Nieuwe Moog Voyager?

....
blijf vinden dat 500$ een erg klein financieel gewin is voor zo'n forse aderlating in mogelijkheden.

helemaal mee eens. het idee van een kalere versie vind ik op zich goed, maar knikker dan ook zoals door Rianne_SynthiA opgemerkt de rij connecties eruit en zorg dat ie 1000$ scheelt met een voyager.

gewoon een little phatty met een 3e osc en een paar extra knoppen voor zeg 1895 euro zou veel aantrekkelijker zijn dan de propositie die de old school inhoudt:

de 2595 USdollar voor de old school gaat zich namelijk vast weer in 2495 Euro vertalen en dan zal de gemiddelde gebruiker er nog een midi-cv box bijkopen en het gemis van memory moeten accepteren... en dat terwijl een nieuwe andromeda voor 2100 te hebben is. interessante tegenstrever van deze old school gaat ook de Macbeth Xfactor worden waar we hopelijk op de NAMM nog wat van horen.

helemaal mee eens. het idee van een kalere versie vind ik op zich goed, maar knikker dan ook zoals door Rianne_SynthiA opgemerkt de rij connecties eruit en zorg dat ie 1000$ scheelt met een voyager.

Wat een onzin, die CV's er op laten zitten daar zitten de kosten écht niet ni.

Dat display en de geheugens zijn te missen als kiespijn. Kan het niet kapot gaan ook.
goed argument, echter: als ik zo lang mag leven dat er geen reparatiemogelijkheden meer voor die onderdelen zijn , dan sloop ik ze gewoon eruit en zet er een mooi plaatje op met de "orginele handtekening van dr moog " . en heb ik nog altijd die touchpad !

wat een hoop nutteloze kennis is er toch bij elkaar te schrapen op sf zeg, tjee:engel:

op een gegeven moment ben je toch wel een keer klaar met obsessief gelijk willen hebben de hele tijd lijkt me
ik heb t gelukkig naast me neer kunnen leggen iig :D
daar geef ik workshops in
150 e voor een dagdeel

kijk op http://www.laatlekkerzittenjoh.nl/klinktielekkerdanistgoed/

Hij is toch wel mooi hoor........:halleluja

Als hij nou ook nog thuis gedemonstreerd wordt door de dame die er bijstaat, ben ik overstag :D

Attachments

• 2200840563_0d123e35c8.jpg
    2200840563_0d123e35c8.jpg
    154,3 KB · Bekeken: 90
Volgens mij heeft ambi-j het geen 1 keer gehad over cv/gate aansturing van de vco's en envelope generators.
Maar puur over het signaalpad en het geheugen gedeelte.

Maar volgens mij heeft die 'kut' fuse wel gelijk in deze ! Als ie geheel discreet opgebouwd is dan moet het niks uitmaken. Er zitten geen digitale lfo's en digitale adsr's in. Enige waar verschil ik kan zitten is zoals johan zegt de mixer. Je hebt namelijk ook draaiknoppen waar geluid door gaat. Weet niet of dat bij een echte mini zo gaat. Maar als er ergens klankverschil kan optreden is het daar.

Voor de rest kan een computer zonder strakke buffer niks te gelijk doen. Maar ze zullen zeker een strakke buffer hebben vermoed ik. Wat wel uit maakt is die cv/gate aansturing t.o.v. midi. Midi is gewoon weg slomer dan cv/gate

Voor de rest interesante tread jongens !

De OS Voyager kost maar 350 euro minder dan de gewone, dat is een beetje weinig. Maar ja ze kunnen de prijs niet verder naar beneden halen want dan verkopen ze minder Little Phatty's.
De gewone Voyager kan ook met CV/Gate worden aangestuurd, dus dat is geen goed argument voor aanschaf van de OS.
Als er geen duidelijk klankverschil is tussen de Old School en gewone Voyager, is dit een geheel overbodige synth. Kan je beter even doorsparen voor de touch surface controller, geheugens en midi, want dat heeft toch best wel voordelen.

