Reason i.c.m. Kurzweil PC88mx

HuorPalantir

Nieuwkomer
Ik heb pas een MIDI naar USB kabel gekocht met de bedoeling mijn synth te gebruiken in combinatie met Reason 4.1 (als sequencer en sampler) op mijn computer. Windows XP herkent de Kurzweil als 'USB audio device', maar ik krijg geen geluid via Reason uit de synth.

In de handleiding staat: 'Put the PC88 on its own MIDI In cable. Turn MIDI Receive On on all 16 channels, and turn Local Control off. This will make the PC88 a slave to the computer before you hear it.'
Ik heb dus de MIDI In en Out plugs van mijn nieuwe kabel verbonden met resp. de MIDI In en Out van de Kurzweil. Vervolgens heb ik 'Local Control' uitgezet via 'Global' waarna er geen geluid meer uit de synth kwam. Er zit een MIDI Receive knop op die mij naar een menu brengt met 'Channel (1 t/m 16): on/off' en 'Program' (het instrument). Alle kanalen staan aan, maar nog steeds krijg ik geen geluid uit de synthesizer via Reason. De handleiding biedt verder ook geen uitkomst meer.

Kan iemand mij helpen? Is het uberhaupt mogelijk wat ik wil?

misschien erg voor de hand liggend (maar toch de moeite om ff te checken):
zitten je midi kabels goed ('out' van de computer in 'in' van de toetsen)?

misschien erg voor de hand liggend (maar toch de moeite om ff te checken):
zitten je midi kabels goed ('out' van de computer in 'in' van de toetsen)?
De ene kant van de kabel is MIDI In/Out en de andere kant is USB. De MIDI Out gelabelde stekker zit in de MIDI Out van de toetsen en de MIDI In zit in de In van de toetsen. De USB kant zit uiteraard in mijn computer.
Ik zal even kijken of andersom ook werkt (kabel In in toetsen Out).

Edit: geen resultaat

luister je de computer af, of de synth? stuur je midi-data naar de synth? Is de audio-uit van de synth verbonden met de computer?
(just checking)
(ow, en midi-out moet in midi-in, het signaal komt uit de pc en gaat de synth in)

luister je de computer af, of de synth? stuur je midi-data naar de synth? Is de audio-uit van de synth verbonden met de computer?
(just checking)
(ow, en midi-out moet in midi-in, het signaal komt uit de pc en gaat de synth in)
Ik luister van de computer en de synth af, dan weet ik zeker dat ik daar de fout niet in ga..
Ik heb de signalen gecheckt met MIDI-OX en inderdaad bij MIDI Out van de kabel op MIDI In van de toetsen krijg ik signaal.
In Reason heb ik wat interessante opties gevonden:
Onder Options>Sync zijn er 'Internal' en 'MIDI Clock'. Omdat Internal klinkt als, dat hij dicht is, heb ik hem op MIDI Clock gezet.
'Enable Keyboard Control' onder Options. De help zegt:
When this is activated, keyboard keys can be used to control devices, as set up with the Keyboard Control Edit feature.
Op mijn Kurzweil is er ook een Clock-functie. Die heb ik op 'external' gezet, maar ik hoor nog niks. Na een blik in de handleiding te werpen, lijkt het ook geen essentiele functie voor dit doeleind.

edit: ik heb de hardware device gevonden in Reason. Als ik Advanced MIDI Device activeer krijg ik 16 kanalen te zien. Daarboven staat 'No MIDI Input'. Daar moet natuurlijk wel input te zien zijn. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen, want van Reasons help word ik niet echt wijzer.

Laatst gewijzigd:
Yes! Het is gelukt om geluid van Reason door mijn Kurzweil te sturen! Ik moest bij 'Preferences' onder 'Keyboards and Control Surfaces' het apparaat gewoon selecteren. Er zijn alleen nog wat problemen:
- Het duurt even voordat ik een toon hoor op het moment dat ik op een toets druk. Er is dus een flinke delay. Heeft dit te maken met de software instellingen of is er vertraging bij de synth?
- Ik weet niet precies hoe dit verschijnsel heet, maar volgens mij is de oorzaak dat de toon dubbel wordt uitgevoerd. Dan krijg je zo'n raar effect dat de toon steeds anders klinkt.

Back