Wat is Underground precies?

Zodiak MC

Nieuwkomer
Hoi!

Misschien een hele open vraag om te stellen, maar... Ik moet voor men laatste jaar een werkstuk (lees beeldend werk) over de Underground maken, en ik probeer eerst uit te vinden hoe je 't fenomeen Underground (muziek, scene,...) moet formuleren, bestaat er een formule voor?

In deze thread mag je de gekste theoriên erover spuien, als ze maar min of meer steek houden :D (min of meer dus :)).

dus: Wat versta JIJ onder Underground?

Alvast bedankt om me op weg te helpen naar men diploma :D

Ward

Het mooie van underground is, dat het niet beschreven kan worden in werkstukken, omdat het nu eenmaal underground is. zo snel media en werkstukkenschrijvers er lucht van krijgen is de kans groot dat het uit de underground verdwijnt, en het of geheel verdwijnt of juist bovengronds verder gaat. ik zou de Underground nemen op weg naar mijn diploma.

"Underground" is een woord uit de Engelse taal dat in het Nederlands "ondergronds/datgene wat ondergronds is" betekent.

Het wordt ook gebruikt om iets quasi-illegaals mee aan te duiden en dan vooral in films. (De echte crimineel praat niet over Underground, die is het) :doei:

Meestal wordt met het begrip 'underground' die stromingen in de cultuur bedoeld die niet door samenleving aanvaard zijn. Die aanvaarding blijkt vaak uit het opgenomen worden in collecties (musea), het op het podium brengen in gerenommeerde theaters en vooral... het commercieel interessant zijn.

De term is in de VS in de jaren 50 van de vorige eeuw in gebruik gekomen. De underground cultuur in die jaren was beslist meer dan alleen een bepaalde muziek. De volledige levenstijl, zoals kleding, het gebruik van drugs, andere opvattingen over sexualiteit en het levensonderhoud, hoorden er ook bij.

De Amerikaanse schrijver Jack Kerouac heeft een aantal goede boeken over die periode, vaak aangeduidt met de term 'Beat-Generation', geschreven. Romans als 'On the Road' en 'The Subterraneans' geven een goed beeld van de Beatnicks. (Makkelijk leesbare Engelse proza, dus goed voor een examen Havo ;)

In Nederland is een goed voorbeeld van een 'Underground Culture' de Provo beweging uit de zestiger jaren. Toen die zich ging omvormen naar 'De Kabouters' en 'De Oranje Vrijstaat' werden deze alweer door de bovenwereld geaccepteerd... Weg Underground!

Begrippen als een georganiseerd verzet (II-de Wereld Oorlog) en een ondergronds treinen netwerk zijn gewoon homoniemen :)

Wout

Wat muziek aangaat... Voor de Beatnicks was dat duidelijk de jazz, vooral de BeBob en de Free jazz...

Laatst gewijzigd:
Voor mij betekent underground: een tegencultuur op de grote massa. Die tegencultuur kiest hier ook bewust voor en uit zich dan ook afwijkend van de gevestigde orde.

Denver Airport schijnt ook erg underground te zijn... :maffia:

murals03.jpg

http://www.geocities.com/Baja/5692/murals.html :D

Een ander leuk voorbeeld in de beeldende kunst is 'Graffiti'. Anonieme schilderingen, meestal cartoon-achtig, die snel op bepaalde plaatsen worden aangebracht (Vooral op de New Yorkse Metro-wagons waren meesterlijk: rijdende kunst) Deze stroming is voor een deel geaccepteerd, maar het grootste deel is nog altijd ondergronds. Van de geaccepteerde groep is Keith Haring een vertegenwoordiger, al is hij momenteel weer behoorlijk underground (rip 1990)

Trouwens, Smackos, waar ben je mee bezig, man? Die reclame campagne in Den Haag, al die posters... Is dat je nieuwe artiestennaam: 'Cavemen', iedere maandag om 23.00 uur op de televisie? ;)

Wout

kom, kvindet vet zoals jullie bezig zijn :)
spit maar voort!

ps: wikipedia en boeken blablabla heb ik al gecheckt en opgenomen maar ik wil jullie mening, geen wikipediaanse mening :) ik bedoel, misschien vind persoon X het vrij underground om een t shirt van Sodom te dragen, of vind persoon Y underground maar niks en linkt hij het aan vuile herohoeren ofzoiets... gewoon, blijven spitten.:)

groetjes!

Voor muziek is het in mijn beleving zo dat "nieuwe stromingen" vaak klein beginnen in de "Underground" , vaak wordt de nieuwe stroming ontdekt en wordt het groter en meer bekend.

Vaak komt er een meer commerciele variant bovendrijven die een groter publiek aanspreekt.

Wat meer "bovengronds" wellicht.

Toch zijn er in elke stroming weer muzikanten en mensen die "Underground" blijven simpelweg omdat hun stijl als niet toegangkelijk wordt ervaren.

Back