dan maar analoog !!!

roal

Ingeburgerd
veel ik hoor eigenlijks niks anders ,bij elke forum het zelfde.

steeds weer die vette analoge klanken...

dus wat doe je dan als echte nieuwsgierige synthfreak,

na dat je een triton ,sy77 en sy22 in huis hebt ga je op zoek naar een analoge bak maar welke ???

daarom advies gevraagd

moog ,emulator,korg,roland arp,acces....of ????

is midi dan mogelijk ??

waar moet ik op letten bij deze synth,s behalve dat hij er strak uit ziet??

Misschien dat je eerst iemands analoge synth kan betasten (uhh, testen) voordat je er één koopt. Want heus niet elke analoge synth is vet!

Ik denk dat het anders al snel een juno-106 gaat worden. Je hebt van Akai ook nog een bijna identieke synth hieraan. AX-60?, dacht ik.
Alpha juno's zijn ook leuk, er is een coole Teisco met midi (SX-240?)

Kijk anders ook eens naar de VA's. Is misschien is dat wel een beter idee. Vaak meer opties/mogelijkheden/controle, etc.
Novation A-station, microQ lite, virus rack.

Ik zou heel vintagesynth.com maar gewoon doorlezen.

Suc6

waldorf pulse...zonder twijfel...de moderne minimoog...DCO's, VCF...mjam....en je hebt massel want waldorf heeft net weer een limited productierun gedaan en dus kan je pulse nu bv bij thomann weer nieuw kopen....2e hands ook genoeg te zien..

Olaf

Aiii.. moeilijk..

Aiii.. moeilijk..

Een enkele analoge bak erbij.. oei. Lastig kiezen. Zoek je bas, leads, effecten, alles-in-een ? Er is zoveel..

Enkele persoonlijk favorieten:

- Roland Jupiter 8 of MKS-80 (beste Roland synth ooit)
- ARP 2600 (klassiek, monstreus, geweldig en duur)
- Moog Minimoog (legendarisch)
- Studio Electronics ATC-1 (nog nieuw te koop.. en heel erg vet)
- Sequential Circuits Inc. Prophet 5 (of Pro-One) (moeilijk te vinden.. maar zeker de moeite waard)

En wat tips:

- Leg je oor te luisteren.. probeer alles uit.. en test een potentiële aankoop totdat je er bij neervalt!
- Koop geen Juno-106 (gewoon niet doen!)

En het hangt natuurlijk ook van je budget af.

En pas inderdaad op wat je koopt.

iets vat er VET uit ziet hoeft niet atijd 100% in orde te zijn. Let daar zeker op!!

En niet op mijn bizz aan te prijzen maar je kunt misschien beter iets duurder in een winkel kopen met garantie.

Weet niet hoe de andere daar over denken?

Orgineel geplaatst door olafmol
waldorf pulse...zonder twijfel...de moderne minimoog...DCO's, VCF...mjam....en je hebt massel want waldorf heeft net weer een limited productierun gedaan en dus kan je pulse nu bv bij thomann weer nieuw kopen....2e hands ook genoeg te zien..

Olaf

Thomann? Heb je toevallig een url? Ben benieuwd wat deze nu nieuw zou kosten...

Ik ben zelf in het bezit van een TG77 en deze kan behoorlijk analoog
klinken dan zal de SY 77 dat ook kunnen.
Roland Juno 60, Roland jx3p of de Korg polysix zijn hele aardige synths en worden
regelmatig aangeboden, helaas geen midi maar tegenwoordig kan je alles
midi maken.
Een andere mogelijkheid is om een combinatie te maken tussen analoog
en digitaal, bijv de Ensoniq ESQ 1, Korg DW8000 , KORG DSS1 of de
Emu Emax 1 dit is wel een sampler maar heeft prima filters.
Het probleem met die oude synths is wat zit eronder die motorkap daar
kom je meestal later pas achter.

Je moet denk ik eerst voor jezelf in kaart brengen wat voor soort analoog je wilt.

