Synth besturen via midi

zynth

Nieuwkomer
Ik zit met een vraag, die eigenlijk gaat over de basis van een midi-studio.
Ik heb een Korg Triton, die ik samen gebruik met cubase.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik cubase verantwoordelijk kan maken voor de Korg.

Momenteel werk ik als volgt:
Ik maak op de Korg een lege song aan, waarin ik de instrumenten, effecten, etc, allemaal instel.
Vervolgens stuur ik vanuit cubase note-gegevens naar de korg (die per track dus zélf de goede dingen ingesteld heeft staan).

Het probleem is dat als ik nu het floppy met de korg-song kwijtraak, ik het nummer dus niet fatsoenlijk meer heb. Sowieso hoor je volgens mij gewoon netjes álles vanuit de computer te doen. (sysex?)

Mijn vraag is dus; hoe "hoor" je in een midi studiootje eigenlijk te werken met zulke dingen?

Dat kan ik me voorstellen.
Maar ik gebruik bijvoorbeeld ook "combi's" van de korg, inclusief dus de argpeggiator, de hele effectenboel etc; ik zou niet weten hoe ik cubase kan vertellen hoe hij dat allemaal in moet stellen :S

Dat kan ik me voorstellen.
Maar ik gebruik bijvoorbeeld ook "combi's" van de korg, inclusief dus de argpeggiator, de hele effectenboel etc; ik zou niet weten hoe ik cubase kan vertellen hoe hij dat allemaal in moet stellen :S

De combo's zijn idd niet standaard voor Sequencer gebruik.
Voor de arp gebruik ik de arp van Sonar en het geluid uit de program bank.
Dan heb je precies het zelfde.
Maar je vraag ging over Cubase en die heb ik niet.

Mja, de vraag ging meer over het algemeen;
hoe stuur je instrument-specifieke dingen aan.
In die combo's van de korg zitten zijn eigen arpeggiator patronen e.d.
Bij mijn weten krijg ik die niet zomaar cubase/sonar in.

Ik had dus meer het idee dat je instellingen op je keyboard deed, en deze dumpte naar je sequencerprogramma, zodat hij steeds je keyboard instelt.
Maargoed, dat is dus blijkbaar niet standaard ;)

Ik ken enkel Cubase SX3 een beetje. Maar je kan via het menu...devices\midi device manager een Triton instellen. Je klikt dan op install device en kiest voor triton (korg).
Nu kan je op een miditrack de triton kiezen als output.
Nu is het al mogelijk om van presets te wisselen via cubase, net zoals elk vst-instrument.
Je kan hiermee je volledige triton controllen..dus van presets wisselen, automations vastleggen, arpeggiator bedienen...anything...
Maar het staat allemaal zeer mooi uitgelegd in de handleiding...
ga naar help\documentation (pdf)\midi devices and features. Het voorbeeld hierin gebruikt is zelf de triton....beter kan nie dacht ik...zo is het alleszins voor cubase sx3

cheers

Back