Maar volgens mij heeft die 'kut' fuse wel gelijk in deze ! Als ie geheel discreet opgebouwd is dan moet het niks uitmaken. Er zitten geen digitale lfo's en digitale adsr's in. Enige waar verschil ik kan zitten is zoals johan zegt de mixer. Je hebt namelijk ook draaiknoppen waar geluid door gaat. Weet niet of dat bij een echte mini zo gaat. Maar als er ergens klankverschil kan optreden is het daar.

Voor de rest kan een computer zonder strakke buffer niks te gelijk doen. Maar ze zullen zeker een strakke buffer hebben vermoed ik. Wat wel uit maakt is die cv/gate aansturing t.o.v. midi. Midi is gewoon weg slomer dan cv/gate

Voor de rest interesante tread jongens !

Alle knop standen worden dan door vca's bepaald toch?
En niet meer direct door de knop zelf?
Het mixen van signalen gaat ook dmv vca's.
En routingsettings dmv digitale switchen?

Het is inderdaad zoals Johan al aangeeft met et pro one en prophet 5 verhaal.
Beiden helemaal analoog en de zelfde vco's adsr's etc.
Maar een wereld van verschil in klank door het geheugen gedeelte etc.

Het is inderdaad zoals Johan al aangeeft met et pro one en prophet 5 verhaal.
Beiden helemaal analoog en de zelfde vco's adsr's etc.
Maar een wereld van verschil in klank door het geheugen gedeelte etc.

Dat is heel lang geleden (20 jaar?) en Moog gebruikt hele andere componenten.

Jeps 20 jaar alweer.
Maar het was even puur als voorbeeld.
Wat ik aan wil geven is dat er ws wel verschil zal zijn.
Het lijkt me nou niet dat het geen invloed op de klank heeft.
Johan kan het alleen beter uitleggen dan mij daar hij toch wat meer achtergrond kennis en een berg ervaring heeft.

Alle knop standen worden dan door vca's bepaald toch?
En niet meer direct door de knop zelf?
Het mixen van signalen gaat ook dmv vca's.
En routingsettings dmv digitale switchen?

Dat kan wel, maar hoeft niet.

Voorbeeldje gejat van de Doepfer site:
Normaal
resonance_principle.gif

Met CV
resonance_insert_2.gif

Op J1 en J2 kan natuurlijk gewoon een digitaal gegenereerd CV signaal staan. En de stand van de potmeter kan ook eenvoudig geregistreed worden.

Ja dat klopt wel dat voorbeeld van je.
Maar je kan dingen wel fijner "tunen" als er geen patch geheugen op zit.
Want hoeveel bit zouden ze alle zijn?
Dus resolutie etc, ik zeg niet dat je het overal bij zal horen trouwens.

Ja dat klopt wel dat voorbeeld van je.
Maar je kan dingen wel fijner "tunen" als er geen patch geheugen op zit.
Want hoeveel bit zouden ze alle zijn?
Dus resolutie etc, ik zeg niet dat je het overal bij zal horen trouwens.
Je kan met een interpolator zipper noise voorkomen en heel fijn kunnen tunen. Maar goed ik heb geen idee of ze dat gebruiken.
Ik hoop overingens dat ze er nog een modulaire expander van maken.
Dat is goed te doen en vergt niet zo veel aanpassingen volgens mij.
Dit lijkt mij veel meer zin hebben dan de Old School.

De OS Voyager kost maar 350 euro minder dan de gewone, dat is een beetje weinig.

Is de prijs in euros nu al bekend dan? Was daar wel benieuwd naar eigenlijk; waar heb je dit vandaan dan?

Als het verschil inderdaad maar 350 euro is dan lijkt me dat ook niet veel.....ook al heeft de OS naar ik begrepen heb iets meer modulatiemogelijkheden.

Om alle discuties omtrend welles nietes te doen stoppen heb ik m'n voyager opengemaakt. met 5 schroefjes achteraan is dat zo gepiept en scharniert die mooi open.

