Meerdere toestellen op DIN sync ?

PG13

Ene met mayo
hallo mensen,

ik had een domme vraag ivm DIN sync.

Kan je meerdere aparaten achter elkaar aansluiten, of beperkt sync zich tot master en slave ?

dus bv TR606 out>in TB303 out>in TR808

zoniet, bestaan er dan mogelijkheden om meerdere apparaten op DIN te zette met een tussenstuk ofzoiets ?

303 heeft geen sync uit 606 heeft in of uit. Doorlussen wordt zo dus moeilijk. Je zou de sync dus moeten splitten.

Niet de meest charmante manier, maar 't makkelijkst is om een split kabeltje te maken, door gewoon 2 sync (midi) kabels te strippen en aan vast elkaar te maken. Let wel op dat het kabeltje kort is (20cm of zo), anders krijg je waarschijnlijk timing problemen. Ik heb het zelf ooit zo gedaan (met een CR8000 en een 606) en toen werkte dit prima, maar ik kan niet zeggen of dat gewoon puur toeval was, en durf ook niet te zeggen of 't met 3 machines ook zou kunnen werken :) Door het sync signaal te splitten zwak je het signaal zo wel af denk ik... kweenie...

Wanneer je een MIDI-apparaat als master gebruikt, kun je bijvoorbeeld de Doepfer MSY2 nemen: die heeft MIDI In en MIDI Thru en 2x Din Sync.
Zelf heb ik ook nog een tijdje een Roland MC-202 als Sync-splitter gebruikt (heeft namelijk Sync In en 2x Sync Out).

hey bedankt mensen :)

Ik dacht al zoiets ja, ik denk eraan om meerdere oude bakke te kopen, zoals een TR606 en 2de TB303.

Zag op Ebay bakjes staan die MIDI/ SYNC in en meerdere sync out hebben. (denk 1 MIDI thru/sync out, en 2 sync out)

Lijkt mij het beste nee, zelfs goed als je een MIDI master gebruikt ?

Let wel op dat het kabeltje kort is (20cm of zo), anders krijg je waarschijnlijk timing problemen Door het sync signaal te splitten zwak je het signaal zo wel af denk ik... kweenie...

Is verzwakking enorm op DIN ??

Ik heb nu een kabel van 50 cm voor de TB en dit geeft geen problemen. Het zou uiteraard zuigen moest het signaal te zwak worden als ik een router of splitter zou gebruiken :s

Wat zou het geven om bv. een SYNC router te nemen (1 in / 6 uit), en die op de kenton PRO2 aan te sluiten. Zou dit werken ?

hey bedankt mensen :)
Lijkt mij het beste nee, zelfs goed als je een MIDI master gebruikt ?
Wanneer je zowel MIDI als Sync gebruikt wel. Tenminste, ik ken geen Din Sync naar MIDI convertors (maar mss dat die er wel zijn, hoor).

ik heb zelf een D-tronics converter die beide richtingen op kan. erg handig, als werk hij niet altijd heel strak. wel heel leuk om de tr-808 of tr-606 master te laten zijn !

ken geen Din Sync naar MIDI convertors (maar mss dat die er wel zijn, hoor).

Wel het bakje dat ik op het oog heb, zou dit kunnen.

quote van verkoper:

"Or use it to sync your midi stuff with your roland tr as a master!!!"

maar, ik denk dat als je met beide werkt, dat een MIDI apparaat beter zal dien als master, SYNC aparaten enkel laten volgen op de tempo clock.

Kdenk dat als DIN signaal niet te veel verzwakt, dat ik best ben met een router die ik op de convertor steek. (zie vraag boven)

Met een tr707 kun je, mitst je 'm als master gebruikt, tegelijkertijd zowel din sync als midi sync uitsturen. Maar of dat nou zo handig is... Ik zelf doe het eigenlijk nooit (heb ook bijna niks met din- sync, dat scheelt), heel soms in een live set up en dan alleen als er geen andere optie is.

Wat betreft lengte van kabels, korter is bij din-sync (zo is mijn ervaring) altijd beter. Ik zou in iedergeval niet veel langer dan 50cm nemen, ik heb zelf wel 'ns bij langere kabels wat (minimale tot behoorlijk ernstige-) timing problemen gehad...
Zo'n split kabeltje kun je altijd gewoon even maken, 't is hoe dan ook de goedkoopste manier. Als 't werkt, werkt 't, en als 't niet werkt, dan kun je altijd nog geld steken in een beter alternatief.

Met een tr707 kun je, mitst je 'm als master gebruikt, tegelijkertijd zowel din sync als midi sync uitsturen. Maar of dat nou zo handig is... Ik zelf doe het eigenlijk nooit (heb ook bijna niks met din- sync, dat scheelt), heel soms in een live set up en dan alleen als er geen andere optie is. .

mja kdoe het voor die @é"# TB303 eiglijk :)

maar dacht, als het wa werkt wilk nog wel een TR6006 en/of 808 uitproberen.

Zo'n split kabeltje kun je altijd gewoon even maken, 't is hoe dan ook de goedkoopste manier. Als 't werkt, werkt 't, en als 't niet werkt, dan kun je altijd nog geld steken in een beter alternatief.

aargh ik ben echt geen zak waard op gebied van elektronika en techniek :)

zal is rondvragen, kan ni moeilijk zijn hé. bedankt !

Werk hier ook met splitters. Heb aan 1 Doepfer MSY2 vier apparaten hangen, gaat goed. Bij Kenton kun je bijv. een DIN Sync splitter kabel kopen. Ik heb ook geen problemen met langere kabels moet ik zeggen.

303 heeft geen sync uit 606 heeft in of uit. Doorlussen wordt zo dus moeilijk. Je zou de sync dus moeten splitten.

Als je de start/stop van de DIN sync kabel losmaakt,
heeft een 303 wel sync uit.

syncable.gif

Als je de 303, 606 en 808 alleen met elkaar wil syncen en dus niks met midi doet ben je voor een paar euro klaar. Koop even bij de lokale electronica hobby zaak een DIN T-stukje. Dat is 1 din Mannetje naar 2 din vrouwte. Het zit allemaal in 1 stekker, dus geen kabel. Het mannetje gaat in je 808. Daar zet je de switch naast de uitgang op master of hoe dat ook heet en dan 2 kabels naar je 606 en 303. En dit moeten wel DIN kabels zijn of midi kabels waarvan alle 5 aders verbonden zijn. Kosten ook weinig. Overigens kan je 303 wel master zijn als je de stekker er half indoet.

Laatst gewijzigd:
hmmja vandaar dat ik echt wel is moet gaan leren met electriciteit knoeien.

hebben ooit eens in een noodsituatie (nummer moest af nog die avond, opeens deed 2de dinsync converter raar) een paar midikabels in stukken gesneden en dan met tape ze aan elkaar geplakt (eerst wat ronddraaien)

was belachelijk, maar het werkte :p

Back