x0xb0x kortgesloten

Arnoid

Ouwe rot
Ik was bezig een paar aanpassingen aan het uitvoeren aan een x0xb0x die ik al een jaar geleden bouwde en die sindsdien perfect functioneerde.
Maar dit weekend heb ik enkele modz toegevoegd die switchable zijn met knopjes toen ik daarna de x0xb0x aanlegde werkten alle modz+knopjes goed maar opeens viel men x0xb0x uit.
Oorzaak er lag een klein ijzeren draadje onder men pcb van de power supply waardoor er een kortsluiting is opgetreden :stupid :stupid :stupid. Toen ik de x0xb0x weer aanlegde lichten er alleen nog maar 9 ledjes op maar verder gebeurd er niets meer...

Ik heb al paar dingen uitgemeten aan de power supply zitten er 4 zwarte diodes die normaal 14 V moeten zijn, 2 daarvan ( D40 & D41 ) zijn maar 7 volt meer na die diodes zitten er ook 2 grote condensator (C3& C5) ook hiervan is er één die maar 7 V (C3) heeft de andere 14 V (C5) zoals het moet.
Ook komt de 7805 voltage regulator na het aanleggen in 20 of 30 sec zeer warm...
Heb al de diodes + 7805 + C3 vervangen maar zonder succes...

Er is dus duidelijk iets kapot in de power supply na die kortsluiting maar ik weet niet goed wat...
Redelijk slechtkomen :stupid gelukkig heb ik nog een werkende x0x ook.

Alle tips & hulp zijn welkom

Wel ben er nu achter gekomen dat als ik I/O board loskoppel van het mainboard dat het dan wel correct werkt ik heb terug de juiste voltages maar als ik hem terug aan het mainbord soldeerde kwam de 7805 voltage regulator terug warm en had ik weer op 2 diodes 7 volt ip plaats van de 14 V.
Dus zit de fout in het mainboard...

IK vind op het mainboard geen kortsluitingen ofzo waarschijnlijk ligt er iets door maar de vraag is nu wat ?

Nee, dat zegt niks. Als je kortsluiting ziet tussen ground en +5V kan die overal zitten. Maar de kans dat hij in een IC zit is uitermate klein. ICs branden door, die sluiten niet kort.

Back