Sample clearing

Disorder

Stamgast
Ik ben op zoek naar labels die housemuziek uitbrengen in de stijl van bovengenoemde artiesten. Dus, veel ge-sample, commercieel en vrij toegankelijk voor het grote publiek.

Zou graag een demo in de stijl van Daft Punk/Eric Prydz willen maken, maar weet zo niet waar ik dan met mijn demootje terecht kan.

Wie kent er wat namen?

roule france (is toevallig van mijnheer bangalter; ja van daft punk zelf)
flamingo records (van fedde le grand)
jackpot records

tip van flip; clear eest zelf de sample voordat je de track maakt...labels hebben graag een demo waarvan de sample al is gecleared, en vaak moet je het al zelf regelen om de handel te clearen....bovendien is jouw voordeel dat je niet eerst 2 maanden loopt te fukken op een track, die vervolgens niet kan worden uitgebracht omdat de sample niet mag worden gebruikt...

Bericht door een moderator:
Verplaatst en titel aangepast. Het Releasesforum is alleen bedoeld voor berichtgeving over nummers/singles/albums die al worden uitgebracht.

roule france (is toevallig van mijnheer bangalter; ja van daft punk zelf)
flamingo records (van fedde le grand)
jackpot records

tip van flip; clear eest zelf de sample voordat je de track maakt...labels hebben graag een demo waarvan de sample al is gecleared, en vaak moet je het al zelf regelen om de handel te clearen....bovendien is jouw voordeel dat je niet eerst 2 maanden loopt te fukken op een track, die vervolgens niet kan worden uitgebracht omdat de sample niet mag worden gebruikt...
Hoe werkt dat eigenlijk, een sample clearen? Ik bel de persoon die de rechten in handen heeft? En dan vraag ik gewoon vriendelijk of ik zijn nummer mag verkrachten? :luv:

nee, je vraagt of je stukken geluid mag gebruiken en wat je daarvoor wilt betalen (meestal een royaltie percentage). En als het om langere stukken gaat is het ook handig zaken te regelen met publishers/auteurs van het originele werk.

Eric Prydz is wel anders dan Daft Punk vind ik hoor....

Talloze labels die muziek ala Eric Prydz uitbrengen...

Tjek beatport maar op labels ;)

dit vond ik wel een handige link

http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/legal/samplep01.shtml

begrijp de link trouwens wel tussen eric pryds en daft punk...
call on me (eric pryds) en bijv so much love to give (waar bangalter aan mee heeft gedaan) zitten imo wel int zelfde straatje..
welke sample wilde jij gebruiken? of wil je dat niet zeggen :))
het is overigens niet zo dat als er al een keer een house mixje van is gemaakt, dat dat automatisch betekend dat ook JIJ ermee mag rotzooien...jammergenoeg...

grtzz

dit vond ik wel een handige link

http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/legal/samplep01.shtml

begrijp de link trouwens wel tussen eric pryds en daft punk...
call on me (eric pryds) en bijv so much love to give (waar bangalter aan mee heeft gedaan) zitten imo wel int zelfde straatje..
welke sample wilde jij gebruiken? of wil je dat niet zeggen :))
het is overigens niet zo dat als er al een keer een house mixje van is gemaakt, dat dat automatisch betekend dat ook JIJ ermee mag rotzooien...jammergenoeg...

grtzz
Bedankt voor de link, erg helder en duidelijk :)
Heb nog geen sample in gedachten. Wilde gewoon eens iets commercieels gaan proberen en vroeg me af wat ik in een 'wat als het gaat lukken...' scenario zou moeten doen.. Thanks.

Ik heb inmiddels contact met een zekere copyright manager mevrouw. Tot nu toe is ze erg behulpzaam. Ze vraagt om een fragment van het bestaande nummer en mijn versie er van. Geen probleem, echter, in dat fragment van mijn nummer zit ook nog een sample die óók nog gecleared moet worden. Mag ik dit zo naar haar toesturen? Moet ik dit erbij vermelden?

Eerste keer dat ik dit doe. Wil hier meteen van leren, voor als ik dit later op vakgebied nog een keer tegen kom.

Zijn er hier mensen die dit vaker hebben gedaan?

nee, je vraagt of je stukken geluid mag gebruiken en wat je daarvoor wilt betalen (meestal een royaltie percentage). En als het om langere stukken gaat is het ook handig zaken te regelen met publishers/auteurs van het originele werk.

Gebruiken ze hier niet hetzelfde systeem dan bij artiesten die een remix maken van een plaat? Een Axwell remix van een faithless plaat bijvoorbeeld.

Die krijgen bij ons gewoon een fixed fee. Punt uit.

Als de topicstarter het bij een grote artiest wil gaan halen zal het vrees ik redelijk duur uitvallen.

Ik ben benieuwd!

Kan dit topic gerenamed worden naar iets relevanters zoals 'Sample clearing' of iets dergelijks? :)

Die Eric Prydz is dan gelijk wel weer heeeel erg commercieel, juk

Maar zijn er geen Nederlandse labels die een beetje die Justice, Daft Punk stijl doen?

Die Eric Prydz is dan gelijk wel weer heeeel erg commercieel, juk

Die man is nochtans één van de talenten van 2007

Hij brengt nog platen uit onder verschillende andere namen hoor.

Ken je de Swedish Mafia niet?

.

Mss een klein beestje off topic, maar hoe zit dat met covers?
Voor covers heb je in principe niet eens toestemming nodig van de auteur. Alleen je moet de centjes afdragen aan de publisher/uitgeverij. Dit gaat gebeuren, zodra je de boel gaat dupliceren. Er zal een percentage worden afgestaan aan de publisher/uitgeverij. Als je zelf gaat dupliceren, moet je daar rekening mee houden.

Ik heb inmiddels contact met een zekere copyright manager mevrouw. Tot nu toe is ze erg behulpzaam. Ze vraagt om een fragment van het bestaande nummer en mijn versie er van. Geen probleem, echter, in dat fragment van mijn nummer zit ook nog een sample die óók nog gecleared moet worden. Mag ik dit zo naar haar toesturen? Moet ik dit erbij vermelden?
Iemand? :maffia:

Back