Mic voor piano (en wat vocals) budget: €100

Threster

Ingeburgerd
Hoi,

Ik heb nog steeds geen microfoon en zoek er al een tijdje eentje voor vooral m'n akoustische piano mee op te nemen. Af en toe zou er ook wat door gezongen worden (zowel door vrouwen als mannen). Probleem is dat ik helemaal niéts van microfoons ken, dus ff wat wijze raad spronkkelen :eureka: kheb het gevoel dat in winkels de winkelier vaak juist zijn huismerk het allerbeste vindt...

Opname van piano is dus het allerbelangrijkste, dus dat zou dan een condensatormic worden? Kheb een budget van ongeveer €100 voor de mic (+ nog wat voor accessoires, want om erdoor te zingen moet je der e plopscherm voorzetten heb ik begrepen?)

Voor mijn budget zag ik al zowat volgende dingetjes, kweet niet of die volledig geschikt zijn voor mijn toepassing?

-Audio Technica AT 2020
- Audio Technica AT Pro 24
- Rode M-3
- AKG Perception 100

Wat zouden jullie mij aanraden?

Ik zou voor piano altijd een stereosetje nemen.

En aangezien je budget beperkt is zou ik iets zoeken van een budgetmerk als SE Electronics of T.Bone of zo.

Dit is wellicht wat voor je: http://www.thomann.de/nl/the_tbone_sc140_stereoset.htm

Maar verwacht er geen wonderen van. En zorg wel dat je phantom power hebt op je preamp of mixer. Anders doen die condensator micjes niets natuurlijk.

Voor zang heb je hier niks aan. Maar daar heb je weer andere (budget)oplossingen voor.

Hoi,

Ik zou liever voor 1 mic van een A-merk gaan en dan maar mono opnemen ipv 2 mics van een budgetmerk... slechte dingen al gezien bij budgetmerken...

De Pro 24 neemt trouwens toch ook in stereo op? Tis wel in dezelfde mic dus niet van elkaar verplaatsbaar, maar toch.

Phantom power is natuurlijk geen probleem.

Waarom zou ik hiermee niet af en toe wat zang kunnen opnemen? Op dit vlak weer van hetzelfde: het maakt niet uit dat de mic er eiglek niet zo goed geschikt voor is en het resultaat wat minder is, zolang het nog maar aanvaardbaar is. Het is tenslotte niet de prioriteit.

Laatst gewijzigd:
2 microfoons lijkt mij 10x beter.
Je moet zien dat je klankbron van een piano (snaren) over een redelike afstand verspreid liggen. Als je nou een Mic alleen in het midden hangt zal je veel van de bovenste en onderste tonen gaan missen en vooral het middelste gedeelte opnemen.
Als je serieus een piano ilt opnemen heb je dus minimaal 2 mic's nodig.
Als je het aan mij vraagt is het ook zo logisch als het maar kan. Een microfoon is bijna altijd richtings gevoelig,

Ik zou deze kopen:
http://www.thomann.de/nl/se_electronics_se_1a_stereo_set.htm
met deze pre=amp:
http://www.thomann.de/nl/spl_goldmike_9844.htm

Maarja, dat is dus 750euro bij elkaar.

Als geld een rol speelt (wat dus het geval is)
Dan kan je misschien beter gewoon een Dynamische Mic kopen.
Voor 100euro heb je al leuke All-round mic's.
Hoef je ook geen preamp te kopen inprincipe.

Hoe zou ik dan met een all-round dynamische mic me piano kunnen opnemen?

Kheb by the way toch de voorkeur voor een mic: tis namelijk vooral om als ik inspiratie achter de piano heb, gwn het opnameapparaat en de mic kan aansluiten en kan beginnen opnemen. Niet dat ik eerst nog 10min met statieven moet gaan sleuren enz totdat de mics volledig goedstaan.

Als ik echt iets serieus wil opnemen doe ik dat wel vanaf m'n S90ES, kan ik het eerst nog in midi opnemen en dan pas als het goed is naar audio gaan.

