Oakley bouwverslagje update 2

djrevmoon

Ingeburgerd
Tijd voor een updateje! Ik had eigenlijk gehoopt in de kerstvakantie eea te kunnen bouwen maar de post uit Australie was wat langzaam dus heb pas na kerst de paketten voor de VC-ADSR/VCA, Filter core en multimix binnengekregen. Ook de vervanging voor de CPU van de polydac zat erbij en oh wonder, hij doet het nu. Nu ik dus het lastigste ding van heel de synth werkend heb is mijn zelfvertrouwen wel wat gegroeid haha :-)

Het filter heb ik als eerste gebouwd van de 3 nieuwe modules. Eenvoudig, maar bij de eerste test bleek al snel dat er iets niet klopte. Na wat meten bleek dat ik 1 voedingspinnetje van een opamp vergeten was te solderen..... Net als bij de VCO is een soort van temperatuurcompensatie nodigl Dat is bij dit filter opgelost door twee van de torren aan elkaar te binden en met wat termische pasta te koppelen (zie foto). Maar goed, hij doet het nu en hij klinkt echt heel erg duur. Erg fijn! Zelfs mijn vrouw zei direct dat het waanzinnig klonk :mexico:

De VC-ADSR/VCA combinatie is een stuk lastiger te bouwen. 2 prints, met de nodige draadbruggen en weg te laten componenten. Dubbele voeding en print interconnects en sockets om aan te sluiten..... niet de meest makkelijke maar uiteindelijk wel een goed resultaat (zie foto's). Deze module is nog niet getest, maar dat komt dit weekend wel als ik de multimix ook klaar heb. Ook wat 19" rail gekocht om de modules in te monteren dit weekend en dat betekent dat ik dan jawel geluid heb volgende week!! :maffia:

Ik twijfel nog over welke modules is als volgende wil gaan bestellen.... Ik denk aan meer VCA's, VC-LFO, S/H, nog een VCO en nog een mixer.... En dan moet ik natuurlijk nog die MFOS sequencer met prachtige circulaire opstelling er ook in hebben (maar wel met blauwe leds haha). Nou ja, eerst volgende week maar even fijn geluid produceren. Ik zal tzt dan ook wat mp3's posten van het resultaat.

Groeten!

--Ralph

UPDATE: nu ook alle modules afgeregeld en aan elkaar geknoopt. Jawel, we hebben geluid! (zie foto) Het afregelen was redelijk eenvoudig, op het stemmen van de VCO na. In de handleiding staat dat je over 2 oktaven kunt stemmen maar in mijn ervaring was dat te weinig. Ik heb dus de arpegiator aangezet over 4 oktaven op ongeveer 60bpm. Op die manier had ik een snel loopende referentie over 4 oct. Het v/oct afregelen was hiermee veel beter te regelen al moet ik zeggen dat na 10 minuten prutsen mijn oren niet meer goed wisten wat 1 octaaf was. Het veel zachter zetten hielp wel wat maar ik kon hem pas echt goed zetten na 20 minuten stilte aan mijn hoofd.
Ook het filter afregelen was prima te doen. Hoewel het tunen van het filter wat beter gaat als je in tegenstelling tot de handleiding eerst de tweak pot op altijd oscilleren zet, en vervolgens zonder input maar wel met keyboard CV op de 'freq cv in' hetzelfde grapje met de arp uithaalt. Helemaal getuned krijg ik hem niet, maar dat is niet erg. Daarna pas de tweak pot goed zetten. Hiermee is de tuning van het filter vele malen nauwkeuriger te doen dan volgens de handleiding. Alle andere instellingen met behulp van de handleiding gedaan en nu dus uitstekend resultaat.

MP3's worden nog even wat lastig want mijn geluidskaart is overstuurd als ik ik de out van de VCA eraan koppel. Moet nog even een volumepot ertussen zetten dit weekend.

Groeten!

Attachments

• filter.jpg
    filter.jpg
    56,9 KB · Bekeken: 212
  • thermocouple.jpg
    thermocouple.jpg
    44,8 KB · Bekeken: 182
  • VC-ADSR_VCA.jpg
    VC-ADSR_VCA.jpg
    319,9 KB · Bekeken: 173
  • VC-ADSR_VCA-front.jpg
    VC-ADSR_VCA-front.jpg
    294,1 KB · Bekeken: 163
  • sound.jpg
    sound.jpg
    56 KB · Bekeken: 173
Laatst gewijzigd:
Ziet er goed uit revmoon!! erg cool.