-eerste bemerking: hij is mooi en degelijk gemaakt. alles tru-hole, niks smd. en allemaal gewone componenten. gefeliciteerd Bob!

-op het grote voice bord zitten op alle plaatsen cmos poorten : zo een 30 tal! (cd 4066,4051,4052,4053) goed voor zo'n 200 digitaal aangestuurde analoge schakelaars. alle programeerbare synth's gebruiken die. en zoals ik al zij: ze zijn niet perfect en beinvloeden de klank. er bestaan tegenwoordig betere. (o.a. analog device) ze kosten wel tot het 10-voudige va die klassieke cmossen. ik had wat dat betreft wel beter verwacht van Bob.

- het bord zit ook vol met lm13700 chips. dit zijn dual ota's. zo'n 17 in't totaal, goed voor 34 vca's. zowat elke potmeter wordt intern geëmuleerd met een vca. nu is er met de 13700 wel goede vca's te maken ( ik gebruik hem ook volop). properder van klank alleszins als de 3080 in de mini. maar wel 34 keer zoveel. maar nog altijd een stuk minder perfect als de dbx en de that vca's.

-de filter is allicht een klassieke moogfilter, maar is niet als dusdanig terug te vinden op het bord. hiervoor zijn een aantal ca3086's gebruikt. (meerdere transistoren op een chip: zo ongeveer zoals arp z'n moogfiltercopie in de odyssey rev2 had gemaakt.) scheelt 'm in het matchen van de transistoren. een iets smoother versie van zichzelf. en een betere tracking.

-verder zijn er op een aantal kritische plaatsen in het audiopad
op275 opamps gebruikt. deze zij echt superier, geven minder ruis en vervorming.

-de exponentiators zijn met mat04 chips gemaakt. deze zijn goed. er is maar 1 tempco voor het hele bord en deze is niet in contact met chips.

op deze site heb je afbeeldingen van de binnenkant.
http://www.till-kopper.de/voyager.html

slotconclusie:
Het klankverschil tussen de minimoog en de voyager is zowel te wijten aan het gebruik van andere analoge componenten (modernere, betere, minder vervorming, properder).
als aan het feit dat er een veel langer signaalpad is als in de mini.
Nu weet ik ook wel dat de meeste va die cmossen en die vca's dienen voor het routen en instellen van de controlvoltages en die hebben uiteraard geen invloed op de klank. Maar er zijn er zeker ook een aantal die in het audiopad zitten ( de waveshapers, de mixer, de resonance-regeling, de filtermodes-switching enz...)

Laatst gewijzigd:
Nu de vraag: gaat die voyager OS anders, beter klinken dan de huidige programeerbare?
Mischien.

Het staat voor mij zeker vast dat die niet zal klinken als de antieke minimoog: daarvoor zijn er teveel verschillende componenten. Maar hij kan wel een stuk krachtiger: als ze bij moog hun huiswerk tegoei doen tenminste.

dwz. Als ze het voiceboard compleet hertekenen, de schakelaars rechtstreeks op het voicebord zetten en de cmossen in het audiopad eruit gooien, de vca's achterwege laten en vervangen door echte potmeters. (ik heb het hier niet over de eind-vca's, die blijven uiteraard).

Maar als ze uit gemakzucht (profijt) het voiceboard gewoon behouden en aansturen met pots die rechtstreekse regelcv's geven, schakelaars, die rechtstreeks de interne cmossen bedienen. dan zal die juist hetzelfde klinken als de huidige voyager.

Ik vrees dat het zoiets zal worden: een zoveelste cosmetische uitgave van een succesvol concept.
Ik verwacht ook dat ze'm niet zonder interne processor zullen kunnen bouwen. alleen zul je 'm niet meer uitwendig zelf kunnen bedienen. want: hoe gaan ze anders het velocity en aftertouch probleem oplossen? waarschijnlijk zal er dan ook elementaire midi opzitten.
Ik kan natuurlijk mis zijn in mijn prognoses, enfin, ik hoop het.

Back