Kan dit kwaad?

bart1986

Stamgast
Nadat ik zang op heb genomen haal ik altijd netjes de microfoon van de plug af en berg ik hem stofvrij op. Maar wanneer je de plug uit je microfoon trekt hoor je een soort van bliepje of hoe leg je zoiets uit:P jullie zullen wel weten wat ik bedoel.Daarom draai ik voortaan de schuifjes van het volume dicht, met als gevolg dat ik de keer erop weer de goede volume balans moet gaan zoeken. Kan het eigenlijk kwaad als je het volume niet dichtdraait zodat dat bliepje dus komt? Of kan dit wel kwaad en moet ik dus het volume dichtdraaien voor ik ontkoppel?

Hebbie geen mute knop voor dat kanaal?
Of anders met een stift een streepie zetten waar die fader stond?

nee heb helemaal geen mute knoppen op mijn mixer zitten, heb dat ook nog nooit begrepen (lijkt me toch iets standaards) maar toch. Maar uit jouw antwoord maak ik dus op dat het wel kwaad kan?

In dat geval even een streepje zetten idd:)

haha ben liever voorzichtig dan dat ik het binnen een maand kapot heb:P daar is het toch allemaal iets te duur voor.

Ik knal er in MIJN ondeskundigheid ook vaak op los.

nooit achteraf een defect kunen vast stellen of what ever.....maar inderdaad beter voorkomen als genezen. IK denk echter dat de ontwikkelaars wel rekening houden met onze ondeskundigheid...

HUFTER PROOF heet dat dan..(:>>

Murc

Laat ik eens iets ongelooflijk doms zeggen......

Misschien eerst de mixer uitzetten en dan pas de mic eraf halen? En dan bij opstarten eerst de mic aansluiten en dan de mixer aan?

Ik ben blond hè....... hou daar graag rekening mee.......

UB-1202_top-1b74ae59cd8f957248b94e419ebaa6e1.jpg

als je mij dan ook kan vertellen waar de uit-schakelaar zit dan ga ik me haar ook blond verven.

Laat ik eens iets ongelooflijk doms zeggen......

Misschien eerst de mixer uitzetten en dan pas de mic eraf halen? En dan bij opstarten eerst de mic aansluiten en dan de mixer aan?

Zo zou ik 't ook doen.

Zelfde als alle gear aan/uitzetten:

Eerst synths, etc aan, dan mixer en als laatste de actieve speakers. Uitzetten net andersom.

[plaatje van mixert]
als je mij dan ook kan vertellen waar de uit-schakelaar zit dan ga ik me haar ook blond verven.[/QUOTE]

:erm: uhhm.. adaptor dan maar loskoppelen?

ik denk dat je dan alsnog een bliepje hoort, want het contact met de microfoon word dan ook plotseling met open schuiven verbroken.. toch?

als ik volumes dichtdraai ben ik net zo ver als eerst:P ben ik dus me settings kwijt:P

Maar ja dat liever dan een microfoon van paar honderd euro naar de knoppe.

Het kan trouwens absoluut geen kwaad om bij elke opname even je settings opnieuw in te stellen hoor.
En als je altijd dezelfde settings wilt gebruiken doe je toch gewoon de master even naar beneden? Die lijkt me niet zo moeilijk te onthouden :eureka:

als ik volumes dichtdraai ben ik net zo ver als eerst:P ben ik dus me settings kwijt:P

Maar ja dat liever dan een microfoon van paar honderd euro naar de knoppe.

Lijkt me eerder slecht voor je mixer / speakers dan voor je mic, maar goed.. misschien heb ik t mis

Gewoon de master fader dichtgooien en dan plopt er nix en kan het ook geen kwaad.

Ehm... waarom heeft niemand het hier nog over fantoomvoeding gehad (ofwel phantom 48V).

Wat voor mic is het? Condensator / Dynamisch, graag ook nog even merk + type vermelden, dan weten we waar we over praten.

Feit is, dat je een 48V fantoom gevoedde microfoon nooit zomaar mag loskoppelen / aansluiten als je fantoomvoeding nog aanstaat.
ZET DIE DUS ALTIJD EERST UIT ALVORENS LOS TE KOPPELEN!
EN ZET DIE PAS AAN NA HET AANSLUITEN VAN DE MICROFOON!

Als je de 48V schakelaar omzet hoor je vaak ook een plopje, daar doe je helemaal niets aan, behalve de gain en fader van het kanaal even helemaal naar beneden draaien.

Heb je een dynamische microfoon, dan kan het verder helemaal geen kwaad voor je microfoon om de XLR kabel er zomaar uit te trekken / in te stoppen, terwijl je mixer aanstaat. Sterker nog, dat MOET zelfs zo. Er kan niks gebeuren, mits je een goede XLR kabel (met 3 aders) gebruikt.

Zet wel even het volume van het kanaal van je mixer zacht, puur alleen maar ter bescherming van je speakers!!!

ok:D ging om een dynamische microfoon, shure 58a beta overigens. Als dat er toe doet :P

OOOOOOOW JOH!!!

Een beta 58!!!

Daar kun je nog een kudde olifanten overheen laten banjeren zo robuust dat die dingen zijn. Waar maak je je druk over?
Die dingen zijn gebouwd om honderdduizenden keren de kabel in en uit te sjezen zonder dat er iets gebeurt!!! 8)

Back