Firewire

Milano

Stamgast
Hey Jongens,

Nou lees ik heel veel over Firewire...Het is veel sneller dan
de gewone USB 2.0 en praktisch voor het gebruiken bij professionele audio opnames en video bewerking etc etc etc etc

Ik lees dat mensen een geluidskaart kopen met een Firewire aansluiting om vervolgens een externe http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-main.html erop aan te sluiten....Waarom zou je dat doen?

Een firewire 410, om deze als voorbeeld aan te halen is dit alleen aan te sluiten op een PC die ook een Firewire PCi kaart heeft?

Hoe ziet het dan met bijvoorbeeld een USB-Midicontroller deze zou dan alleen via MIdi aangesloten kunnen worden op je Firewire?

Ik snap het effe niet allemaal.

Graag effe uitleggen wat Firewire voor nut heeft los van het feit dat het snel is of dat je de volume kunt regelen oid...

Hey Jongens,

Ik lees dat mensen een geluidskaart kopen met een Firewire aansluiting om vervolgens een externe http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-main.html erop aan te sluiten....Waarom zou je dat doen?
Die link is toch de geluidskaart zelf?

Een firewire 410, om deze als voorbeeld aan te halen is dit alleen aan te sluiten op een PC die ook een Firewire PCi kaart heeft?
De pc moet inderdaad ook een firewire connectie hebben, hiervoor kan je een pci kaart aanschaffen indien nodig..

Hoe ziet het dan met bijvoorbeeld een USB-Midicontroller deze zou dan alleen via MIdi aangesloten kunnen worden op je Firewire?
Die midicontroller sluit je dan met usb aan op de pc zelf...

hoop dat dit wat helpt?

Hey Jongens,

Nou lees ik heel veel over Firewire...Het is veel sneller dan
de gewone USB 2.0 en praktisch voor het gebruiken bij professionele audio opnames en video bewerking etc etc etc etc

Waar lees jij dan dat firewire sneller is dan USB2?

USB 1.0 1,5 Mb/s
USB 1.0 hs 12 Mb/s
USB 2.0 480 Mb/s plug&play

FireWire 400 400 Mb/sec
FireWire 800 800 Mb/sec
FireWire NG 1,6-3,2 Gb/sec

FireWire versus USB

Naast USB heeft ook FireWire een (zij het kleinere) plek veroverd in de computerwereld en consumentenelektronica. FireWire wordt ook wel aangeduid met IEEE 1394 of iLink. De standaard werd ontwikkeld door Apple en werd in 1995 op de eerste Apple G3-computers geimplementeerd. De eerste versie was FireWire 400 en dat is inmiddels geëvolueerd tot de tweede generatie: FireWire 800, ook wel aangeduid als FireWire 8.0. De derde generatie (Next Generation) staat reeds te wachten.

FireWire 400 400 Mb/sec
FireWire 800 800 Mb/sec
FireWire NG 1,6-3,2 Gb/sec

Dankzij de grotere bandbreedte ten opzichte van FireWire 400 en USB 2.0 is FireWire met name geschikt voor toepassingen als digitale video, professionele audio, high-speed vaste schijven en CD-RW recorders en professionele scanners, waarbij grote hoeveelheden data over de kabel worden getransporteerd. Eén uur digitaal videomateriaal is bijvoorbeeld circa 14 GB groot.

Dankzij de hoge transportsnelheid leent FireWire zich voor gebruik in combinatie met programma's voor beeldbewerking, waarbij dit soort bestanden (van honderden of duizenden MegaBytes) worden uitgewisseld.

Een tweede voordeel van FireWire ten opzichte van USB is de kabellengte: deze is bij USB begrensd tot circa 2 meter, bij FireWire kunnen veel grotere afstanden worden overbrugd. Een afstand van 5 meter is niet ongewoon, terwijl met een 'optische repeater' lengtes tot 1000 meter mogelijk zijn. De FireWire kabel is vergelijkbaar met een 10BaseT ethernetkabel.

