Nieuwe Moog Voyager?

Uitmelken?
Ik denk dat heel veel mensen hier echt wel blij mee zijn.
Nu nog een versien zonder toetsen in een rack met patchpoints er onder.
En voila een Moog Voyager modular!

Ik vond die verschillende uitvoeringen van de Voyager, waarbij alleen de kleuren of de lichtjes of de houten zijkantjes of de handtekening van ome Bob enz. anders waren, wel flauwekul.

Maar persoonlijk zie ik deze versie niet echt als uitmelkerij omdat er nu een keus bij is gekomen die daadwerkelijk iets toevoegt (nou ja, eigenlijk iets wegneemt natuurlijk :D). Het weglaten van het digitale gedeelte maakt het voor sommige mensen bijna tot een andere synth (praat ik over de puristen uiteraard) en anderen, die geen geheugen of touchpad nodig hebben, kopen dezelfde synthengine voor een lagere prijs.

Ik ben geen marketingdeskundige maar ik denk dat dit best een slimme zet is van Moog (en ik ga ondertussen eens uitvogelen hoeveel geld ik opzij kan zetten tot maart....:bekdicht:)

Het ruikt hier naar onzin.
Het signaalpad was al helemaal analoog en dat controllersignalen digitaal aangestuurd worden hoor je toch niet. Want dan zou een juup8 ook ruk klinken.

Ik denk als je het digitale gedeelte uit de jp8 haalt dat deze vetter klinkt.
Misschien heb ik het helemaal mis....wie weet hier meer over?

Strikvraag:

Klinkt deze Moog weer even slecht als een gewone Voyager als je een MIDI to CV box gebruikt? :D

Display weg....hmmm ik heb me destijds laten vertellen dat ze bij de oorspronkelijke Voyager een gedeelte van de het sound spectrum hebben moeten laten vallen ivm met storing op die frequentie door het display, of dit waar is weet ik niet, zowel dan is het nu in ieder geval opgelost :)

is dit geen photoshop item?
vraag me trouwens af of ik niet voor 500$ meer de geheugen mogelijkheid + het touchscreen + totalcontrol via midicontrolers+ uitgebreide modulatierouters, etc etc prefereer.

http://www.bigbriar.com/news.php?cat_id=195

Iig dus de 2 filters.

En als dit beestje ergens rond de 1500 euries gaat kosten daalt wellicht de alsmaar duurder wordende minimoog D ook weer in prijs. Natuurlijk dat de puristen hier anders over denken, maar goed die mogen dan wel betalen voor hun principes.

@catscan
Het digitale gedeelte van de normale voyager wordt gebruikt om de analoge onderdelen aan te sturen bij het opslaan laden van presets. Het heeft dus geen ene ruk met de geluidskwaliteit van het analoge gedeelte te maken.

Er moet wel degelijke een verschil in klank zijn: als je een synth digitaal aanstuurt, gebeurt het switchen intern door chips (analog switches ) i.p.v. echte fysieke schakelaars. Bij de oudere synths waren dat cmos chips en die klinken echt niet goed. In de voyager zullen wel modernere types, die mindere aan de klank vreten, gebruikt worden. Maar toch moet het een verschil maken.
Ook de 'mixer' is dan geen echte analoge optelschakeling met pots (regelbare weerstanden) ervoor, maar een opteller met vca's ervoor en die beïnvloeden de klank ook.
Ik vraag mij wel af hoe ze de stabiliteit gaan oplossen, want ik heb de indruk dat bij de voyager de tuning van de oscillatoren constant bijgestuurd (in't oog gehouden) wordt door het digitaal gedeelte. Je merkt aan deze synth nauwelijks opwarmingsverschijnselen.

Waar Catscan denk ik op doelt is het feit dat in de eerste serie voyagers een display zat dat iets invloed had op het analoge moederbord door interferentie. In de tweede serie was dat probleem al opgelost. De oudste Voyagers die voor reparatie binnenkomen krijgen automatisch een upgrade, er worden een aantal condensators vervangen en dan heb je het zelfde signaalpad als de andere series. Het moederbord in de OS is hetzelfde als de Voyager dus geen geluidsverschil. Het digitale gedeelte dat er uitgeschept is is alleen nodig voor geheugens en midi-signalen op de knoppen maar heeft inderdaad niks met de geluidskwaliteit te maken.

