Welke controller gebruiken jullie om vst’s plug-ins aan te sturen?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Beste forum leden,

Ik vroeg me af welke keyboard/controller jullie gebruiken wat het beste is om plug-ins(vst’s) mee aan te sturen is ?
Het liefst eentje die een beetje compact is alle suggesties zijn welkom.
Ik zat zelf te denken aan een Arturia keystep pro in toekomst aan te willen schaffen.
Maar als jullie mij op andere ideeën kan brengen welke controller nog meer goed zijn om plug-ins aan te sturen hoor ik dat graag natuurlijk!

Ben erg benieuwd welke controller jullie gebruiken.:)

Beverly, de producer bij Presonus s1, gebruikt de "Elgato deck " voor plugins . ben ook naar iets op dat gebied op zoek. Ik heb de presonus atom sq maar is nogal veel menudiving

Laatst gewijzigd:
Ik heb een Novation Impulse 61 midi keyboard met veel knoppen en schuifjes. En laatst via Marktplaats een Novation Launch Control XL gekocht. Die is vooral bedoeld voor Ableton Live, maar stuurt gewoon midi uit en kun je ook in andere DAWs gebruiken. Dat is echt een leuk ding en hij kostte me maar 100 euro.

1649138572145.png

Ableton Push en Electra One, en als keyboard een Roland JX305, die ook cc stuurt.

download.jpeg

Net als @flyweight heb ik ook de Electra One, maar dan 2 stuks. 8) Ik heb die een tijd terug aangeschaft omdat ik wat GAS had naar een vintage Roland MKS-80. Maar na wat overpeinzingen leek me het werken met een racksynth + controller niet heel veel verschillend dan werken met een VST + controller. Alleenhet voordeel van een dedicated controller voor een hardware synth is dat uiteraard alle knoppen en schuiven corresponderen met wat de synth doet. Bij een VST is dat natuurlijk anders omdat de controller meer generiek is. In eerste instantie keek ik daarom naar een Midifighter Twister of een Faderfox EC4. De EC4 leek me vooral interessant omdat je dan ook via het schermpje kon zien welke parameter er aan de knop die je draait toegewezen is. Bij het bekijken van filmpjes daarover kwam ik in de comments de Electra One tegen.Die leek me een stuk flexibeler en overzichtelijker dan alle andere controllers. Ik heb ze numeer dan een jaar en ben er dik tevreden mee. Je hoeft bijna niet naar het DAW scherm te kijken als je een synth aan het tweaken bent, het zit een stuk dichter tegen werken met een hardware synth aan. Ik heb een hoop templates gemaakt die ik in de Electra community gedeeld heb, o.a. voor veel van de Arturia Collection 8 synths, Waves, Thorn. Fluitje van een cent om die in te laden en direct aan de slag te gaan. Maar als je van programmeren houd dan kun je helemaal je hart ophalen (je kunt met LUA scripten), maar daar is @flyweight veel meer in thuis dan ik.

Als keyboard heb ik normaliter mijn ouwe Sequential Circuits Prophet 2000 er aan hangen, maar omdat ik een tijdje (heel) compact moet werken (want verhuizing) gebruik ik nu een Arturia Keystep.

Net als @flyweight Ik heb een hoop templates gemaakt die ik in de Electra community gedeeld heb, o.a. voor veel van de Arturia Collection 8 synths, Waves, Thorn. Fluitje van een cent om die in te laden en direct aan de slag te gaan. Maar als je van programmeren houd dan kun je helemaal je hart ophalen (je kunt met LUA scripten), maar daar is @flyweight veel meer in thuis dan ik.

Als keyboard heb ik normaliter mijn ouwe Sequential Circuits Prophet 2000 er aan hangen, maar omdat ik een tijdje (heel) compact moet werken (want verhuizing) gebruik ik nu een Arturia Keystep.
Hey Thanks nog, Ik ga jouw Arturia templates proberen want ik heb ook de V8 collection gekocht.
Werken jouw templates ook bi-directioneel? ( als je een patch van de Arturia Mini veranderd dat je dat direct op de E.one ziet? )
Ik houd niet echt van programeren maar soms is het het waard om uren in iets te stoppen waarna je er jaren plezier van hebt :)
Wel jammer dat de E.one nog geen normale Ableton template heeft.

Werken jouw templates ook bi-directioneel? ( als je een patch van de Arturia Mini veranderd dat je dat direct op de E.one ziet? )
Alleen als dat vanuit je DAW zo geconfigureerd is. Hier staat bv de handleiding hoe je dat in Ableton Live doet. Ik heb dat zelf onlangs pas eens geprobeerd (ik heb Live nog niet zo lang) en dat werkt iig. Maar het is wel veel configureerwerk. Voor mij is éénrichtingsverkeer over het algemeen toch wel voldoende, denk niet dat ik dat voor alle VST's zo ga configureren.