Ben wel benieuwd naar wat je nog meer gaat maken of zijn er voorlopig geen andere plannen?

Groetjes Osc.

nice.
ik ben benieuwd naar je mpdries. vooral nieuwsgierig naar dat filter.

dan heb je ook last gehad met de polydac.
heb dat probleem ook gehad. er zat een bug in de cpu. twikki heeft dat ontdekt en 'm voor mij geherprogrameerd.

Ik zal dit weekend even mp3s maken, dan is alles goed te horen :-) Mbt waar het spul vandaan komt: de printplaten uit de UK bij Oakley vandaan. De onderdelenkits van Elby uit Australie en de from panels van Schaeffer. Invoerrechtenvrij alles, omdat electronische componenten gelden als onderdelen en daarover hoef je geen invoerrechten te betalen. De relatief lage pond en aussie dollar maken het bovendien wat gunstiger op dit moment.

De kosten tot nu toe weet ik niet in totaal. De laatste paar modules waren zo'n 200 EUR voor de VC-ADSR/VCA incl frontpanel onderdelen prints en verzendkosten. Het filter was in totaal zo'n 120 incl alles. Het kan wat goedkoper als je zelf onderdelen sourcet. Voor mij is dat niet te doen want te veel werk. De kits van Elby zijn altijd perfect in orde, in alle modules tot nu toe ontbrak slecht eenmaal een diode van 20ct en alle moeilijk verkrijgbare onderdelen zijn al voor je uitgezocht.

Over welke polydac bug heb je het trouwens? Ik heb nog niet zo veel gemerkt van bugs... mijn probleem was zelfgecreeerd door het opblazen van een poort van de cpu.

ik had als een van de eersten van de nieuwe revisie (rev3) van de pcb voor de polydac ontvangen en blijkbaar was er iets niet compatiebel met de initialisatie van de poorten, ivm de aansturing van de dac-chip. hierdoor werkte het cv-gedeelte niet naar behoren. Omdat ik wist dat twikki al een polydac gebouwd had, heb ik de mijne naar hem voor nazicht opgestuurd. hij had het vlug gevonden. 1 bytje mis, een zee van verschil. blijkbaar levert elby nu aangepaste cpu's en is alles terug in orde.

Yep, ik heb een rev 3.2 board en die werkt naar behoren, althans, zo lijkt het. Heb nog niet de kans gehad om modwheel en andere cv's extern in te pluggen maar het zou goed moeten werken. Wel erg cool nu, ik wordt hoe langer hoe enthousiaster over het resultaat nu ik nog meer met de geluiden heb gespeeld....
Ben alleen nog niet uit over hoe ik de kast ga doen....

Qua modules: ik denk dat een S/H, VC-LFO, multi's en voltage sources als volgende komen, die zijn wat goedkoper en hebben nu direct effect. Eind februari doe ik denk ik dan 3-VCA, nog een VCO en de MFOS sequencer.

cheers!

Hier is beloofd filtersample, met achtereenvolgens een blokgolf pattern sequenceje van een keyboardgetrackte filtersweep met settings:

1: 1pole, res=0
2: 1pole, res=0,5
3: 1pole, res=0,8 (net niet oscilleren)
4: 1pole, res=1 (vol oscilleren)

5: bandpass, res=0
6: bandpass, res=0,5
7: bandpass, res=1 (vol oscilleren)

8: 4pole, res=0
9: 4pole, res=0,5
10: 4pole, res=0,8 (net niet oscilleren)
11: 4pole, res=1 (vol oscilleren)

Het is kaal opgenomen, geen verdere processing, 44.1/16. De mp3 is dan wel 320Kb encoded.

http://www.mymusicstuff.nl/new/kaal1.mp3

Groeten!

Als je met pot hoedjes :peukie: de knoppen bedoelt dan heb ik die gewoon bij elby besteld in australie, waar de rest van de onderdelenmeuk ook vandaan komt. Als je niet de knoppen bedoelt, dan heb ik geen idee waar je het over hebt. :D

Trouwens aan het prutsen met het ding maar ik sta versteld van de diversiteit aan geluiden die ik met slechts 1 vco 1 vcf en 1 eg/vca heb! Echt helemaal vet :maffia:

Back