Pioneer DJM800 in een studio?

Philan

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben bezig met mijn studio op te zetten en ik had een vraag die ik graag aan jullie wilde voorleggen.
Ik gebruik veel samplers (zoals de Roland mc909 en Akai MPCs), keyboard, digitale piano etc. Nu wil ik toch ook meer met computers gaan doen (zeker het masteren e.d.).
Mijn idee:

Samplers + keyboard/piano --> Mengpaneel <--> PC [geluidskaart]
En dan Mengpaneel -> studiospeakers.

Is dit een beetje logisch? Dus de actieve studio speakers op het mengpaneel.

Zo ja, ik zat te kijken naar mengpanelen. Ik draai ook nog wel eens, dus ik wilde graag een Pioneer DJM800 gebruiken als mengpaneel.
Of is deze daar absoluut niet voor geschikt? Het feit dat hij maar 4 kanaals is, is voor mij geen probleem.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren!

Geloof dat dave clarke een dergelijke setup had rondom een mixer van pioneer. Maar pin me er niet op vast.

Welkom op 't forum. :) Wat jij wil kan best, je moet je alleen bedenken dat een dj-mixer minder flexibel is in te zetten dan een "normale" mixer. De meeste normale mixers hebben bijvoorbeeld aux-sends en returns, een 2 track return en de wat grotere modellen meerdere bussen of direct-outs waardoor je niet beperkt bent tot het opnemen van twee sporen per keer. Wanneer je een geluidskaart hebt met meerdere inputs kan het handig zijn om die rechtstreeks op je mengtafel aan te kunnen sluiten. Met zo'n dj mixer kan dat niet.

Welkom op 't forum. :) Wat jij wil kan best, je moet je alleen bedenken dat een dj-mixer minder flexibel is in te zetten dan een "normale" mixer. De meeste normale mixers hebben bijvoorbeeld aux-sends en returns, een 2 track return en de wat grotere modellen meerdere bussen of direct-outs waardoor je niet beperkt bent tot het opnemen van twee sporen per keer. Wanneer je een geluidskaart hebt met meerdere inputs kan het handig zijn om die rechtstreeks op je mengtafel aan te kunnen sluiten. Met zo'n dj mixer kan dat niet.
Bedankt voor de reply!

Het is dus niet zo dat een DJM800 het geluid minder 'puur' doorgeeft, dan een studiomixer?
Ik ben niet heel erg thuis in de wereld van de mixers (ik doe wel mijn best om te leren! ;)).

Als ik puur zou kijken naar een (simpele) studio mixer, wat zou ik dan kwijt zijn? De DJM800 kost mij ongeveer €1300, wat voor mij toch wel eventjes werken is. Ik vond meer de duo functie van DJ <-> Studio handig.

Ik weet dat dit forum het niet zo heeft op DJ-achtige vragen, dus bedankt ook voor het open laten!

Ik ken de DJM800 niet, maar puur afgaand op de specs (en de prijs!) lijkt het mij een prima (dj-) mixer die je geluid niet per se "minder puur" doorgeeft. 't Is alleen een mixer die bedoeld is om mee te draaien, niet om echt mee op te nemen (wat niet wegneemt dat dat natuurlijk wel gewoon kan met zo'n mixer). De prijs van een studio mixer is sterk afhankelijk van de features, kwaliteit van de onderdelen en of je 'n nieuwe of tweedehandse wil. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog de keuze tussen analoge en digitale tafels. Kijk gewoon eens bij een winkel als feedback.nl of thomann.de om wat ideeën op te doen. Voor 1300euro koop je in ieder geval een hele deftige studiotafel, zeker als je tweedehands ook overweegt (en waarom ook niet?).

nb. Wat mij betreft stel je geen dj-achtige vraag maar een vraag die te maken heeft met recording. :)

Ik ken de DJM800 niet, maar puur afgaand op de specs (en de prijs!) lijkt het mij een prima (dj-) mixer die je geluid niet per se "minder puur" doorgeeft. 't Is alleen een mixer die bedoeld is om mee te draaien, niet om echt mee op te nemen (wat niet wegneemt dat dat natuurlijk wel gewoon kan met zo'n mixer). De prijs van een studio mixer is sterk afhankelijk van de features, kwaliteit van de onderdelen en of je 'n nieuwe of tweedehandse wil. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog de keuze tussen analoge en digitale tafels. Kijk gewoon eens bij een winkel als feedback.nl of thomann.de om wat ideeën op te doen. Voor 1300euro koop je in ieder geval een hele deftige studiotafel, zeker als je tweedehands ook overweegt (en waarom ook niet?).