Ik heb de M-audio Oxygen Pro 49 controller.
Heerlijk keyboard met doorgaans voldoende schuiven en pads.
Het is een zeldzaamheid dat ik tekort kom aan de 9 schuiven en 8 draai knoppen.. ( denk eigenlijk niet dat het voorgekomen is dat ik te kort kwam )

Maar ga vooral eens "spelen" bij een lokale instrumenten leverancier.
Wat ik (of een ieder ander hier) als geweldig beschouwt, kan voor jou anders aan te voelen.

2004547820.jpeg

die electra one ziet er wel gaaf uit, ik ken die niet maar hoor graag de gebruikers ervaringen (het doet me wat denken aan de lemur oplossing).

in het algemeen
Als je midi controllers gaat gebruiken met name voor integratie dan is het wel een beetje afhankelijk van welke daw je gebruikt, bijvoorbeeld een ableton push 2 controller gebruiken in cubase heeft niet zoveel zin (werkt overigens wel in midi control mode), maar de echte integratie werkt alleen goed in ableton en zo zijn er wel meer oplossingen op de markt.

Zelf gebruik ik voornamelijk drie midi controllers
- masterkeyboard: Native Komplete (met custom eigen ableton script voor de 16 draaiknoppen kwa bi-directionele integratie)
- controllers: Midi fighter twister (met custom Ableton script)
- controllers: Ableton push 2

Voor alle controllers geldt dat ik ze kan gebruiken voor DAW control zoals start stop, location, solo, mute, record, device select, etc.

Voor elk VST device heb ik een default configuratie in ableton gemaakt (dus als ik die vst laad dan staat alles direct goed), op de volgende manier:
- de eerste 16 parameters zijn altijd bi-directioneel gemapped, dus als je een preset inlaadt dan zie ik alle waarden direct goed gezet worden op alle drie de midi controllers.
- de overige parameters per device zijn gemapped (maar niet bi-directioneel), dus worden alleen heen gestuurd.

Hoe werkt dat nu in de praktijk op bijvoorbeeld mijn ableton push 2 voor bijvoorbeeld de opsix native vst:
de eerste 8 parameters zijn als volgt ingesteld
- bank 1 -> bi-directionele koppeling: knop 1-6 zijn de 6 levels operators, knop 7 en 8 zijn cutoff en resonance
- bank 2 -> bi-directionele koppeling: knop 1-6 zijn de 6 ratio operators, knop 7 en 8 zijn tuning en octave
- bank 3 -> operator 1 & 2: envelopes
- bank 4 -> operator 3 & 4: envelopes
- bank 5 -> operator 5 & 6: envelopes
- bank 6 -> Patch envelope en LFO
- bank 7 -> Effect programming 1
- bank 8 -> Effect programming 2

dit kun je prima doen in ableton en je ziet de bank namen als tabs terugkomen in je push 2 controller en hoef je slechts eenmalig te doen en daarna kun je die als default configuratie saven. Het mooie is dat bank 1 en 2 automatisch ook te bedienen zijn via mijn native komplete keyboard (ik zie dan de parameters veranderen automatisch op mijn scherm) en via de midi fighter twister (die ook 16 draai controls heeft) waarbij de actuele values via leds weergegeven worden.

Op die manier heb je eigenlijk een behoorlijke hardware achtige control over je vst synths en effect / mixing plugins.

Voor mij is er eigenlijk geen verschil tussen hardware en software op die manier.

ik heb het min of meer hetzelfde als deze persoon laat zien op youtube, waarbij ik dan ook nog een extra native komplete keyboard gekoppeld heb als extra gemapte midi controller

Nu: Beatstep Pro (ook voor wat hardware/cv) en de Keystep37. Ik neig naar de Ableton Push.

Akai LPK-25, lekker compact en wireless te gebruiken met m'n iPad.

Alleen als dat vanuit je DAW zo geconfigureerd is. Hier staat bv de handleiding hoe je dat in Ableton Live doet.
Dit zuigt wel hard. Snap niet waarom ze geen python script maken.
Het zuigt om CC's direct aan controls te habgen. Uberhaubt will ik dat niet doen..te veel werk.
Daar komt bij dat die cc dan niet meer beschikbaar is.

Een pythonscript voor de controller zou de mapping automatisch doen zodra je de synth track selecteerd.

Wellicht een kickstarter en geld inzamelen om een Ableton remote script te krijgen?

