Hulp gevraagd: heb ik een "audio interface" nodig?

Kalibercutz

Nieuwkomer
Even een situatie schets. Ik heb de knoop doorgehakt en heb besloten om serieus te gaan beginnen met muziek produceren. Binnenkort staat hier in mijn huiskamer een Korg Kontrol 49 en een setje KRK RP5's. I.c.m. met mijn laptop (pc) wil ik gaan beginnen met Reason. Laten we er van uit gaan dat de laptop alles trekt qua processor enzo.

Ik heb op mijn laptop Final Scratch 2. De laptop staat aangesloten via firewire op de scratch-amp die op zijn beurt weer is aangesloten op een Pioneer DJM 707 mixer. Naast dat ik mp3's op me draaitafels kan afspelen is de scratch-amp ook mijn geluidskaart. Alles wat ik in windows afspeel (youtube, messenger, mediaplayer etc) gaat via de scratch-amp naar de mixer en vervolgens naar me speakers. Klopt het dat de scratch amp eigenlijk mijn audio interface is?

Nou mijn vraag. De RP5's hebben geen cinch ingang alleen xlr en jack. De scratch amp heeft geen van die uitgangen alleen cinch. Via mijn mixer heb ik wel xlr en jack. Is het aan te raden om een andere audio interface te nemen waar je direct je monitoren kunt aansluiten? Of kan ik het via mijn Pioneer 707 sturen? Ik neem aan dat er wat verlies op zal treden omdat er een mixer tussen zit. Ik las ook hier ergens dat een mixer (vooral dj mixers) niet echt worden aangeraden om tussen je monitoren en pc te hangen.

Mocht ik een andere audio interface nodig hebben, welke zijn dan aan te raden?

Klopt het dat de scratch amp eigenlijk mijn audio interface is?
Een audio interface is eigenlijk een dure term voor een geluidskaart die je voor muziekproductie gebruikt.

Ik lees hier dat 'ie ASIO ondersteunt, dus ja, dat zou eigenlijk je audio interface zijn.

Is het aan te raden om een andere audio interface te nemen waar je direct je monitoren kunt aansluiten?
Mwa, de reden dat ik een andere zou nemen is denk ik omdat het aantal aansluitingen op die ScratchAmp niet echt groot is. Maar, ik heb dan ook een boel synthesizers die er allemaal in moeten ;).

Ik las ook hier ergens dat een mixer (vooral dj mixers) niet echt worden aangeraden om tussen je monitoren en pc te hangen.
Niet als het niet nodig is, nee.

Mocht ik een andere audio interface nodig hebben, welke zijn dan aan te raden?
Dat hangt van je budget af en wat je er op aan wil sluiten :).

Dat hangt van je budget af en wat je er op aan wil sluiten :).

Voorlopig hoef ik er niet zo veel op aan te sluiten. Eigenlijk alleen de Rockit's ... de Controller gaat via usb naar me laptop.

Maar ik ga eerst even gewoon kijken hoe het klinkt als ik ze via mijn mixer aansluit met xlr kabels. Ik wil namelijk mijn dj setup :dj: combineren met eigen producties. Mocht ik daar niet tevreden mee zijn dan probeer ik die omvormers. En mocht dat ook niet helemaal geweldig zijn dan kan ik altijd nog een aparte audio interface kopen.

Voorlopig eerst maar die controller en monitors halen en lekker aan de slag. Ik ben een echte beginner dus heb nog heel wat in te halen qua ervaring 8).

Bedankt voor jullie reacties.

Back