Poly 61 mod

kaneda

Ingeburgerd
Is misschien al eens behandeld, (kan het echter niet vinden, ook niet op het net) maar die filter mod voor een poly 61, hoe zit dat nu?
Ik heb ooit eens een foto gezien met zon mod erop. Had drie knoppen boven de key assign zitten.
Hier vind ik dus geen schema van. Heb wel een gevonden voor de poly800, maar hoe pas ik die toe op de 61. (mijn duits is zeer slecht, dus ik kom er niet echt wijs uit)
Wie o wie weet dit!!

Alvast bedankt:halleluja

poly61

poly61

Waar heb je die Duitse link vandaan ?
De moog slayer mod is namelijk in het Engels dus die link van jou
die heb ik nog niet gezien...
Heb je al wel een schema gevonden van de poly61 ? Dan zou het
redelijk makkelijk moeten zijn om een zelfde truuk als met de poly800
uit te halen.
Ik heb mij poly800 gisteren gemod (nog iets extremer dan op de
moog slayer pagina) en het wordt een heel andere synth :-)
Echt een mooie ragbak met de raarste geluiden. Dus als je hetzelfde
met een poly61 kan doen lijkt me dat een mooie toevoeging...

Heiko

Het belangrijkste verschil is natuurlijk dat de Poly-61 zes onafhankelijke filters heeft. Dus het is meer dan zomaar even twee instelpotmeters naar buiten trekken.

De schema's van de P61 staan of stonden in ieder geval online. Ik heb ze tenminste.

schema

schema

Ik kan het schema niet zo een twee vinden. Heb jij die link nog of zou je die schema's willen delen ? Ik wil op zich wel ff kijken of er iets te modden valt.
Op zich hoeven zes aparte filters niet een groot probleem te zijn als ze met
een spanning (van een potmeter) aangestuurd kunnen worden (cutoff en resonance)...

Hup Heiko Hup, laat de atechnische poly61 liefhebber niet in zijn hempie staan !

Overigens begreep ik dat met enig product van Doepfer
(http://www.doepfer.de/home_e.htm wellicht bij DIY products) de Poly61 min of meer eenvoudig te midificeren zou zijn.

De truc daarbij zou zijn om "in te steken" op het keyboard gate/note cv signaal dat van het keyboard de synth in verdwijnt. Op die laatste aansluiting zou een midi ingang (met kennelijk een gate/note cv uitgang) kunnen worden ingestoken.

Heiko, man van duizend wonderen en in ieder geval in Delft woonachtig, daar moet jij toch mooie dingen mee kunnen doen.

De truc daarbij zou zijn om "in te steken" op het keyboard gate/note cv signaal dat van het keyboard de synth in verdwijnt. Op die laatste aansluiting zou een midi ingang (met kennelijk een gate/note cv uitgang) kunnen worden ingestoken.

De standaardtruuk bij de P61 (en ook bij de Polysix) is om een controller te hangen in de matrix van het keyboard, die "ziet" de scanning van de keyboard processor en simuleert feitelijk het indrukken van de toetsen.

De Poly61 gebruikt geen cv/gate (is ook lastig op een zes-stemmige synth). Het keyboard is een matrix die geheel digitaal wordt uitgelezen.

schema's

schema's

@Etaoin: bedankt voor de link. Ik zal eens kijken of het zin heeft...

Ik zie dat je sitenaam dompselaar.org is, ben jij toevallig louis van dompselaar van synth-diy ? ;-)

Heiko

Waar heb je die Duitse link vandaan ?
De moog slayer mod is namelijk in het Engels dus die link van jou
die heb ik nog niet gezien...
Heb je al wel een schema gevonden van de poly61 ? Dan zou het
redelijk makkelijk moeten zijn om een zelfde truuk als met de poly800
uit te halen.
Ik heb mij poly800 gisteren gemod (nog iets extremer dan op de
moog slayer pagina) en het wordt een heel andere synth :-)
Echt een mooie ragbak met de raarste geluiden. Dus als je hetzelfde
met een poly61 kan doen lijkt me dat een mooie toevoeging...