Via de USB en FireWire kabel kan het aangesloten apparaat ook van stroom worden voorzien. USB 2.0 levert maximaal 2,5 Watt en dat is genoeg voor eenvoudige, langzame apparaten, zoals een muis. Apparaten die meer stroom vergen, zoals een vaste schijf, worden additioneel gevoed door middel van een aparte voeding of netadapter. Via de FireWire kabel is 45 Watt vermogen beschikbaar en dat is genoeg voor het voeden van een externe vaste schijf of een MP3-player. Een externe CD- of DVD-schrijver heeft een aanmerkelijk grotere energiebehoefte, en moet zowel bij USB als FireWire apart gevoed worden.

Hmm net een heel antwoord getypt.. sluit ik net ongewenst m'n browser... Grrr. :D

Anyway:

FireWire is op papier langzamer dan USB 2.0, maar omdat het gebruikte aansturingsprotocol meer optimaal is toegeschreven op haar taak, biedt dit voordelen bij kritische toepassingen zoals audio en videobewerking.

Er zit, zoals je misschien al wel wist, verschil in Midi (Data) en Audio (geluid). Genoeg geluidskaarten kunnen met beide overweg, genoeg ook niet (denk bijvoorbeeld aan de ESI Juli@ die alleen audio in/uitgangen heeft).

Een usb-midicontroller zendt (en eventueel ontvangt) dus in principe alleen data, zoals de zogenaamde CC's en bijvoorbeeld Note On, Note Off. Hiermee kan je sequencersoftware overweg.

Als je een miditrack voor een externe synthesizer maakt, is dit dus wederom alleen data. Als je deze wil omzetten naar audio dan zal de sequence worden gespeeld en als je dan de output van die synth op je input van bijvoorbeeld je geluidskaart hebt staan zal je sequencersoftware dit binnenkrijgen als een audiotrack. Dit kan dus uiteraard ook met Softsynths.

Hoop dat je hiermee wat kunt.
Daan

Er zit, zoals je misschien al wel wist, verschil in Midi (Data) en Audio (geluid). Genoeg geluidskaarten kunnen met beide overweg, genoeg ook niet (denk bijvoorbeeld aan de ESI Juli@ die alleen audio in/uitgangen heeft).

wat gek, mijn ESI Juli@ had toch wel degelijk midi in en uit !

Waarom zou je een geluidskaart met een Firewire willen kopen om vervolgens een Externe gelduiskaart op aan te sluiten?

Dat snap ik dus niet vandaar ook dat ik :confused: was

Daan: Volgens Microsoft heeft Firewire veel meer voordelen dan USB en is wel degelijk sneller.

Mijn midi heb ik aangesloten op USB 2. vanuit dit oogpunt-> Via de USB en FireWire kabel kan het aangesloten apparaat ook van stroom worden voorzien. USB 2.0 levert maximaal 2,5 Watt en dat is genoeg voor eenvoudige, langzame apparaten, zoals een muis. Apparaten die meer stroom vergen, zoals een vaste schijf, worden additioneel gevoed door middel van een aparte voeding of netadapter. Via de FireWire kabel is 45 Watt vermogen beschikbaar en dat is genoeg voor het voeden van een externe vaste schijf of een MP3-player. Een externe CD- of DVD-schrijver heeft een aanmerkelijk grotere energiebehoefte, en moet zowel bij USB als FireWire apart gevoed worden.

Zou ik het dus beter op Firewire moeten aansluiten om misschien meer snelheid te krijgen in de datasnelheid naar de box....

Ik heb het gevonden op Google...Zoveel sites bekeken ik probeer diezelfde topic terug te vinden...Ben nog op zoek...

die externe firewire box IS de geluidskaart (ook wel "audio interface") (is ook al eerder gezegd in deze thread). Je sluit deze dus niet aan op een andere geluidskaart met firewire, maar gewoon op een willekeurige firewire poort op je computer.
De enige reden waarom een interne geluidskaart sowieso Firewire zou hebben is om evt een breakout box op aan te sluiten met extra in- en outputs.