Me eigen (redelijk bekende) pianolerares gebruikte ook altijd maar 1 (condensator)mic, die ze tijdens kleinere concerten altijd aan de rand van het podium zette, en die opnames vond ik toch ook altijd wel in orde, je had wel veel verschil tussen verschillende ruimtes, maar kom.

je zou ook kunnen kijken naar Naiant microfoons: www.naiant.com

deze worden zelf gebouwd door een studioeigenaar in de U.S. simpel, heel goedkoop, maar verdomd goed ! ik heb zelf 4 mics van de 'oude' MSH serie
2x MSH1 en 2x MSH4 tube

vooral de MSH1 zijn mooi voor cleane, natuurgetrouwe opnames. deze worden niet meer verkocht, maar hun opvolger is de Q-X microfoon.

hier op het forum is een Naiant topic, en op de site kan je voorbeelden luisteren.

Ik heb jarenlang prima opnames gemaakt met de Samson C01. Dat is wellicht de ultieme el-cheapo condensatormic, maar ze kosten echt een schijntje en klinken meer dan acceptabel en VEEL BETER dan dynamische mics (die kosten immers ook geld, voor 1 SM58 heb je 2 C01s!!). Als voorversterker voldoen alle kleine mengpaneeltjes met fantoomvoeding prima. Ook de Behringers!

"stereomics" zijn alleen een optie als je van veraf opnames maakt (bijv voor klassieke muziek) en niet voor pop/jazz/rock waarbij meestal close-opnames gemaakt worden.

Het opnemen van een akoestische piano is overigens -erg- lastig! Zoals RSB vertelt heb je op zijn minst 2 mics nodig, en de plaatsing daarvan is een nauwkeurig karweitje! Een goede digitale piano, zoals jouw S90, of virtueel instrument levert altijd een beter resultaat, behalve als je een goede studioakoestiek hebt, en verstand van wat je doet.

Ik heb overigens mijn C01 vervangen door een Rode NT3, en die gebruik ik voor alles, zang, gitaar (ook live). Een super investerinkje, veel minder ruis dan de C01, maar de C01 klinkt "warmer".

Aangezien fantoomvoeding al geen probleem is zou ik beginnen met een Rode M3 (ongelooflijk voor het geld) en er later ofwel nog eentje bijkopen of er nog een aparte zangmicro bijhalen (of allebei als de Sint je goedgezind is ;-). Wat betreft piano opnemen is het inderdaad beter met twee microfoons, maar dat hangt ook een beetje af van wat voor model piano ... een vleugel kan je bijna niet zonder twee microfoons (twee SM57 als je dynamisch wil gaan, twee Rode's als condensor werken goed - allebei al geprobeerd), voor een buffetpiano kan je met een beetje goede plaatsing van je microfoon (en de bovenklep open) al een behoorlijk resultaat krijgen. Even experimenteren met posities en je kan al gelijk aan de slag voor weinig geld. Als je niet alles in een keer kan kopen is het beter om stapje voor stapje naar een goede setup te gaan. In het begin is het dan wat aanmodderen met beperkte gear maar het wordt wel alleen maar beter.

Ik zie dat die Rode M3 een "Internal capsule shock mount" heeft, heeft die dan geen shockmount meer nodig ? Dat compenseert al meteen het prijsverschil van een losse shockmount. Kzie ook dat daar een klein hoesje bijzit dat ze benoemen als "popfilter", maar is zo'n dingetje al voldoende of heb ik er toch nog een echte popfilter bij nodig om goed te zijn?

klein hoesje/"popfilter" staat er hierbij:
m3_accessories.jpg

Is die ueberhaupt nog ergens leverbaar? 'k Had begrepen dat dit een one-run model was, gewoon om Superlux bekender te krijgen (de 3M PostIt!-aanpak, zeg maar).

Oh... dat wist ik niet, ik krijg overmorgen mijn Superlux ECO-H6A.