En laatst via Marktplaats een Novation Launch Control XL gekocht. Die is vooral bedoeld voor Ableton Live, maar stuurt gewoon midi uit en kun je ook in andere DAWs gebruiken. Dat is echt een leuk ding en hij kostte me maar 100 euro.
+1 voor de Novation Launchcontrol XL.
Het lijkt wel of ik mezelf hoor, ik heb een klein half jaar terug ook een Launch Control XL voor 100 euro via marktplaats gekocht en ook ik gebruik Ableton. :)
Echt een handig ding en neemt weinig ruimte in, zeker ook binnen Ableton met al die eigen plugins en de extra plugins van M4L, je mapt van alles heel snel, echt een aanrader. Launchcontrol XL

Ik heb nog een Novation Impulse 49 ook maar ik vind een compacte setup van een gewone keystep en die Launchcontrol toch fijner, het neemt weinig plaats in terwijl de Impulse is best een flink ding.

Tip van mij: zorg ervoor dat je een controller koopt zonder "endless encoders". Wat zijn dat? Dat zijn draaiknoppen die "geen einde" hebben: je moet ronddraaien tot je een ons weegt. Echte draaiknoppen op een synth beginnen bij 1 en kunnen niet verder gedraaid worden dan 10 (of 11 als je in Spinal Tap zit). Als je aan een Endless Encoder draait moet je de draaiknop drie keer ronddraaien voordat op je computer scherm het Filter van 1 naar 3 is gegaan.

Vraag aan @bombario en @krautrock1958 : hoe zit dat bij die Novation Launch Control XL? Geen endless encoders toch?

hoe zit dat bij die Novation Launch Control XL? Geen endless encoders toch?
Klopt, die heeft gewone encoders en van links naar rechts aan de knop is ook een volledige draai in je plugin.
Het heeft beide z'n voors en tegens natuurlijk; als je veel switcht in een live setting tussen allerlei plugins dan is een niet verspringende parameter wel beter alleen je moet veel draaien.
Als je zoals ik alleen maar thuis zit en je hebt de tijd om rustig iets te recorden dan vind ik een gewone encoder wel fijner want zoals je draait gaat één op één gelijk met je plugin.

Laatst gewijzigd:
Dit zuigt wel hard. Snap niet waarom ze geen python script maken.
Het zuigt om CC's direct aan controls te habgen. Uberhaubt will ik dat niet doen..te veel werk.
Daar komt bij dat die cc dan niet meer beschikbaar is.

Een pythonscript voor de controller zou de mapping automatisch doen zodra je de synth track selecteerd.

Wellicht een kickstarter en geld inzamelen om een Ableton remote script te krijgen?
ik denk dat die electro handleiding nog een oude handleiding is, het kan veel simpeler in ableton. Wat je zou moeten doen is in die electro een template maken waarin je 16 draaiknoppen maakt die elk een eigen CC nummer hebben. Dan ga je naar je ableton omgeving en in plaats van dat je nu die handmatige midi mapping doet, maak je in de appdata ableton user remote scripts een folder aan met de naam electron one, daarin kopieer je de user configuration.txt die al in die omgeving staan en daarin vul je dan de CC nummers plus de midi input en output naam in.

Dan kies je in ableton bij de midi preferences dat je dat user script gebruikt en je hebt de eerste 16 config parameters van ELK device in ableton automatisch gemapped naar je electro one controller, en het is ook nog eens volledig bi-directioneel, so simpel is het echt en je hoeft in dat geval zelf geen python script te schrijven, het is minder als 2 minuten werk om dat te doen op deze manier.

Roland system8 voor de synths, Avid Eucon voor de rest

ik denk dat die electro handleiding nog een oude handleiding is, het kan veel simpeler in ableton. Wat je zou moeten doen is in die electro een template maken waarin je 16 draaiknoppen maakt die elk een eigen CC nummer hebben. Dan ga je naar je ableton omgeving en in plaats van dat je nu die handmatige midi mapping doet, maak je in de appdata ableton user remote scripts een folder aan met de naam electron one, daarin kopieer je de user configuration.txt die al in die omgeving staan en daarin vul je dan de CC nummers plus de midi input en output naam in.

Dan kies je in ableton bij de midi preferences dat je dat user script gebruikt en je hebt de eerste 16 config parameters van ELK device in ableton automatisch gemapped naar je electro one controller, en het is ook nog eens volledig bi-directioneel, so simpel is het echt en je hoeft in dat geval zelf geen python script te schrijven, het is minder als 2 minuten werk om dat te doen op deze manier.
Das wel makkelijk maar denk niet dat je dan de parameter naam op de electra one ziet.
Dus het loont nog steeds om een bidirectionele template met python te maken die alle parameters in sets van 3 rijen met 12 controls naar de electra one mapped incl parameter naam, huidige 'value' en 2 knoppen om door de banks te bladeren.
Op die manier word Ableton een stuk leuker.

Maar goed iig super bedankt voor het mee denken.

Back