Problemen? Hoezo. Daar heb ik andere criteria voor, als m'n bestaan bedreigd wordt of zo.
Het zal me eerlijk gezegd tamelijk worst wezen, als een botte loser de boel glashard kopieert, en
daarmee, zoals genoemd zonder bronvermelding of toestemming, een pathetisch hitje scoort.
Ik heb zelf de keuze gemaakt om dit te publiceren op het Net, en dan is dat gewoon een mogelijkheid.
En mocht iemand daar op korte termijn op sneaky wijze wat schamele euri's aan royalty's van ontvangen,
dan wens ik 'm daar plezier mee.
Ik moet toegeven, dat er situaties kunnen zijn, dat ik flink de pest in zou hebben, maar dan nog.
Dat krampachtige gereutel over samples moet wat mij betreft maar eens flink minder worden.
Als componist van electronisch geluid beschouw ik in principe de hele wereld om me heen als een mogelijke
bron voor een sample. Alles wat tot mij komt, of dat nu buitenlucht is, een radio, of het afspelen van een CD.
En het incasso-buro Buma is er ook nog niet uit, door gebrek aan technische kennis, en vergadert over het aantal sec.
(Terwijl ze wel al in de 90'er jaren toestemming gaven voor het kopiëren van een aantal ( ik meen 8 ) maten met akkoordenschema
van een andere auteur, 'maar dan moest er even wat anders komen'.)
Met het Net is deze onzin gewoon over te slaan, omdat auteur en gebruiker direct met elkaar kunnen communiceren.
Als DJ Brainpower van mij een sample wil gebruiken, dan kan ie me mailen, en kunnen we daar iets over afspreken.