Korg EMX ESX Compressor vraag

Yornav

Psychedelic Obsession
Nou, ik zat zo te denken... Ik ben net men eerste drumbakje... EMX.

Ik weet ongeveer waar een compressor voor dient... Maar hoe kan ik op mijn emx mijn basslijn meer dynamiek geven??? Volgens mij gaat dat niet sidechainen... Maar mijn vraag is dan eigenlijk... Kun je eigenlijk een nummer cd waardig laten klinken met zo'n bakje??? of niet??? Of gaat de kick altijd verloren???

Software music producten heeft veel meer mogelijkheden ofwat???:erm:

Dat zijn een hoop vragen in 1! Om meteen maar even een misverstand de wereld uit te helpen, door compressie verminder je per defenitie de volume-dynamiek van dat audiokanaal, vraag maar aan fuse. Door sidechain compressie zou de dynamiek kunnen toenemen omdat de baslijn bijvoorbeeld geheel weg wordt gedrukt op het moment dat de kick klinkt en dus van volume 0 helemaal op klimt naar het originele volume.

Het niet verloren laten gaan van een kick is niet ONMOGELIJK zonder het gebruik van sidechaining, dit lijkt mij een typische breezAH-mythe die wellicht sinds het ter aarde komen van Ome Benassie rondzwerft. Een goede klank van een mix gebeurd in de eersten plaats door, jawel: mixen. Het relatief afstellen van volume en EQ. Dit kan op een EMX wel, en je hebt filtertjes (dus een eenvoudige EQ) tot je beschikking om klanken aan te passen.

Vergeet niet het belang van de compositie zelf. Die kan ook zorgen dat de boel helemaal dichtgesmeerd klinkt. Zet maar eens op elke 16-de tel elke sound aan, dan word je helemaal gek. Dat is natuurlijk ook eigenlijk wel weer de bedoeling van elektronische muziek, dus alsjeblieft, een gratis compositie tip.
Laat in je compositie ruimte voor klanken om te klinken. Dit is dan tip nummero 2.

Het cd-waardig maken van muziek heet mastering. Mastering is volgens mij het waardig maken van in dit geval muziek, voor een bepaald medium. Daarom klinkt een vynil-master bijvoorbeeld anders dan een cd-master. Vraag maar aan da goose.

Mastering is een vak, een ambacht. Dat ambacht vereist jarenlange studie en ervaring en laat zich moeilijk uitoefenen op een EMX drumcomputer. Het verst kom je denk ik met het apart opnemen van parts uit de EMX in een DAW, cubase/logic/protools noem het maar, en dan gan arrangeren en mixen met de plugins die je tot je beschikking hebt. De kwaliteit de haalbaar is met deze manier van doen is soms te vergelijken met een goede master.

Succes, Mau

Nou, ik zat zo te denken... Ik ben net men eerste drumbakje... EMX.

Vet!

Ik weet ongeveer waar een compressor voor dient... Maar hoe kan ik op mijn emx mijn basslijn meer dynamiek geven??? Volgens mij gaat dat niet sidechainen...

los routen via output 3 en/of 4 en weer via audio in terug de bak in ;) heb je wel een losse compressor nodig. Of je gebruikt meerdere compressors op de emx, ieder een ander setting en andere bronnen. Nadeel is dat je dan snel door je effecten heen bent.

Maar mijn vraag is dan eigenlijk... Kun je eigenlijk een nummer cd waardig laten klinken met zo'n bakje??? of niet??? Of gaat de kick altijd verloren???

Nee, niet persé. Ik heb vorig jaar een track uitgebracht gemaakt met de ESX, dus kwa geluid redelijk identiek. De effecten van de emx/esx zijn niet zeer goed, maar met wat precies knoppendraaien en goed luisteren kan je met moeite wel iets maken wat niet onderdoet voor de gemiddelde pc track of zelfs beter klinkt.

Software music producten heeft veel meer mogelijkheden ofwat???:erm:

Appels en peren! Op software kan ik niet rammen (drukknoppen dus), software heeft een host nodig. Daarom ga ik altijd live met een esx, of 2.

Back