ambi-j: de voyager heeft juist geen bijgestuurde oscillatoren, de Little Phatty wel, die heeft ook een autotuning. Als de Voyager ontstemt dan is in eerste instantie uiteraard de finetuning aan de beurt en helpt dat niet meer dan moet er op het analoge moederbord de pitch, tracking en high pitch worden afgeregeld....met jawel: analoge trimmertjes

Laatst gewijzigd:
Er moet wel degelijke een verschil in klank zijn: als je een synth digitaal aanstuurt, gebeurt het switchen intern door chips (analog switches ) i.p.v. echte fysieke schakelaars. Bij de oudere synths waren dat cmos chips en die klinken echt niet goed. In de voyager zullen wel modernere types, die mindere aan de klank vreten, gebruikt worden. Maar toch moet het een verschil maken.
Ook de 'mixer' is dan geen echte analoge optelschakeling met pots (regelbare weerstanden) ervoor, maar een opteller met vca's ervoor en die beïnvloeden de klank ook.
Ik vraag mij wel af hoe ze de stabiliteit gaan oplossen, want ik heb de indruk dat bij de voyager de tuning van de oscillatoren constant bijgestuurd (in't oog gehouden) wordt door het digitaal gedeelte. Je merkt aan deze synth nauwelijks opwarmingsverschijnselen.

Uiteindelijk zijn het toch gewoon voltages en triggers die door het digitale gedeelte gegenereerd worden, en naar het analoge gedeelte gestuurd worden.

Dus: wie hoort er geluidsverschil als hij zijn Minimoog Model D aanstuurt met een MIDI to CV?

Uiteindelijk zijn het toch gewoon voltages en triggers die door het digitale gedeelte gegenereerd worden, en naar het analoge gedeelte gestuurd worden.

Dus: wie hoort er geluidsverschil als hij zijn Minimoog Model D aanstuurt met een MIDI to CV?
neen, dat gaat veel verder. de knobs en pots bedienen je synth niet rechtstreeks maar worden uitgelezen door een computer. er zit een hele brok electronica tussen het analoog gedeelte om dit uit te voeren, en die hebben wel degelijk invloed. cfr pro-one versus 1 voice van de prophet5 (rev3+).

tevens komt er een pendaal uit

MP1_front_w_midiled.jpg

Het woord is pedaal ,niet pendaal ,sorry maar dat zie ik zo vaak staan en ik heb me al heel lang weten in te houden ,maar nu gaat het niet meer .

neen, dat gaat veel verder. de knobs en pots bedienen je synth niet rechtstreeks maar worden uitgelezen door een computer. er zit een hele brok electronica tussen het analoog gedeelte om dit uit te voeren, en die hebben wel degelijk invloed. cfr pro-one versus 1 voice van de prophet5 (rev3+).

Ja, maar er zit dus ook een computer tussen als je je Model D aanstuurt via MIDI to CV! EXACT het zelfde principe! Uiteindelijk zijn je ADSR waardes gewoon vaste stuurspanningen op je envelope naar je VCA die getriggerd wordt via een trigger, daar kun je helemaal geen verschil tussen horen. Die VCA weet helemaal niet of hij analoog of digitaal aangestuurd wordt, en de envelopecurve zelf is ook compleet analoog gegenereerd.

Pas het circuit wat de nog steeds analoge stuurspanning voor de A, DS en R settings van je envelope bepaalt, kan analoog of digitaal zijn.

Je hoeft maar het woord computer of digitaal aan analoog te knopen en het klinkt ineens ruk? Het is gewoon maar techniek hoor. Helemaal niets spannends aan als je weet hoe het werkt.

Potmeter wordt gesampled door AD converter en een processor verwerkt de data en stuurt daarmee een DA converter aan die met een voltage een bijv een attack van een VCA aanstuurt.
Laat dat voltage nou exact hetzelfde zijn als je direct mbv een potmeter die attack aanstuurt. Of je stuurt hem aan via een externe CV (die kan dus duidelijk niet worden opgeslagen in een preset).
En zo worden dus alle potmeters gesampled en kan je de standen in een preset opslaan.
En als je dat er tussenuit sloopt (of er niet inbouwt) dan krijg je zo'n Old School versie. En klinkt het ook gewoon hetzelfde.

Volgens mij heeft ambi-j het geen 1 keer gehad over cv/gate aansturing van de vco's en envelope generators.
Maar puur over het signaalpad en het geheugen gedeelte.

Back