True or Fals (studio condesator mic)

boeklanoei

Ouwe rot
Na eens een aantal dingen uitgezocht,bekenen te hebben hier mijn ''nieuwe'' bevindingen tav. studio microfoons, graag jullie reply of het waar of niet waar is + eventueel waarom,verklaar je nader:

A: Buizen/tube condesator is (vaak) duurder dan een cleane condesator versie.
B: Cleane condesator mic is voor het zo realitisch mogelijk overbrengen van het orginele geluid zonder kleuring.
C: Tube/buizen condesator is voor het zo; dikker,voller vooral gekleurder mogelijk maken, van het orginele geluid. Om het orginele geluid zo ''duur/voller'' mogelijk te laten klinken.
D: Hoe duurder de tube/buizen condesator; hoe meer kans op een voller,dikker, gekleurder,duurdere klank.

E: Wanneer een zanger(es) van zichzelf weinig tot geen: karakter,timbre,volle sound heeft, geen groot geluid. Des te meer een tube/buizen micfrofoon zou kunnen betekenen voor hem/haar. Een tube/buizen mic zou dan geschikter zijn voor hem/haar, om van het kleinere geluid een vollere,gekleurdere,dikkere geluid te geven.

F: Deze vergelijking is in principe vergelijkbaar met de Hi-fi (gekleurd,warmer,dikker) vs. studio monitor (killer,cleaner,kouder) situatie.

Laatst gewijzigd:
Voor échte microfoonkennis moet je niet bij mij zijn, maar je meeste stellingen kloppen wel. Wil je een cleane/realistische sound, neem geen tube. Wil je een stroop leggen/tube sound, neem een tube:D
Alles hangt af van de situatie. Ben je bvb een zanger van een hardrockgroep, dan zal mogelijk een tube-mic voor jou de beste prestaties afleveren. maar dan nog hangt het af van welke sound je wil bekomen, hoe je stem is (ik ken bvb mensen die wel een tube in hun keel hebben lijken steken;), waar de rest van je signaal heen gaat, etc...

Ik ben ook zeker geen echte microfoonkenner, maar je beredenering lijkt me best aardig.

Punt A hoeft natuurlijk niet altijd te kloppen, je hebt ook hele dure condensators (Neumann) en hele goedkope buizenmicrofoons (MXL, T-Bone van Thomann, Fame van Music Store, etc) maar in dezelfde kwaliteitsklasse zijn buizenmics inderdaad wel wat prijziger.

Punt B: De ribbonmicrofoon staat volgens mij bovenaan wat betreft het gedetailleerd registreren van geluiden. Transients, omgevingsgeluiden en zachte geluiden worden hiermee het beste opgenomen. Deze zijn vanwege de gevoeligheid alleen niet goed bestand tege hoge geluidsdruk, en ze zijn best kwetsbaar. Niet laten vallen dus ;) Daarna komt inderdaad de condensatormicrofoon en tenslotte de dynamische mic.

Met een mooie buizenmic ben je er nog niet. De preamp waar je de mic op aansluit bepaalt mede hoe het geluid gekleurd wordt. (zwakste schakel bla bla bla) :)

Punt B: De ribbonmicrofoon staat volgens mij bovenaan wat betreft het gedetailleerd registreren van geluiden. Transients, omgevingsgeluiden en zachte geluiden worden hiermee het beste opgenomen.

ik dacht juist dat ribbon microfoons juist weinig hoge frequenties doorlaten ?

verder opde originele vraag:

B: Cleane condesator mic is voor het zo realitisch mogelijk overbrengen van het orginele geluid zonder kleuring.
- vaak wel, maar bedenk dat er ook redelijk wat microfoons zijn met een solid state voortrap / impedantie converter die flink wat aan het signaal veranderen

D: Hoe duurder de tube/buizen condesator; hoe meer kans op een voller,dikker, gekleurder,duurdere klank.

- tsja, wat is nou een 'duurdere' klank... neem nou ssl of avalon spul, klinkt naar mijn mening ook niet dik, warm ofzo, eerder strak en clean met de nodige charme. nu er tegenwoordig veel meer goedkopere apparatuur te koop is, en je soms met bepaalde goedkopere spullen het gewenste resultaat bereikt... wordt duidelijk dat een goede klank niet persé met dure spullen behaald kan worden

E: Wanneer een zanger(es) van zichzelf weinig tot geen: karakter,timbre,volle sound heeft, geen groot geluid. Des te meer een tube/buizen micfrofoon zou kunnen betekenen voor hem/haar. Een tube/buizen mic zou dan geschikter zijn voor hem/haar, om van het kleinere geluid een vollere,gekleurdere,dikkere geluid te geven.

- dit lijkt mij niet helemaal juist, er zijn genoeg solid state apparaten die een stem / ander signaal op de een of andere manier kunnen verrijken.

F: Deze vergelijking is in principe vergelijkbaar met de Hi-fi (gekleurd,warmer,dikker) vs. studio monitor (killer,cleaner,kouder) situatie.

- nogmaals: men gaat er meestal van uit dat buizen per definitie warmer klinken, maar wat is warm precies ? een groot deel van de 'beroemde' buizenklank zit niet in de buizen zelf, maar in de benadrukking van bepaalde frequenties - ook afhankelijk van het signaal, door gebruikte componenten, met name de uitgangstrafo's.

er zijn zat cleane buizen apparaten, en ook zat gekleurd klinkende solid state apparaten.

ik dacht juist dat ribbon microfoons juist weinig hoge frequenties doorlaten ? [...]

Nee ribbons zijn JUIST extra gevoelig voor hoge frequenties vanwege hun ultra lichtgewicht membraan. Ribbons worden soms dan ook andersom toegepast bij bijvoorbeeld de Samson Rubicon monitors als tweeter. :)

Back