Bij het begin beginnen..

Detoxicator

Ingeburgerd
Ik ben nu al paar maanden bezig met wat VSTs en sequencers, ik heb een beetje zelf lopen proberen om met de synths een leuk geluid te krijgen, maar dit lukt me niet, wel weet ik wat de ADSR doen, en wat de LFO is, alhoewel heb ik nog wel een beetje moeite hoe ik goed envelopes/filters toepas, dus hier komt de vraag.

Is er een bepaalde guide, of een bepaalde opleiding misschien, die je alle basissen van synthesizers leert, zodat ik wat meer ermee overweg kan.
Want ik vind het heel leuk om te doen, en ben van plan het niet ( als het niet nooit is. ) gelijk op te geven.

Alvast bedankt.

(Ik zit een beetje in het genre van electrische geluiden, zoals drum n' bass, techno, hardstyle, hardcore. etc.)

Is er een bepaalde guide, of een bepaalde opleiding misschien, die je alle basissen van synthesizers leert, zodat ik wat meer ermee overweg kan.

http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm

Onderaan beginnen, veel plezier er mee :) Verder zit hier op het forum ook nog Rob Papen die geregeld cursus/workshop geeft. Daar hebben een hoop mensen iets aan gehad omdat je zo een betere indruk krijgt van hoe je het kunt aanpakken.

Dan is er ook nog dit: http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/Basics/BasicsWorkshop.htm maar het is geschreven voor een specifieke synthesizer. Laat je er niet helemaal door van de wijs brengen: de principes blijven hetzelfde.

Wat genres en zo betreft, naar mijn mening is het meest zinloze wat je kunt doen het volgende vragen; "Ik heb track X van artiest Y gehoord. Hoe heeft hij geluidje Z gemaakt?" Het wordt al iets minder zinloos als je er 1) een mp3-demo bij doet en 2) aanwijst waar het geluidje precies in de track zit, maar dan mis je het eigenlijk nog steeds; wat je op dat moment doet is imiteren in plaats van je eigen weg in slaan.

Gek genoeg is dit ook de meest gestelde vraag; tot op het punt waar mensen gewoon bereid zijn weer een paar honderd euro uit te geven voor de volgende plugin die dat misschien dan weer wel doet. Zinloos, en erger, je groeit er niet van als producer.

Wat veel meer nut heeft is dat als je een synth of plugin hebt je gaat bestuderen hoe 'ie in elkaar zit. Probeer elk knopje en kijk wat het doet; en initialiseer de preset (alles terugzetten op 0) en probeer dan weer in de buurt te komen zonder al te veel te spieken. Als je dat een hoop doet (tja, helaas, er is geen recept voor hierin goed te worden behalve goed luisteren, hard werk en nadenken) krijg je het vanzelf onder de knie.

Voor meer algemene (digitale) studiogerelateerde info wil ik de volgende site aanraden:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm

Ik weet wel dat ik van de beschreven info veel geleerd heb en het nog regelmatig bezoek als naslagwerk.
Ook beschrijft die gast de verschillende workflows die je kan hanteren, zonder een bepaalde werkwijze als perfect te bestempelen, redelijk objectief dus.

Veel succes met de ontdekkingstocht!

Back