Virus B vs. Microkorg

divinio

Starting Up...
Kan er mij iemand in nOOb taal even kort uitleggen wat de grote verschillen zijn tussen de Microkorg en de Acces Virus B Desktop?

Ik weet dat de ene een keyboard en vocoder heeft en de andere niet maar ik wil weten waar ze echt verschillen in sound, gebruiksgemak voor beginners e.d.

Ik zat te denken om me een Microkorg aan te schaffen maar toen ik een advertentie zag voor de Virus werd ik nieuwschierig.

So please stay in "nOOb friendly" modus

.

virus heeft ook een vocoder (wel een slechte)
mja ik denk dat de virus wat uitgebreider is en wat meer stemmen enzo...

maar ik zou maar eens demo's gaan luisteren en testen....

beide zijn eigenlijk niet te vergelijken...voor een noob is een mikrokorg veel beter. Virus heeft heel veel mogelijkheden maar dus ook heel veel menu's, submenu's...wetende dat je niet echt een Manual liefhebber bent , zou ik niet aan een virus beginnen.

Maar eigenlijk zijn beide niet te vergelijken, Microkorg is een synthesizer voor 1 geluid, Virus is een werkpaard met 16 parts (dus 16 geluiden tegelijk elk op een verschillend midikanaal) , effecten, 6 outputs, inputs om externe bron te filteren enz...
Beide kan je eigenlijk niet vergelijken vind ik.

Maar of je als noob met een RS7000 een meerwaarde gaat hebben aan deze synths is me nog maar de vraag (of heb je de RS7000 niet meer ?)

Ja hoor ik heb de RS nog. Heb net een OS upgrade gedaan met een forumlid omdat ik wat problemen had ermee en hij is weer helemaal in orde.

Het kriebelt om iets aan mijn huidige setup te veranderen (bij wie niet?) dus ik kijk wat rond.

Ik weet dat ik beter wat meer tijd zou moeten steken in de RS. Dat doe ik ook tegenwoordig maar ik blijf echt zoeken naar iets dat er nog bij kan...

.

Laatst gewijzigd:
Het lijkt me ook logisch dat een virus die 2-3 keer meer kost dan de microkorg eigenlijk iets van een andere klasse is en dat beiden niet te vergelijken zijn.
Ik zou aanraden eerst de Microkorg te kopen (zowel microkorg als virus tweedehands kan je voor evenveel verkopen achteraf) , effe te proberen of je'm wel via Midi aan de praat krijgt via je RS7000...ik vrees dat je de Virus snel gefrustreerd gaat achterlaten (pas op : ik vind het een aanrader...maar ik herinner me vaag dat je niet echt een fan bent van manuals lezen...en die van de Virus is zo'n 200 bladzijden dik ;-)
Maar heb je alle mogelijkheden van de synth op de RS7000 al uitgeprobeerd (en daarme bedoel ik niet "alle geluidjes" maar alle synthesemoglijkheden, LFO's, etc etc) ? En de sampling mogelijkheden ? Ik snap de gearlust wel maar ik vraag me af of je wel al alles uit die RS hebt gehaald...

Ja dat had ik ook verwacht dat die niet van dezelfde klasse waren. En daarom vroeg ik me af wat dan de verschillen waren. Alvast bedankt voor de toelichting.

En het is inderdaad de gear-slet in mij die een eindejaarspremie heeft liggen en die dan ineens impulsieve trekjes begint te krijgen!

Ik heb echt nog niet alles uitgeprobeerd op de RS. Integendeel.

Waarom klink jij nu als mijn moeder???? :D

ik zou gewoon luisteren... ik heb het idee dat de microkorg wel beter klinkt...

dus eerst sound en dan mogelijkheden...

ik sluit me aan bij seiko, de microkorg is een leuke synth om te beginnen de virus daarintegen is iets te hoog gegrepen om mee te beginnen... vooral door de vele sub menus..

vind ik wel mee vallen weer met die virus B,

je kan al best veel doen direct van af de knoppen, ok voor de matrix moet je wel de menu's in....

maar ik zou ze alle 2 gewoon testen en degene die het lekkerst klinkt nemen...

ik sluit me aan bij seiko, de microkorg is een leuke synth om te beginnen de virus daarintegen is iets te hoog gegrepen om mee te beginnen... vooral door de vele sub menus..

Ik ben ook begonnen met een virus maar vond het echt niet te hoog gegrepen. Ik schuw dan ook niet voor manuals dus dat zal ongetwijfeld uitmaken. Vond het een fijne bak maar inderdaad veel menus.

