook toeval zijn. Het was wel meteen mijn reden om digitaal te gaan mixen en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Maareh doormiddel van die fijne routing mogelijkheden van Cubase 4 doe ik nu toch wel dingen met overdrive/distortion/compressie die met een analoge mixer nooit zouden lukken(volgens mij)...

Had ik mijn mond nu maar gehouden over die Mackie:D
Ik heb vandaag ook weer heel de dag zitten lezen. Het idee van zo'n kleine
mackie mixer is niet slecht. Maar goed het wordt er allemaal niet makkelijker op.....Jij hebt jouw soundcraft te koop staan dione. Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe tracks die zonder gemaakt zijn. Ik heb laatst een track gemaakt samen met jongens die alleen software gebruiken. Ik heb mijn hardware dan ook niet aangeraakt, maar het resultaat is gewoon dun en plat. Nu liggen die analoge summing machines niet binnen mijn budget en heb ik mijn ogen vandaag weer op zo'n yamaha 01x laten vallen. Nadeel; te weinig inputs voor mijn synths en emu sampler waar ik geen afscheid van kan nemen. En dan komen daar ook nog eens een aantal effecten machines bij die ik niet weg wil doen. Wat is wijsheid in deze. Ik heb het idee dat als ik te lang wacht met het verkopen van mijn analoge tafel ik hem straks aan de straatstenen niet weer kwijt zal raken.....Of lul ik nou uit m'n nek?

Ik heb vandaag ook weer heel de dag zitten lezen. Het idee van zo'n kleine
mackie mixer is niet slecht. Maar goed het wordt er allemaal niet makkelijker op.....Jij hebt jouw soundcraft te koop staan dione. Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe tracks die zonder gemaakt zijn.

Tja,de Ghost gaat weg,maar daarvoor in de plaats staat er nu een Neve summer...en nog steeds de nodige analoge hardware natuurlijk...

Maar goed,alle synths komen gewoon Cubase in,en dat werkt erg makkelijk en fijn,plus dat je kunt routen naar hartelust...

Ik ben ook benieuwd naar m'n nieuwe tracks :D
(m'n hele studio is verbouwd,dus ook de afluistering is anders,zal zowiezo anders gaan klinken)...

Back