Heiko

Hier is de duitse link
http://www.memi.com/makers/hwsw/basteln/poly800_mod.html

Die problemen als het niet kunnen opslaan van de instellingen maken mij niet zoveel uit.
Het is al genoeg dat ik de filters kan veranderen.
Die schema's kom ik zo gauw niet uit. het is me niet duidelijk welke potmeter ik moet overbruggen.
Ik heb de p61 al eens opengehad, vind ik overzichtelijker als die tekening.
Maar als ik het goed begrijp zou ik dan alle 6 de osc moeten overbruggen, zowel voor filter als voor cutoff?

Overigens begreep ik dat met enig product van Doepfer
(http://www.doepfer.de/home_e.htm wellicht bij DIY products) de Poly61 min of meer eenvoudig te midificeren zou zijn.

Heiko, man van duizend wonderen en in ieder geval in Delft woonachtig, daar moet jij toch mooie dingen mee kunnen doen.

De standaardtruuk bij de P61 (en ook bij de Polysix) is om een controller te hangen in de matrix van het keyboard, die "ziet" de scanning van de keyboard processor en simuleert feitelijk het indrukken van de toetsen.

De Poly61 gebruikt geen cv/gate (is ook lastig op een zes-stemmige synth). Het keyboard is een matrix die geheel digitaal wordt uitgelezen.

Yep! Dat is een projectje wat bij mij nog steeds open en bloot in de kelderbox ligt. Zo vlug als ik er een keer tijd voor heb, dan zal ik een heel uitgebreid verslag er van doen.

Overigens heb ik hier nog een berg Poly-61 onderdelen liggen voor de liefhebber. Gekocht als "werkend" en heel naief van mij niet getest. Bleken alle SSM's al uitgehaald te zijn en het processorboard weggevreten door accuzuur. Maar de rest is nog intakt, dus als iemand nog iets nodig heeft dan hoor ik het wel. Panel en zijkantjes van deze zijn ook nog mooi.

poly61 mod

poly61 mod

Ik heb even gekeken naar het filter om daar een filter mod voor te bedenken. Het wordt weer een lekker lange post (en lees deze ff helemaal door als je dit zou willen proberen!)

Het filter staat, dankzij etaoin, op:
http://www.dompselaar.org/Korg/Poly61/poly61b.gif

Als je het schema bekijkt dan zie je het VCF gedeelte voor de eerste voice rond de LM13600 OTA. De andere voices zijn niet getekend en aangegeven
als de blokken voice 2 tot voice 6. De circuits hiervan zijn identiek...

Noot vooraf: dit is een eerste poging om te kijken of de mod haalbaar is. De mod is nog ongetest en er kunnen dus fouten in mijn omschrijving zitten. Als je naar aanleiding van mijn schrijven iets modificeert in je synth kan ik niet garanderen dat de mod werkt en of het slecht is voor de synth. Dus op eigen risico!

Als ik zou beginnen met een eerste mod om te kijken of alles haalbaar is, dan zou ik de volgende dingen doen:

Externe potmeter voor CutOff:
Naast de dubbeltransistor A796 zit een instelpotmeter met de naam FC adjust (filter cutoff adjust). Haal deze instelpotmeters bij alle voices eruit. Bedraad op dezelfde manier als de instelpotmeters een externe potmeter van 100K
(lineair). Sluit de externe potmeter net zo aan als de instelpotmeter op voice 1 zat. Lus vanaf de middenpen van voice 1 de spanning van de externe potmeter door naar alle voices. Het doel is om met 1 regelspanning van -15V tot +15V de cutoff van alle voices tegelijk te regelen...
Mocht het regelbereik van de cutoff frequency adjustment niet voldoende zijn dan kan R126 en de vergelijkbare weerstanden bij de andere voices vervangen worden door kleinere weerstanden. Dit is het makkelijkst te doen door de cutoff mod eerst bij voice 1 te testen. Gebruik een Bourns 25-slagen potmeter (alleen 1 buitenste en de middelste pen gebruiken) van 500K(lineair) om de juiste waarde voor de weerstand te vinden waarbij het bereik ideaal is. Soldeer de 25-slagen potmeter uit de voice en meet de waarde van de weerstand. Vervang daarna op alle voices de weerstanden door de dichtsbijzijnde weerstandwaarde (noot: de 1% metaalfilm reeks heeft meer waardes waardoor je dichter bij de gemeten waarde kan komen dan met de normal reeks)