De enige reden waarom een interne geluidskaart sowieso Firewire zou hebben is om evt een breakout box op aan te sluiten met extra in- en outputs.

Of, zoals bij de E-MU 1212m, omdat de geluidskaart meerdere PCI-slots gebruikt en je zo mogelijk je firewire kaart eruit moet halen om ruimte te maken. Da's namelijk letterlijk wat ik moest doen ;)

Zover ik weet is er maar 1 FW 800 kaart op de markt van RME en is de rest allemaal FW 400 en die is (theoretisch)80Mbit/s langzamer dan USB2.

En Milano, dat stukje wat je hebt laten zien is slecht en onzorgvuldig geschreven. En het is ook duidelijk meer als marketing verhaal voor videobewerking geschreven dan voor audio.

Neemt niet weg dat een groter percentage van de externe audio kaarten firewire zijn. Gewoon omdat het de mensen beter bevalt waarschijnlijk. En dat zegt al heel wat meer dan een rijtje cijfertjes.

Zou ik het dus beter op Firewire moeten aansluiten om misschien meer snelheid te krijgen in de datasnelheid naar de box....

Hoe zie je dit voor je? Midi is data van zo'n beperkte omvang dat het qua dataoverdrachtsnelheid echt niets uitmaakt of je dit via USB 1.1, 2.0 of FireWire doet. Immers de officiële midistandaard bestaat als sinds de jaren 80, toen de datarates nog vele malen lager waren dan nu mogelijk is.

Als je met meerder audio in en outputs te maken gaat krijgen kan ik me voorstellen dat je FireWire gaat gebruiken. Maar het is geen must.

Overigens is het dus niet noodzakelijk én een interne (PCI) geluidskaart te hebben en daarnaast een externe box te hebben die je via FireWire aansluit. Als een PCI-kaart voor jou voldoende in en uitgangen heeft, prima!

Zover ik weet is er maar 1 FW 800 kaart op de markt
Neemt niet weg dat een groter percentage van de externe audio kaarten firewire zijn. Gewoon omdat het de mensen beter bevalt waarschijnlijk. En dat zegt al heel wat meer dan een rijtje cijfertjes.

Tegenwoordig is het echt klooien en iedereen heeft een verhaal...(de zogenaamde experts bedoel ik dan) Mijn verwarring word groter wanneer ik te veel tegenstrijdige verklaringen lees als bovenstaande...

Het is wel een soort opluchting om te weten dat USB 2 meer dan genoeg is.
Dus minder geld spenderen weer ;)

Hoe zie je dit voor je? Midi is data van zo'n beperkte omvang dat het qua dataoverdrachtsnelheid echt niets uitmaakt of je dit via USB 1.1, 2.0 of FireWire doet.

En ik maar denken dat de Latency niet de enige factor zou zijn.

Als je met meerder audio in en outputs te maken gaat krijgen kan ik me voorstellen dat je FireWire gaat gebruiken. Maar het is geen must.

Overigens is het dus niet noodzakelijk én een interne (PCI) geluidskaart te hebben en daarnaast een externe box te hebben die je via FireWire aansluit. Als een PCI-kaart voor jou voldoende in en uitgangen heeft, prima!

De kaart die ik in gedachte heb (effe off topic) Delta 1010lt is meer dan genoeg en zo kan ik weer opgelucht adem halen dat ik voorlopig effe niet aan een firewire hoef te denken....

Zover ik weet is er maar 1 FW 800 kaart op de markt

Tegenwoordig is het echt klooien en iedereen heeft een verhaal...(de zogenaamde experts bedoel ik dan) Mijn verwarring word groter wanneer ik te veel tegenstrijdige verklaringen lees als bovenstaande...

Het is wel een soort opluchting om te weten dat USB 2 meer dan genoeg is.
Dus minder geld spenderen weer ;)

Hoe zie je dit voor je? Midi is data van zo'n beperkte omvang dat het qua dataoverdrachtsnelheid echt niets uitmaakt of je dit via USB 1.1, 2.0 of FireWire doet. Immers de officiële midistandaard bestaat als sinds de jaren 80, toen de datarates nog vele malen lager waren dan nu mogelijk is.