Moet het alleen maar klinken als analoog? Neem dan een VA, zeker als je moderne synths gewend bent dan vallen sommige analoge apparaten vies tegen qua gebruiksgemak en MIDI integratie. En de het soort geluiden wat een VA maakt is zeker het zelfde, je hebt vaak zelfs meer mogelijkheden dan een budget analoog (zoals een Juno 106)

Moet het echt die warmte hebben? Neem dan een analoog, het liefst eentje met VCO's, de meeste analoge synths met DCO's hebben dan een te cleane sound denk ik. De MKS80 of Jupiter 6/8 zijn dan zo'n beetje de heftigste synths die je nog in een moderne studio kunt gebruiken.

Koop geen synths van een Duitser die nog niet weet hoe ie Caps Lock uit moet zetten ;)

Orgineel geplaatst door OnAcid
Ik denk dat het anders al snel een juno-106 gaat worden. Je hebt van Akai ook nog een bijna identieke synth hieraan. AX-60?, dacht ik.
Helaas heb ik al net een koper voor mijn VX90, het rack-broertje van de AX60.
Dat is een leuke bak om het analoge geluid aan je set toe te voegen.
Maar je mag hem eventueel ruilen tegen je Triton :p

Met de juno 106 schijnt een probleempje te zijn met de filters. De chips waar die opzitten komen uit een slechte partij waardoor ze nogal snel de geest geven. En omdat het apparaat 6 stemmen heeft is het nogal een geklooi om uit te zoeken welke nou defect zijn en welke niet.

Oppassen dus als je er zo een wilt kopen.

Ik heb zelf een Korg MS-20 (staat bekend om zn filters maar ik vind vooral de ringmodulator VET klinken) een Akai AX-60 en een Waldorf Pulse.
De AX-60 is een leuke bak maar iets minder bruikbaar omdat ie niet aanslaggevoellig is. Verder kan hij ongeveer hetzelfde als een Juno 106 maar dan is ie helemaal analoog (de 106 heeft digitaal aangestuurde oscilatoren) en schijnt hij wat aggresiever te klinken. Hij heeft wel MIDI

De Waldorf Pulse kan ik iedereen aanraden. Vette analoge electronica met alle moderne digitale voordelen zoals een goede MIDI implementatie.

Puristen en de Juno106

Puristen en de Juno106

Analoge Puristen (mensen die puree maken van analoge synths) hebben een hekel aan digitale electronica die hun analoge signalen 'scant'.. dat zou de boel onnodig beinvloeden.. maar dat even terzijde.

De Junu106 is een waanzinnige synth.. maar die filters.. da's echt hopeloos. Zowat elke 106 die je aantreft heeft problemen met een of meerdere stemmen..

.. je kunt dit trouwens heel GOED horen.

• Houd de 'Key Transpose' toets ingedrukt terwijl je de Juno106 aanzet (je start nu in service mode op)
  • Druk de toetsen Poly-1 en Poly-2 tegelijkertijd in (je komt in 'Rotary Mode')
  • Per toest die je indrukt (en weer loslaat) pakt de 106 elke keer de 'volgende' voice. In het display kun je zien welke.
  • Rommel wat me je pulsewidth, sub-osc en je LFO totdat je een goed hoorbare modulatie hebt.
  • Zet de resonance van het filter 60-70 procent open
  • Zet de filter frequentie op 40-50 procent
  • Cycle door de voices van de Juno heen.. en luister goed
  • Zet de filter frequenctie op 90 procent.. en herhaal die cycle

Je hoort nu heel duidelijk of er iets mis is met een van de filters.. en in het display kun je ook nog zien welke voice het betreft. Vooral bij snelle en/of sterke modulatie van het filter is het heel goed te horen of er iets niet in orde is.

Hehe.. ik had ook al zo'n deja-vu dinges

Hehe.. ik had ook al zo'n deja-vu dinges

Ooops.. sorry..

Is de Matrix1000 of Matrix6 niet een leuke all-round analoge instapper? Zeer uitgebreid te editten op pc. En het blijft een Oberheim. Moet lukken rond de 300-400 euro.

Ik vind altijd dat er een groot verschil tussen nieuw en oud analoog zit. Dat ertussen in, Juno, Matrix, Multi-Trak kan nog wel, maar MS404, A100 en Pulse klinken toch wel erg ic-braaf.

mmm....om eerlijk te zijn vind ik dat mijn pulse veel ruiger kan klinken dan mijn juno6...ok allebei DCO's en VCF's.....

Olaf

Back