Externe potmeter voor Resonance:
De loop gain van de filtersignaallus wordt ingesteld met Q105. Door spanning op de basis van Q105 (gering) te varieren wordt de resonantie veranderd... Omdat het mooier is dat de synth patches ook de resonantie nog kunnen beinvloeden is het hier het mooiste om de Reso adjust potmeters te laten zitten en op de basis van Q105 een extra weerstand te zetten waarbij de andere kant van de weerstand naar een externe potmeter gaat. De waarde van de weerstand moet weer met trial and error gevonden worden met een 25-slagen potmeter. (Zal waarschijnlijk ergens tussen de 100K en 300K liggen).
De externe potmeter wordt gebruikt om een variabele spanning op de nieuwe weerstand te zetten en daardoor de resonance te beinvloeden. Zoals ik het kan zien wordt het resonancesignaal aangestuurd met positieve spanningen tot maximaal 5V. (De brakke DAC rond de 8255 (IC28) die de resonantie regelt loopt namelijk op 5V). Dus op de externe potmeter moetende buitenste pootjes van de potmeter aarde en +5V krijgen. Hiermee heeft de externe potmeter namelijk een stuurspanningsbereik van 0-5V. Voor de potmeter lijkt me een 10K (lineair) geschikt maar dit moet proefondervindelijk getest worden.
Nadat de resonance mod op voice 1 zit moet net als bij filter mod, de spanning op de weerstand doorgelust worden naar alle weerstanden die op de basis van die transistor gezet worden. Hierdoor kan met 1 externe potmeter de resonantie van alle voices ingesteld worden.

Er zijn natuurlijk nog andere mods mogelijk maar daar heb ik niet naar gekeken. Ik vond dit wel ff genoeg zo ;-)

En nogmaals: pas op als je dit wilt gaan proberen in je poly61 want de mod is ongetest. Als je niet helemaal weet wat je doet kan er wel degelijk iets stuk gaan...
Persoonlijk zou ik dit niet gaan knutselen omdat er toch nog iets onderzoek bij komt kijken (oscilloscoop etc)...

Als iemand geinteresseerd is om naar deze mod te kijken stuur maar een PB.

Externe potmeter voor CutOff:
Naast de dubbeltransistor A796 zit een instelpotmeter met de naam FC adjust (filter cutoff adjust). Haal deze instelpotmeters bij alle voices eruit.

Ik zou de nieuwe pot ernaast zetten en de trimmers laten zitten. De filters zijn door toleranties niet allemaal hetzelfde dus om een noot niet elke keer anders te laten klinken (de voice allocation duwt hem elke keer door een andere stem) heb je de trimmers nodig om de filters helemaal hetzelfde te trimmen.

Ik heb al twee polysixen op deze manier van midi voorzien. Ik gok dat de schakeling voor de Poly-61 niet heel anders is.

Ik weet het vrijwel zeker. Ergens op internet staat een verhaal van een gast die zijn poly61 in een rackvorm veranderd heeft. Dit deed hij omdat hij het toetsenbord nodig had voor de poly6. De poly61 was al van midi voorzien (de poly6 overigens ook). Hij zette expliciet in zijn verhaal dat de toetsenaansluitignen van de poly6 en poly61 identiek zijn. Dus dan moet die poly6 midi retrofit ook op de poly61 passen.

Ik moet alleen echt eens aan dat etsen beginnen.

Back