Gekocht via marktplaats... Dus zou best kunnen dat ze niet meer leverbaar zijn.

Maarja, misschien ook 2e hands zoeken???

Kben dus nu vooral aant kijken op de Rode M3, heb der dus nog 3 vragen bij:

Hij heeft een cardiod opnameveld, maar ik kan die mic toch nog steeds gewoon aan het ene uiteinde van de kamer zetten (uiteraard de goede kant op gericht) terwijl ik piano speel aan de andere kant van de kamer? Zo gevoelig zijn condenser mics toch?

En nog een schopje voor de 2 vragen die ik al postte: hebk ik hierbij nog een shockmount (wegens "ingebouwd") en popfilter (wegens bijgeleverd "hoesje", zie pic hierboven) nog nodig?

1. Je kan dat inderdaad, maar je neemt dan wel alle omgevingsgeluiden en weerkaatsingen mee op... zo gevoelig zijn die ook. Als je enkel de piano en wel erg zuiver wil opnemen zet je de mic best zo dicht mogelijk bij de geluidsbron.
2. Je hebt inderdaad geen apart spinneweb nodig, gewoon met de bijgeleverde houder op de microfoonstandaard zetten.
3. De popkap is OK voor wind en gewoon omgevingsgeluid. Als je er hard in gaat schreeuwen of instrumenten gebruikt die veel lucht verplaatsen (vb. koperblazers) zet je er alsnog best een pop-schermpje voor (of oma's panty's). Je hebt dus niet onmiddellijk een popschermpje nodig.

3. De popkap is OK voor wind en gewoon omgevingsgeluid. Als je er hard in gaat schreeuwen of instrumenten gebruikt die veel lucht verplaatsen (vb. koperblazers) zet je er alsnog best een pop-schermpje voor (of oma's panty's). Je hebt dus niet onmiddellijk een popschermpje nodig.

Dus ook voor gewone normale zang (dus geen rockgeschreeuw ofzo) kan ik gewoon het standaard popkapje gebruiken?

Ik heb jarenlang prima opnames gemaakt met de Samson C01. Dat is wellicht de ultieme el-cheapo condensatormic, maar ze kosten echt een schijntje en klinken meer dan acceptabel en VEEL BETER dan dynamische mics (die kosten immers ook geld, voor 1 SM58 heb je 2 C01s!!). Als voorversterker voldoen alle kleine mengpaneeltjes met fantoomvoeding prima. Ook de Behringers!

Dit is totale onzin: een Sennheiser ed dynamische mics zijn zoveel btr in kwaliteit dan een Samson mic!

Hoi,

Ik zou liever voor 1 mic van een A-merk gaan en dan maar mono opnemen ipv 2 mics van een budgetmerk... slechte dingen al gezien bij budgetmerken...

De Pro 24 neemt trouwens toch ook in stereo op? Tis wel in dezelfde mic dus niet van elkaar verplaatsbaar, maar toch.

Als je liever 1 mic van een A-merk wilt, dan moet je budget drastisch omhoog. :confused:
Als je voor 100,-euro een mic wilt, dan kun je niet anders dan budgetmerken kopen. ;) Voor niks gaat de zon op:mexico:

Mee eens!
Ik heb twee SCT-2000 van T.Bone en die kwamen er in een cross test met Neumann, Blue en Earthworks mic bepaald niet slecht vanaf.

mic voor piano

mic voor piano

Je zou ook eens kunnen kijken naar condensator-mics van Oktava. Een Russisch merk met sterk Neumann geraleteerde ontwerpen. De nieuwprijzen liggen iets boven je budget maar je kunt misschien een tweedehandsje op de kop tikken. Heb er zelf een paar via ebay uit de VS waar de prijzen een stuk lager liggen. Grootmembraan zoals de MK-319 of MK-219 of klein membraan MK-012(worden veel in theaters en door PA bedrijven gebruikt). Uitstekende sound voor het budget.
Evt ook de mics van MXL. Minder dan de Oktava's, maar ook weer wat goedkoper

Back