Hi,
Die buizen kan je wel vervangen, maar je moet het werkpunt afregelen met de trimpots die er vlak naast zitten, daarvoor moet je in het service menu duiken met een magische knoppencombinatie bij het aanzetten.
Ik lees trouwens vaak dat de zekeringen van de voeding het begeven na enige tijd, en ik heb zo het duistere vermoeden dat die buizen er voor iets tussen zitten, met name dat bewuste werkpunt !
Op Korgforums.com is hier een thread over geweest en het besluit was: keep your hands off !
Als je een beetje electronicus bent dan haal je de buizen er gewoon uit, er moet een bypass mogelijkheid zijn, heb zelf nog niet gekeken omdat ik geen last heb van overmatig ruisen, trouwens, een gate lost dat ruisprobleem soms wel voor je op als je ermee overweg kunt.
Wat die buizen hype betreft, sorry maar wat mij betreft is dat flauwekul voor gitaarfreaks. Er zijn nog maar enkele buizenfabrieken wereldwijd, dus of je nu een Electro Harmonix of Groovetubes gebruikt...ze komen misschien uit dezelfde fabriek met dezelfde specs...meten is weten.
Een simpele 12AX7 die goed is afgesteld zal wel helpen.
Ik heb BTW vroeger tientallen gitaarversterkers gerenoveerd, lampen vervangen en bias instellen en moet toegeven dat je beter een goedkope lamp gebruikt, deze goed inregelt en na een paar uur nog even checkt en bijregelt, dat klinkt altijd beter dan die zogenaamde veel te dure high end buizen die verkeerd staan ingesteld, maar ja, ik heb die buizenhype niet doen ontstaan...ik spreek alleen uit ervaring.
Kijk hier eens:
http://www.drtube.nl/tubeshop.htm#Svetlana
Voor 9 € een AX7...
GRZ,
Bob