En ik maar denken dat de Latency niet de enige factor zou zijn.

De kaart die ik in gedachte heb (effe off topic) Delta 1010lt is meer dan genoeg en zo kan ik weer opgelucht adem halen dat ik voorlopig effe niet aan een firewire hoef te denken....

Op het punt van Audio bediening is dit (Firewire) wel een goede oplossing...
Je hoeft niet telkens weer je porgramma te openen om weer de volume bij te stellen, zo lees je hier dat producers monitoren hebben opgeblazen, omdat ze niet handson waren...

Ik sta er niet bij still maar ik zit voortdurend aan mijn volume knop als ik muziek luister of als ik iets sampel oid..Het zou wel irritant zijn om je prog telkens weer te openen of de hele tijd achter je actieve speakers te moeten grijpen...

:erm:

Hey Milano heb je al een pc gekocht? :D

Die Delta is een goede keuze hoor! goeie specs!

In het algemeen:
Al doende leer je...

Als ik voor mijzelf spreek denk ik dat het allerbelangrijkste is dat ik naar de uitvoering van mijn plan van aanpak toewerk (o.a. de aankoop van mijn pc begin februari) en dat dan als ijkpunt neem en inventariseer of ik hard/software mis in mijn workflow.

Overigens wil ik wedden dat vele forumgenoten sinds hun ijkpunt hun setup en workflow vele malen hebben aangepast/geoptimaliseerd.

Met bijvoorbeeld meer hardware komen vragen als hoe sluit ik dit aan (audio én midi), heb ik een mixer nodig en zo ja hoeveel kanalen dan? Hoe stuur ik de diverse gear aan met MIDI (geloof me, dit is echt lastig als het alleen nog theorie is)... and so on...

Het zal verslavend werken, we zullen 1000den €'s besteden en altijd zullen we bezig blijven met de vraag: Klopt dit (nu) voor mij???? :D

Hey Milano heb je al een pc gekocht? :D

Die Delta is een goede keuze hoor! goeie specs!

In het algemeen:
Al doende leer je...

Als ik voor mijzelf spreek denk ik dat het allerbelangrijkste is dat ik naar de uitvoering van mijn plan van aanpak toewerk (o.a. de aankoop van mijn pc begin februari) en dat dan als ijkpunt neem en inventariseer of ik hard/software mis in mijn workflow.

Overigens wil ik wedden dat vele forumgenoten sinds hun ijkpunt hun setup en workflow vele malen hebben aangepast/geoptimaliseerd.

Met bijvoorbeeld meer hardware komen vragen als hoe sluit ik dit aan (audio én midi), heb ik een mixer nodig en zo ja hoeveel kanalen dan? Hoe stuur ik de diverse gear aan met MIDI (geloof me, dit is echt lastig als het alleen nog theorie is)... and so on...

Het zal verslavend werken, we zullen 1000den €'s besteden en altijd zullen we bezig blijven met de vraag: Klopt dit (nu) voor mij???? :D

Ja ik ben er helemaal uit :biertje: jouw reacties hebben veel geholpen want ik had echt geen flauw benul.

Het is €1067 geworden inclusief. Dus €883 ofzo en dat voor een top pc!

Ik heb effe research gedaan Voor een mindere pc betaal je €1299,- bij Media Markt...Lang leve het samenstellen :D

Ja ik ben er helemaal uit :biertje: jouw reacties hebben veel geholpen want ik had echt geen flauw benul.

Het is €1067 geworden inclusief. Dus €883 ofzo en dat voor een top pc!

Ik heb effe research gedaan Voor een mindere pc betaal je €1299,- bij Media Markt...Lang leve het samenstellen :D

Prima!
Even rondshoppen loont altijd, maar en zijn genoeg mensen die bij een mediamarkt of BCC of Dixons zich laten opzadelen met configuraties die echt al veel te oud zijn of veel te duur...

Kan niet wachten totdat ik mijn sys heb draaien hier. Nog even geduld...

Back