High-end Reverbs vergelijking

OJS

..............
Alleen reageren als je gewoon geïnteresseerd bent in dit onderwerp. Niet beginnen over soft vs. hard; convolution vs. algoritmisch; etc.

Wie kan er iets zinnigs zeggen over hoe de duurdere hardware reverbs zich tot elkaar verhouden. Tot dusver vallen dan binnen mijn blikveld: Lexicon PCM91, Lexicon PCM96, Bricasti M7, TC Reverb 4000 en eventueel de Eventide H8000fw (is multifx maar toch interessant om mee te nemen).
Aanvullingen zijn welkom.

En geen flauwe verwijzingen naar Gearslutz, graag...............

Nou Ik vind dit wel en interresant onderwerp al heb ik geen evaring met duurdere reverbs, wel de DP/4 waar ik zeer blij mee ben (lekker, warm en zeer lange (250 sec) decay) voor de rest heb ik hele goede ervaring met Altiverb, echt een pracht product voor post-productie, veel goede presets en breed inzetbaar. zitten onder andere ook de duurdere lexicons in en werkt dus door middel van impulsrespons, die je zelf ook nog kan creëren (geweldig)

Wat mij persoonlijk aantrekt in een reverb is niet per definitie dat het waarheidsgetrouw moet zijn maar dat deze een eigen karakter heeft en veel parameters heeft om veel te kunnen kneden :) vandaar dat ik blij ben met de DP4, ben dan ook zeer benieuwd wat nog meer interessante en of bijzondere reverb units zijn.

Het lijkt me vrijwel onmogelijk om een goede vergelijking te maken van alle high-end reverbs hier. Zou bijvoorbeeld iemand in Nederland de Bricasti hebben (gehoord)?

Anyway, een beetje bomen over goede reverbs kan nooit kwaad natuurlijk. Zelf mis ik Kurzweil in het rijtje, maar aangezien OJS de KSP8 wel kent neem ik aan dat hij vindt dat die niet goed genoeg is om mee te doen?
Van alle reverbs die ik persoonlijk heb gehoord (mid-pricerange voornamelijk, maar wel een hele hoop) steekt de Kurzweil Rumour er toch dik bovenuit.

Ja, ik ken de KSP8 inderdaad, al is het wel een tijdje geleden dat ik hem heb gehoord. Ik vond hem zelf erg fijn, ook qua gebruikersgemak. Wat dat betreft kan ik iedereen aanraden om eens met Midimartin contact op te nemen.

Hij kan in het rijtje mee wat mij betreft, al denk ik dat hij het al snel aflegt tegen de PCM91/96 en de Bricasti. En ik weet uit betrouwbare bron dat er zeker mensen in NL zijn die de Bricasti al hebben gehoord en gebruikt. Dat was juist een van de redenen om deze thread te plaatsen.

Als Kurzweil-fan ben ik uiteraard wel blij dat je zo tevreden bent met die Rumour!

Ik heb een vintage lexicon 224,200 en een pcm 91
De 224 klink erg vol en super mooi erg weinig parameters. less is more:)
De 200 is ook erg mooi wat helderder dan de 224, erg mooi voor o.a.snare;s.
En de minste die ook mooi klinkt is de pcm 91, deze galm is minder diep dan de boven genoemde maar wel een met modernere klank en veel meer edit mogelijkheden.

Ik gebruik zelf ook nog wel eens een fireworx voor een ambient galm.

Misschien heb je hier wat aan?

Ja, hier heb ik wel wat aan. Ik verbaas me erover dat de PCM91 minder diep klinkt dan de oudere units.

Wat je bv hebt met de 224 is dat je hem soms niet hoort maar als je hem er af haalt valt het meteen op. Dit kan soms erg prettig werken met bv zang of leads.
Bij de pcm heb ik dat niet zo snel.

Waar ik zelf ook goede ervaringen mee heb zijn de Roland R-880, EMT 246 en Yamaha REV-1.

De R-880. Een heel uitgebreide machine met (te?) veel parameters en remote. Het is een dual engine, dus 2 effecten tegelijkertijd. (stereo in, 2x stereo uit, maar ook andere routings zijn zelf in te stellen) Heeft een mooi open karakter, is wat klinischer dan een Lexicon, maar klinkt heel mooi. In verleden oa gebruikt op een saxofoon, klonk erg goed. Bij lange galmtijden is (soms) een wat metalig rafeltje in de staart van de galm te ondekken. Hier is Lexicon diffuser. Ruisnivo is wat aan de hoge kant, dus vrij hot insturen. De beschikbare Roger Nichols & George Massenburg, Lee Quintana en 480L emulatie kaartjes zijn een must voor deze machine, want de presets doen dit apparaat geen recht.

