Quantize zonde van je track

bart1986

Stamgast
Sindskort gebruik ik in ieder liedje wat ik schrijf minstens 1 live instrument, dat wil zeggen een niet gequantitizde piano, of een live ingespeelde gitaar. Merk dat het een stuk levendiger klinkt, en een stuk mooier. Voor mij is het ook logisch want in een live opname van vroeger klinkt ook niet alles perfect in time. Word het vaker gedaan dat er op instrumenten geen quantitize word toegepast?

Ja uiteraard, beetje afhankelijk van wat soort muziek het is naturlijk. Zelf speel ik ook vaak gewoon even "live" wat in en het klinkt even wat minder statisch. Mits het weer niet te veel uit de maat is. Anders wordt het een nieuwe opname of quantizen

Maar als er als effect een heftige tempo delay met veel feedback op zit, heb ik het toch liever wat strakker

Quantizen moet je ook alleen gebruiken als het nodig is. Klinkt misschien een beetje sullig, maar er zijn zat mensen die alles quantizen en dat gaat ten koste van je feel. Maar, zoals Baseman al zegt, het is inderdaad afhankelijk van wat je wilt bereiken. Met sommige techno of electro kan het niet strak genoeg klinken natuurlijkt :)

Nou ben ik zelf niet zo'n ster met inspelen dus ik quantize wel vrij veel, zeker de drums en andere sterk ritmische zaken (al moet ik zeggen dat die vaak uit step sequencers komen bij mij dus in dat geval hoeft het niet). Wat ik wel vaak doe is bijvoorbeeld maar voor 50, 60 of 70% quantizen om zo toch een beetje losse feel te houden terwijl de je ergste uitglijders wat recht trekt.

En ja, voor strings en bepaalde pads durf ik het nog wel aan om het gewoon met de hand in te spelen; gaat het mis dan probeer ik het net zo lang tot het lukt :biertje:

ik schrijf voornamelijk ballads beetje in de stijl van elton john/prince. Tis bij mij inderdaad ook met de paplepel ingeslagen om alles te quantitizen (wat een kutwoord trouwens) maar ben nu toch behoorlijk van dat geloof aan het afstappen

ik schrijf voornamelijk ballads beetje in de stijl van elton john/prince. Tis bij mij inderdaad ook met de paplepel ingeslagen om alles te quantitizen (wat een kutwoord trouwens) maar ben nu toch behoorlijk van dat geloof aan het afstappen

'Live' muziek hoor je helemaal niet te quantizen. Denk je dat Elton John of Prince hun partijen in midi opnemen ofzo?

'Live' muziek hoor je helemaal niet te quantizen. Denk je dat Elton John of Prince hun partijen in midi opnemen ofzo?

Nee, maar ik wel:P maar wil met midi een zo natuur getrouw eindresultaat creeren, helaas heb ik geen studio waar ik een vleugel in kan zetten:P overigens zal hij vast wel iets aan midi gebruiken.

Nee, maar ik wel:P maar wil met midi een zo natuur getrouw eindresultaat creeren, helaas heb ik geen studio waar ik een vleugel in kan zetten:P overigens zal hij vast wel iets aan midi gebruiken.

Wil je een vleugel nabootsen (of welk ander 'echt' instument dan ook) dan is quantizen geen optie. Dat lijkt me perfect logisch of je kiest voor een 'humanize' setting ofzo maar ook dat zal niet zo overtuigend klinken als een goed ingespeeld stuk.

dat heb ik inderdaad gemerkt, heb alles geleerd wat betreft opname van een reggaeproducer, hij quantized iedere noot die ie tegen komt... ik sla mijn eigen weg maar eens in.

Kwantiseren doen alleen Kwanten.... (zie: Marten Toonder ;) )

Ik ben ook van het quantisen afgestapt. Mede omdat ik Electrofolk maak, maar ook omdat voor mij mijn muziek niet echt meer is als het niet live gespeeld wordt....de mens, het leven zit er dan niet in.

Verder geniet ik toch ook nog altijd van dingen als Kate Ryan of ons aller Ferry.....prima hoor. :)

Back