Om alle discuties omtrend welles nietes te doen stoppen heb ik m'n voyager opengemaakt. met 5 schroefjes achteraan is dat zo gepiept en scharniert die mooi open.
-eerste bemerking: hij is mooi en degelijk gemaakt. alles tru-hole, niks smd. en allemaal gewone componenten. gefeliciteerd Bob!
-op het grote voice bord zitten op alle plaatsen cmos poorten : zo een 30 tal! (cd 4066,4051,4052,4053) goed voor zo'n 200 digitaal aangestuurde analoge schakelaars. alle programeerbare synth's gebruiken die. en zoals ik al zij: ze zijn niet perfect en beinvloeden de klank. er bestaan tegenwoordig betere. (o.a. analog device) ze kosten wel tot het 10-voudige va die klassieke cmossen. ik had wat dat betreft wel beter verwacht van Bob.
- het bord zit ook vol met lm13700 chips. dit zijn dual ota's. zo'n 17 in't totaal, goed voor 34 vca's. zowat elke potmeter wordt intern geëmuleerd met een vca. nu is er met de 13700 wel goede vca's te maken ( ik gebruik hem ook volop). properder van klank alleszins als de 3080 in de mini. maar wel 34 keer zoveel. maar nog altijd een stuk minder perfect als de dbx en de that vca's.
-de filter is allicht een klassieke moogfilter, maar is niet als dusdanig terug te vinden op het bord. hiervoor zijn een aantal ca3086's gebruikt. (meerdere transistoren op een chip: zo ongeveer zoals arp z'n moogfiltercopie in de odyssey rev2 had gemaakt.) scheelt 'm in het matchen van de transistoren. een iets smoother versie van zichzelf. en een betere tracking.
-verder zijn er op een aantal kritische plaatsen in het audiopad
op275 opamps gebruikt. deze zij echt superier, geven minder ruis en vervorming.
-de exponentiators zijn met mat04 chips gemaakt. deze zijn goed. er is maar 1 tempco voor het hele bord en deze is niet in contact met chips.
op deze site heb je afbeeldingen van de binnenkant.
http://www.till-kopper.de/voyager.html
slotconclusie:
Het klankverschil tussen de minimoog en de voyager is zowel te wijten aan het gebruik van andere analoge componenten (modernere, betere, minder vervorming, properder).
als aan het feit dat er een veel langer signaalpad is als in de mini.
Nu weet ik ook wel dat de meeste va die cmossen en die vca's dienen voor het routen en instellen van de controlvoltages en die hebben uiteraard geen invloed op de klank. Maar er zijn er zeker ook een aantal die in het audiopad zitten ( de waveshapers, de mixer, de resonance-regeling, de filtermodes-switching enz...)