EMT 246. Wat een kanjer, de openste galm die ik ken. Het gevoel van ruimte is hier top aanwezig. Als je hem helemaal open draait gaan de zang/instrumenten etc ook echt naar achteren en geen brei van geluid zoals bij sommige andere reverbs. Helaas deze is ook niet muisstil. Heeft weinig paramters om in te stellen, is prima. Wordt hoofzakelijk gebruikt voor ambience op drums/percussie ed. (Sorry Martin, gaat niet de deur uit).

Yamaha REV-1. Heeft een joekel van een remote. Typisch jaren 80 uiterlijk. De plates zijn erg goed in deze. Heeft een wat donkere sound. Voor rooms goed te gebruiken. Langere galms zijn ook ok.

Ik ken heb met veel verschillende gewerkt.

PCM 90/91 is mooi maar haalt het wat betreft diepte inderdaad niet bij de oudere 224 en 200, hij klinkt wel natuurlijker dus je hebt minder door dat je hem inzet.

Lex 300 / 480 zijn wat dat betreft de best of bothworlds als je de specifieke Lexicon sound wilt.

Bricasti heb ik een keer gehoord vond hem mooi maar kan ik niet vergelijken.

TC M4000 is heel natuurlijk maar wat kil in klank, niet echt een aangename sound was dat voor mijn.

Yamaha Rev 1 vond ik ook in de gewone reverbs wat kil klinken redelijk wat gebruikt en de plates zijn inderdaad wel goed.
Ik vind dit een wat metalig klinke galm.

Yamaha SREV1 - Heb ik slechts een paar keer gehoord maar dit is echt een hele goede natuurlijk galm. Ik was er erg van onder de indruk.
Er waren niet veel programms ervoor toen maar het ding klonk fantastisch.

Eventide
H3000/4500 Erg mooie reverbs ik zou niet zonder kunnen in mijn muziek, instant Vangelis en Enigma sound.
Eclipse geldt het zelfde voor ik ben met deze 2 (ik heb een Eclipse en een H 3000) super tevreden.
Daarnaast heb ik zelf nog een PCM 80 die ik wel voor reverbs inzet. (Dit zijn de Hardware units ik gebruik ok nog wat software reverbs)
Als ik geld genoeg had zou ik er nog wel een 224 of een 224 XL/480 bij willen maar de die zijn zo F...ing duur 2de hands.

Alternatief voor TC is misschien de sonnox. Die is ook redelijk neutraal qua klank maar is heel goed te gebruiken als manusje van alles omdat je veel parameters hebt. Ook al is het software.
Niet zulke prachtige galmen als lexicons maar net als met compressors kan je geen galmen genoeg hebben.

En de plate 140 van uad is ook wel goed genoeg om high-end te noemen vind ik zelf.

Ik heb ervaring met de volgende galmen:

Lexicon mpx 1 : klinkt mooi, goed te bedienen prijs/kwaliteit verhouding goed!
Lexicon pcm91 : klinkt zeeeer goed, maar lastiger te bedienen dan mpx
lexicon 300 : gewoon een mooie donkerbruine galm, werkt geweldig goed, of totaal niet in een mix...
Quantec Yardstick (nieuwe versie) , om een mooie transparante ruimte in je mix te krijgen helemaal perfect, maar op stemmen etc een stuk minder, bizar apparaat is dit...

Sprak laatst iemand die een Bricasti had gekocht en die was helemaal lyrisch over die bak...schijnt echt gewoon de beste reverb te zijn...en als ik me niet vergis had die een TC en een PCM91...

De H8000 heb jij toch al ?

Voor ambient reverbs is die H8000 helemaal de bom...voor andere reverbs ben ik heel blij met m'n pcm90...zeker nu die digitaal in m'n set-up hangt,ben ik ook van de ruis af...heb ook een pcm80,en die beide Lexicons zijn ideaal om sounds wat dikker te maken...niet de schoonste reverbs,maar geven je wel meteen dat 'dus zo maken ze die sound' gevoel ;)

MPX1 klinkt goed maar ik vind het een onding om te proggen.
En qua high-end hoort hij zeker niet bij de besten. Eerder als betere bij de mid-end groep.

En veel galm is ook kwestie van smaak dus is het zowieso onmogelijk om de 'beste' te kiezen waar iedereen het mee eens gaat zijn.

maar niemand vraagt toch om de -beste- reverb? Hij vraagt alleen maar om de ervaringen die anderen hebben..

Tsja, wat ervaring betreft verzand het uitwisselen van ervaring vaak in meningsverschillen en soms nog erger. En dan is een 'pre-emptive strike' wel op z'n plaats vind ik zelf.

En wat ervaring betreft zijn geluidsvoorbeelden misschien nog helemaal niet zo gek.

Vergelijkbare discussies

Back