Twee Mono/Poly knopjes?

PWM

User
Hi allemaal,

Ik was zonet weer eens op mijn Mono/Poly aan het plingelen toen mij ineens rechts onderin weer die twee knopjes opvielen.
Ik heb mijn M/P al heel wat jaartjes maar nog steeds geen flauw idee van wat de knoppen
Trigger single/multiple en Auto damp on/off nou eigenlijk doen.
Nu is de vraag wat?
Heb ik iets heel vets gemist al die jaren of helemaal niet.

Korg MP.jpg

deze twee dus.

Ik hoor het wel.
groet, Maarten.

Trigger singe/multiple: Als die op single staat triggert die de envelope generator maar een keer...uh dus je hebt een noot aangeslagen en je slaat er nog 3 aan dan gaan ze verder in de eerste e.g, er worden geen nieuwe EG's getriggerd voor de andere 3. Bij Multiple triggert die op iedere noot aanslag.
Als je hem op single hebt staan kan je dus interessante effecten krijgen...zeker bij dikke filtersweeps....beetje ala Poly 800.

De autodamp-feature is een beetje vager. Deze werkt alleen in de poly mode:
Als de functie op Auto damp off staat en je drukt een akkoord in en je laat een paar noten los(niet allemaal) dan hoor je het hele akkoord nog, als die op on staat niet dan gaat die automatisch over naar degene die je nog hebt ingedrukt...uh zoiets....het is vrij logisch probeer maar even.

trigger:

Single: als je een toets indrukt en je laat deze liggen en vervolgens druk je een 2e (of 3e enz) in dan trigger je bij de 2e en opvolgende tonen niet opnieuw de ADSR. Alleen als de 1e toets weer ingedrukt wordt ADSR getriggert.
Multiple: als je een 2e en opvolgende toetsen indrukt wordt steeds opnieuw de ADSR getriggert.

Auto Damp

Als je in poly-mode werkt en je laat 1 toon liggen en de drukt een 2e toon in blijft de 2e toon hangen ook al laat je deze toets los.
Als je Auto Damp op On zet stop de toon als je hem loslaat (zoals eigenlijk gebruikelijk is).

Via midi->cv gebruik je die damp dus niet.
Nee, maar de meeste converters, zo niet alle, hebben wel single en multi trigger mogelijkheden. Single gebruik ik zelden.

men monopoly heeft ook midi (in en uit) maar kan er niets mee aanvangen.
er zit vanachter zelfs een speciaal knopje om je midi aan te zetten..

Back