nb. Wat mij betreft stel je geen dj-achtige vraag maar een vraag die te maken heeft met recording. :)
Als ik puur voor mijn studio een mixer aanschaf, dan is mijn budget wel wat lager! Dan wil ik toch graag onder de €750 blijven.
Ik ga na de kerst (kijken hoeveel ik overhoud, na alle afrekeningen van Nuon e.d.) maar eens Feedback binnen lopen, er staan maar 4 digitale mixers op de website.
Om maar eens een weg in te slaan: een Behringer DDX3216 (ik las op het forum enige positive reacties); zou het slim(mer) zijn om zoiets aan te schaffen en de DJM800 enkele weken later te kopen? De DJM800 is de meest gebruikte DJ mixer (op 99% van de grote feesten wordt deze gebruikt, en Pioneer is erg bekend in dit wereldje).
Ik snap dat het vrij persoonlijk is. Het fijnste is natuurlijk een studio van een paar ton ;). Maar je moet roeien met de riemen die je hebt..

Die Pioneer mixer reeks zijn niet voor niks te vinden in de meeste clubs, het zijn prachtige toestellen van zeer hoge kwaliteit. Aangezien ik nog niet echt thuis ben in het producing kan ik niet zeggen of dit geschikt is voor studio-usage maar in de dj-scene is dit allesinds TOP!

@ GiJay: hi :) mss herken je mij niet meteen maar ik was ook op de t-spirit 48h rush.

De Pioneer mixers zijn in alle clubs te vinden om dat veel DJ's die interne fx o zo geinig vinden. De DJM800 is al een grote stap vooruit maar kanonne wat zijn die DJM500 en 600 bagger apparaten ! Ze gaan stuk als je er naar kijkt, klinken als een natte krant en vervormen als een idioot als je er mee doet wat de meeste dj's doen: alles open.

Maar ja, die effectjes he ?
Zelfs wel DJ's horen zeggen dat ze wel weten dat bijvoorbeeld een Allen & Heath of Urei mixer beter klinkt maar dat dat toch niet gaat want ze hebben echt die effecten nodig.

Als je Pioneer mixers intensief gebruikt in een club kun je er maar beter 1 per jaar op je budget hebben staan. Ze zijn namelijk ook nog eens ERG lastig te repareren.

Zoals gezegd, de 800 is een sterke verbetering maar ik heb wel moeite met nog meer geld uitgeven aan een bedrijf dat zulke bagger maakt. Die CDJ1000's lazeren ook uit elkaar waar je bij staat.

vaak als ik ergens een liveset doe, wordt mijn signaal rechtstreeks in een Pioneer djm geprikt. tegenwoordig meld ik voooraf dat ik dat absoluut niet wil -

het klinkt gelijk slechter, schel, kraken... bassen worden prut...

voor platen / cd's zijn ze misschien wel redelijk, maar voor instrumenten - met name livesets met drums en synths - ik zou het niet doen !

mijn advies: laat die djm dingen links liggen en ga op zoek naar iets anders.
wat voor audio interface gebruik je ? gewoon een met stereo in / uit, of een meer kanaals ? in het laatste geval zou je die ook als mixer kunnen gebruiken, in combinatie met software en eventueel een losse controller...

Laatst gewijzigd:
Sorry maar dat heb ik toch nog niet gemerkt. Met de DJM-600/500 maar de 800 is echt een super apparaat. Het geluid zit lekker, en lastig voor te repareren zijn ze zeker niet. Een krakende fader vervangen is 5min werk en pioneer geeft mooie service. Een vriend van me draait er nu al een hele tijd mee en heeft nog geen enkele reparatie moeten laten uitvoeren, hij is er zeer tevreden van.

tsja, als je er geen probleem mee hebt waarom niet. het is natuurlijk je eigen keuze. mijn ervaringen met die dingen zijn slecht, ik heb heel vaak live gespeeld door zo'n ding heen. bij de soundchecks klonk het dan slecht en bijna elke keer was de pioneer het probleem.

Ik zei al dat de 800 een grote stap vooruit is maar als er iets meer moet gebeuren dan een krakende fader vervangen (bijvoorbeeld: brom op linker kanaal van de XLR masters) dan moet het ding verder open en ben je het ding een paar weken kwijt aan pioneer, wiens service in nederland niet goedkoop, niet snel en niet altijd afdoende is.
Een apparaat een paar weken kwijt voor een club die 3 dance nachten per week minimaal heeft is dus een paar weken huren, of, nog zo'n apparaat kopen om je tent draaiende te houden. Dus: Meer omzet voor Pioneer door het verkopen van crap.

Van de 4 Pioneer DJM 600's die we nu hebben zijn er nu 2 in reparatie en ze zijn allemaal al meerdere malen naar reparatie geweest. De oudste is denk ik 3 of 4 jaar oud.
We hebben nu een half jaar een aantal DJM800's, het gaat nu nog goed maar ik hou m'n hart vast.

Ik raad niemand aan om Pioneer apparaten te kopen. Ook al is de DJM800 een grote verbetering.

Groet,
Allert

kijk ook eens naar de a&h xone serie

Back