Midi Thru

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

C738

Meubilair
Hoi Lui!

Ik vroeg me af, kan ik zo ongestraft zelf een midi-thru kabel maken?
Op 1 midi plug meerdere kabels maken (eventueel met een soort van behuizing om het ook nog wat te laten lijken).
Dus in feite gewoon vertakken? (Ja het moet weer goedkoop... maar zonder me gear op te blazan natuurlijk;) )

-C-

Ik ben bang van niet, anders zou je die ook wel gewoon in de winkel kunnen kopen ipv een ("dure"?) midisplitter.

Phillip rees heeft wel een goedkope midisplitter geloof ik.

op ebay.de staan regelmatig van die Monarch of andere merken splitters voor erg weinig gaan meestal voor zo 10 - 15 €€ weg. kan je niet voor gaan solderen lijkt me. 'k heb er ook een (wel nieuw gekocht; f80,- ofzo); werkt als een tierelier. nooit midilags ofzo.

hebben we het alleen over splitters of ook over mergers, of is dat hetzelfde? Ik vind het idee nl wel interessant :eureka:

Ik zou zeggen;

- midi in kabels (mergen) vertakken kan niet; midi wordt in pakketjes verstuurd en bij het samenkomen uit verschillende 'takken' wordt het dus een zootje.
- midi out vertakken (splitten) daarentegen zou volgens mij aan het eind van de vertakkingen gewoon x keer het aantal zelfde signalen opleveren. Dus je zou met één keyboard theoretisch 100 modules aan kunnen sturen.

Of heb ik het mis? :confused:

lijkt me alleen wel dat het signaal minder sterk is. dus ik weet niet of de module het dan nog helemaal goed opvangt...

Origineel geplaatst door johanms1
- midi out vertakken (splitten) daarentegen zou volgens mij aan het eind van de vertakkingen gewoon x keer het aantal zelfde signalen opleveren. Dus je zou met één keyboard theoretisch 100 modules aan kunnen sturen.
Of heb ik het mis? :confused:

Neu neu neu dat kan niet. Het signaal van de transmitter kan ongeveer 10 mA leveren en als je twee receivers parallel zet kan dat niet meer. Op zich heeft MIDI maar 5 mA nodig om te werken maar het parallel zetten belast de bus te zwaar. MIDI is een stroomgestuurde bus (werkt niet met spanningen alleen) en kan slecht woren gesplit.

De zender is overigens bewust afgeknepen met tweemaal 220 Ohm om te zorgen dat je die kunt kortsluiten zonder dat er iets defect raakt. Da's wel slim.

Voor meer info: http://crystal.apana.org.au/~ghansper/midi_introduction/physical_layer.html

Ik heb wat zitten rekenen en het zou misschien kunnen (er gaat niets kapot) als je een weerstand van 220 Ohm in een van de draden opneemt. Dan wordt het net niet te zwaar belast en heb je nog ongeveer 4 mA per receiver, dat zou kunnen werken met wat geluk.

De splitter kun je dan maken door een female plug te nemen. Soldeer pin 4 met een draad aan pin 4 van beide male pluggen. Aan pin 4 van de female komt de weerstand. Aan het andere einde van de weerstand komt dan pin 5 van de beide male connectors.

Veel succes en ik zou graag horen of het werkt. Je kunt niet kapotmaken, MIDI is kortsluitvast. De splitter kost geen voeding of batterij. Het kan alleen zo zijn dat hij bij sommige apparaten niet werkt door de tolerantie van de componenten en de krappe ruimte in de specificaties die we hier benutten. :halleluja

Ik ga het zeker niet zelf doen. Het gaat me om de theorie. (Bedankt voor de uiteenzetting wesko!)

Want als het wél mogelijk zou zijn:

- zouden de kabels al in de winkel liggen
- je stuurt automatisch twee of meerdere modules identiek aan; dus scheiden kan niet meer, das wel wat onhandig cq onwerkbaar

Bovendien heb ik hier nog drie koffers met geld staan ;)

Okay, dat wordt dus gewoon een 4x4 mididoosje aanschaffen.
Bedankt voor julile uitleg :)

-C-

Enne... topic kan op slot wat mij betreft. :smeris: danku

shit

Neu neu neu dat kan niet. Het signaal van de transmitter kan ongeveer 10 mA leveren en als je twee receivers parallel zet kan dat niet meer. Op zich heeft MIDI maar 5 mA nodig om te werken maar het parallel zetten belast de bus te zwaar. MIDI is een stroomgestuurde bus (werkt niet met spanningen alleen) en kan slecht woren gesplit.

De zender is overigens bewust afgeknepen met tweemaal 220 Ohm om te zorgen dat je die kunt kortsluiten zonder dat er iets defect raakt. Da's wel slim.

Voor meer info: http://crystal.apana.org.au/~ghansper/midi_introduction/physical_layer.html

Ik heb wat zitten rekenen en het zou misschien kunnen (er gaat niets kapot) als je een weerstand van 220 Ohm in een van de draden opneemt. Dan wordt het net niet te zwaar belast en heb je nog ongeveer 4 mA per receiver, dat zou kunnen werken met wat geluk.

De splitter kun je dan maken door een female plug te nemen. Soldeer pin 4 met een draad aan pin 4 van beide male pluggen. Aan pin 4 van de female komt de weerstand. Aan het andere einde van de weerstand komt dan pin 5 van de beide male connectors.

Veel succes en ik zou graag horen of het werkt. Je kunt niet kapotmaken, MIDI is kortsluitvast. De splitter kost geen voeding of batterij. Het kan alleen zo zijn dat hij bij sommige apparaten niet werkt door de tolerantie van de componenten en de krappe ruimte in de specificaties die we hier benutten. :halleluja

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back