Cubase: Multicore ondersteuning?

Arnevr

Ingeburgerd
Hallo Mensen,

Ik ga binnenkort eens mijn systeem een behoorlijke upgrade beurt geven.
Dit doe ik op de eerste plaats omdat mijn huidige systeem gewoon de nieuwere games niet meer aan kan. Erg vervelend aangezien dit toch een hobby van mij is.

Een andere hobby (je zou het eigelijk beter m'n passie kunnen noemen) is muziek. Vooral het schrijven ervan. En op mijn huidige systeem gebruik ik als sequencer Cubase SX 3 in samenwerking met behoorlijk ''zware'' VST plugins zoals bijvoorbeeld de libraries van East West. Op mijn huidige systeem wilt dit ook niet echt lekker werken.

De upgrade die ik ga maken bevat onder andere:
- ''Intel Core 2 Quad Q9450'' of een ''Intel Core 2 Duo E8400''. (Ik weet dat ze op dit moment nog niet uit zijn)
- Asus 8800 GT
- Asus p5N-E SLI
- Geil 2 GB DDR2-800 kit geheugen.

Ik weet nog niet of ik de Quad core ga nemen of de Dual Core.

Nu vraag ik mij af of dit systeem lekker zal gaan werken met mijn oudere versie van Cubase.

Ondersteund deze multiprocessing???

Want als hij hij maar 1 core gaat gebruiken van de 2 of 4 is dat ook niet echt handig.

Bedankt alvast!

ik zeg denk ik, want ben dit niet zeker...
maar core 2 duo is toch 64 bit
ik kan me moeilijk inbeelden dat je het volledig potentieel hier uit haalt met een 32 bit windows

maar ik kan dan ook volledig fout zijn.

Die processoren kunnen ook een 32 bits versie aan... 64 bits schijnt echter sneller te werken maar heeft veel compatibiliteitsproblemen met oudere interfaces.

Maar ik snap niet echt wat dat met mijn vraag heeft te maken?

wat het er heeft mee te maken:

als je er mee gaat inzitten dat er maar 1 core gebruikt wordt,
kan je er evengoed mee inzit dat je dit maar op een 32 bit layer gaat draaien.
volgens mij - denk ik dus - werkt je dual core ook alleen maar zoals het hoort in 64 bit modus. optimaal dus

maar zoals ik zei, kan goed fout zijn :mexico:

natuurlijk levert "dual core cubase" intypen op google vele resultaten waaronder deze officiele pdf van steinberg: Multiprocessing Tech Info
http://www.steinberg.net/fileadmin/redaktion/PDF/multiprocessing/Multiprocessing_Tech_Info.pdf

cubase laad alle plugins in een apparte "thread". een taak zeg maar die verdeeld wordt over je cpus... aangezien elke core als een cpu gezien wordt worden plugins dus over je cores verdeeld.

ik heb zelf een quadcore en ik moet zeggen dat dat goed werkt... ik zou trouwens 2gb ram nemen en gewoon windowsXP draaien.. kan je in de toekomst als vista misschien goed ondersteund wordt altijd overstappen op 64bit.

van wat ik ervan mee krijg slaat die 64bit toch voornamelijk op geheugen adressering en kan je dus meer dan 2gb geheugen in je computer stoppen. verder zitten er geen grote voordelen aan 64bit draaien.

tip: bij die east west plugins moet je appart vaak nog een dfd (direct from disk) update installeren(gewoon op google zoeken naar "kontakt player dfd update" ofzo). anders gebruikt ie de samples uit het ram en dan is 2gb nog weinig.

van wat ik ervan mee krijg slaat die 64bit toch voornamelijk op geheugen adressering en kan je dus meer dan 2gb geheugen in je computer stoppen. verder zitten er geen grote voordelen aan 64bit draaien.
das natuurlijk waar, met windows kan infeite zelfs tot 4GB, alhoewel max. 2GB per applicatie
maar.. als je CPU dubbel zoveel kan processen per klokcyclus kan verwerken zal dat toch wel verschil uitmaken met applicaties/plugins die ervoor gebouwd zijn.. heb hier geen ervaring mee, maar hoop dat iemand kan bevestigen?
een track bouncen bvb zou ook veel sneller moeten gaan.

volgens mij zijn die nieuwe "64-bit" chips in de basis nog gewoon 32-bit.

ik had ergens gelezen dat het gewoon nog steeds de x86 structuur is met misschien een mmx achtige instructie set erbij speciaal voor 64 bit.

dus t scheeld vast wel wat, als ze van die instructies gebruik maken, maar volgens mij valt t allemaal wel mee.

Cubase ondersteunt multi-processors. Mijn Quadcores werken uitstekend.

Ik heb ook een quad core in mn studio pc, de "core 2 quad Q6600" (op een asus p5k mainboard), werkt super in combinatie met met mijn cubase studio 4 op xp home. Alle core's worden gelijkmatig belast. 'Vroeger' op mn p4 3ghz moest ik echt zuinig aan doen met plugins. Nu is geen project te zwaar meer :D

wel jammer denk ik is als je maar 32 bit windows gaat draaien

Dit is alleen jammer als je 4 gb aan geheugen wil hebben. Echter, geheugen is zo cheap dat je gerust 4 gb mag pakken, die paar verloren giegjes maken dan ook weinig uit. Verder zit 64-bit er gewoon nog niet in voor de meeste gevallen, en draaien applicaties voornamelijk langzamer omdat er nog niet gebruik wordt gemaakt van de extra beschikbare registers, en omdat 64-bits pointers dubbel zo groot zijn.

http://www.steinberg.net/fileadmin/redaktion/PDF/multiprocessing/Multiprocessing_Tech_Info.pdf geeft aan dat SX3 al weet van multiprocessors, dus da's geen probleem.

Audio is gelukkig triviaal qua paralleliseren :) Smijt gewoon een plugin of een set tracks op 1 core, en hop.

Back