Sample clearing

Voor covers heb je in principe niet eens toestemming nodig van de auteur. Alleen je moet de centjes afdragen aan de publisher/uitgeverij. Dit gaat gebeuren, zodra je de boel gaat dupliceren....

En als je tijdens een (betaalde) optreden een cover gaat spelen?

Dan draagt de zaal buma af en is het handig als er aan buma wordt doorgegeven (door de zaal of door jezelf) welke liedjes er zijn gespeeld.
De partij die gaat dupliceren draagt stemra af.
Ik heb het nu wel alleen over de auteurs en uitgevers.

Voor wat betreft het clearen, als de extra sample(s) ook bij dezelfde maatschappij gecleart moeten worden zou ik alles in één keer aanvragen.
als zij niks met de andere sample(s) te maken hebben gaat het hun ook niks aan en zou ik het gewoon sturen om die ééne sample te clearen.
Als je bv 3 verschillende labels toestemming vanmoet hebben en je stuurt ze allemaal niks omdat je de andere samples nog niet hebt gecleart zit je jezelf natuurlijk behoorlijk in de weg ;)

Iemand? :maffia:
is het inmiddels gelukt met samples clearen? Ik verwacht ditzelfde ge-emmer ook binnekort te moeten doen. Ik wil pro gaan met het maken van jingles en de verkoop van muziekproducties.

Aangezien mijn tracks nagenoeg allemaal 60's/70's breaks/grooves en soms hooks bevatten (denk Fatboyslim - funk soul brother, Opposites - Domp lomp Famous, Amon Tobin), kan dit best wel de dooddoener van het hele project zijn. Dus ik ben best benieuwd hoeveel geld ik ongeveer opzij moet zetten...

Back