Ikzelf ben ook begonnen met een Virus maar ben dan ook niet vies van wat manual-lezen...als je dat niet doet bij de virus gebruik je wellicht 10% van zn mogelijkheden (is ook al iets natuurlijk).

Maar om de 'initiele opzet' van synthese/een synthesizer aan te leren, zou ik een 'eenvoudigere' synth kiezen (microkorg, of de Nordlead : voor elke functie één knop en that's it...of ouwe analoog natuurlijk).

Langs de andere kant, als ik me de de indeling va de knoppen op een Virus desktop model (heb zelf een rack) goed herinner, zitten de meest voor de handliggende functies (ADSR, Filters, OSC's, LFO's) wel al onder een knop en is het voor de iets verder liggende functies dat er in de menu's moet gedoken worden...dus er valt wel iets voor te zeggen om ineens zo'n Virus te kopen.

Tik misschien een Virus A op de kop (kost meestal maar 300 a 350 euro) en probeer het eens ?

En, heb je al een keuze kunnen maken ?

Nieuwe loopschoenen!!!! :D (goede voornemens voor 2008)

En misschien wel Traktor DJ 3 ook

Ik heb me de laatste dagen wat meer geconcentreerd op de RS

Van die Traktor best eerst eens een demo downloaden. t Kan aan mij liggen maar heb al vele uren gespendeerd om te proberen om daarmee deftig te beatmixen, en het lukt me amper (zelfs met de 'autosync' en 4/4 beat plaatjes gaat de boel na 15a 20 seconden hopeloos uit sync).

Heb je al samples in de RS gekregen ? Dan heb je nl weer oneindig veel klankmogelijkheden erbij

Ik heb gisteren nog een demo gedoawnload maar moet hem nog goed testen. Ik heb ook zo een Hercules mixertje maar daarmee werkt die dus niet. Daarvan moet je de laatste nieuwe hebben blijkbaar. Met muis mixen is geen ruk aan, dus moet uitzoeken hoe hij klinkt met mixertje. Ik hoop dat het lukt want kwaliteit geluiden is veel beter dan bij die Hercules en dat programma dat er bij is

Maar terug on-topic!!

Ik ben net bezig met de geluiden die er al in staan te verwerken met LFO etc en om die aparte sounds dan te integreren in wat ik nu al heb opgemaakt. Pas als ik dit volledig onder de knie heb ga ik de sampler aanvallen.

Ik heb ooit al eens een sample ingeladen dus ik weet hoe het werkt. Maar ik wil stap per stap de RS ontdekken of ik ga toch de helft niet weten anders.

.

voor zover ik weet zijn Hercules en Traktor niet compatibel...

(je mag me altijd eens een patternfile doormailen met je maaksels op de RS7000, dan kan ik dat eens inladen in de mijne om eens te beluisteren)

voor zover ik weet zijn Hercules en Traktor niet compatibel...

(je mag me altijd eens een patternfile doormailen met je maaksels op de RS7000, dan kan ik dat eens inladen in de mijne om eens te beluisteren)

Ik heb op enkele forums gelezen dat het met de MKII van Hercules wel moet lukken. Maar dan kan ik even goed een andere nemen natuurlijk.

Ok zal ik wel eens doen! (moet dan eerst eens uitzoeken hoe héhéhéhé)

De VirusB is niet zo ingewikkeld als je een beetje begrijpt hoe een synth werkt hoor. Vooral niet als je de SoundDiver Virus software gebruikt (gratis download) waarbij je alle parameters netjes op een rijtje hebt.

Een groot voordeel van de Virus is dat er enorme bakken gratis soundlibraries voor zijn welke een uitstekende basis bieden om mee te experimenteren en door te klooien.

Ik vind de mirco en de virus ook wel een beetje rare vergelijking, ja de virus heeft menu,s maar dan nog heeft de virus nog altijd meer hands on mogelijkheden dan de micro korg,

Als je alleen hands on als beginner met een synth wilt werken heeft de virus echt wel alle basis synth mogelijkheden voor je liggen met knoppen, ben je wat verder dan kun je rare dingen gaan instellen in menu,s die de korg niet eens heeft.

Komt nog bij dat de korg bedienbaar is met een soort van matrix, en dat vind ik nou niet echt beginner vriendelijk, dat is meer iets voor de man die weet welke sound hij wilt maken en weet welke parameters hij zoekt, tenzij je alle patches toch van het internet download, dan ben je beter uit bij de korg ja, want die is goedkoper...

Zijn er voor de korg ook zo veel patches te downloaden als voor de virus dan?

Back