nord modular spooky midi troubles

anoniempje

hobby knooier
Oke, ik heb iets heel vaags in m,n studio, komtie

Ik heb de normale midi in van m,n micromodular aan een midi out van de um880 midi interface hangen, ik kan hem gewoon bespelen in ableton niks geen problemen. (midi out van de modular is niet aangesloten want ik gebruik hem toch niet als controller)

Wil ik dan de modular gaan editten via de editor, dan hang ik de daarvoor extra bestemde midi poorten aan m,n esi 192m geluidskaart, die midi poorten gebruik ik anders toch niet en m,n um880 hangt al vol.

Maar nu het stomme, zodra ik die erin prik, kan ik de modular niet meer bespelen in ableton, hij ontvangt wel midi want het midi lampje knippert, maar ik hoor niks. Open ik dan de editor die dus de micro opzoekt en edit via de esi midi in en out, dan kan ik hem weer wel bespelen in ableton.

Sluit ik de editor af dan kan ik de micro weer niet bespelen in ableton, ik kan hem pas bespelen in ableton als ik of de editor open of de micro modular zijn pc in en pc out poorten van de esi 192m aftrek.

Gek genoeg heb ik dit gedram niet als ik de PC OUT en PC IN van de micro ook aan m,n UM880 hang, maar dat wil ik dus niet want die hangt al vol.

Iemand enig idee ? ik snap er echt de ballen niet van ben al een dik uur aan het prutsen geweest, lijkt me haast een soort ground loop probleem door het gebruik van 2 verschillende midi interfaces op 1 instrument. Maarja dat lijkt me ook weer onzin want waarom doet hij het dan wel zodra ik de editor open ?

Grappig probleem...

Zou inderdaads een Midi poort conflict zijn, bijvoorbeeld dat Ableton poorten claimt of zo, maar dan zou die het juist moeten doen.

Maar de Stnth ontvangt wel Midi, want dat stipje knippert wel op het goede moment. Ook als Ableton geen Midi uit geeft, dus gestopt is? Als er een goede Patch is geladen en er komt Midi naar binnen, dan moet er toch geluid komen...

Kan je wat zien in de geopende Editor? Zou het kunnen zijn dat er een signaal is dat het Patch volume terugdraait tot nul? Die dan weer ongedaan gemaakt is wanneer de Editor geopend wordt? (Ik zou niet weten waarom, dus 'ksegmaawah!)

Wout

Yep hij ontvangt wel midi, het lampje knippert inderdaad, heb het met een aantal patches geprobeert, heb nu ook een eigen patch gemaakt vanuit scratch, en nog steeds het zelfde probleem.

Als ableton geen midi uit geeft, stopt het lampje inderdaad met knipperen, ik kan er helaas niet achter komen of bij het sluiten van de editor of het lostrekken van de kabel er een parameter word gewijzigd want die kan ik dan niet meer zien helaas. M,n eigen patch heb ik van scratch opgebouwt, die had ik nog geen midi controller nummers afgegeven dus ik zou haast denken dat dat niet kan toch ?

Ik heb de modular net sinds gister dus het is allemaal even nieuw voor mij.

Het is nu helaas wat laat, maar morgen kan ik de PC IN en PC OUT nog even proberen op de midi interface van m,n novation remote 25 en ook nog even op de midi poorten van m,n moederbord geluidskaart, kijken of ik dan het zelfde conflict houd.

Opzich is er nu wel mee te werken hoor, het is alleen een beetje lastig dat ik dus heel tijd de editor moet open houden om hem ook te kunnen spelen.

Trouwens ik had niet verwacht dat toen ik hem totaal aan de um880 hing, zowel ableton als de editor van de um880 gebruik kon maken, ik heb de midi poorten van de esi in ableton uitgeschakeld, misschien als ik die ook in ableton aangooi dat hij het dan wel doet, klinkt raar maar toch eens proberen

Ohwyeaah :D

je wil het niet geloven, maar nu ik dus de esi poorten ook in ableton heb geactiveerd werkt hij dus wel naar behoren, wat verschrikkelijk vaag toch.

:halleluja

EDIT>

Het word nu nog vager, nu ik dus die esi midi poorten in ableton heb geactiveerd kan de modular editor die poorten niet meer openen, en krijg ik een error en sluit het zichzelf. de esi poorten maar weer deactiveren in ableton en maar gewoon de editor open houden of een kabel los trekken lijkt me dan toch wat makkelijker. :(

... Het word nu nog vager, nu ik dus die esi midi poorten in ableton heb geactiveerd kan de modular editor die poorten niet meer openen, en krijg ik een error en sluit het zichzelf. de esi poorten maar weer deactiveren in ableton en maar gewoon de editor open houden of een kabel los trekken lijkt me dan toch wat makkelijker. :(
Dat lijkt me logisch. Je kan een poort maar één keer toewijzen, toch? En Ableton lijkt me een 'eiser' aangaande Midi. CuBase heeft er ook een handje van. Vreselijk egocentrische programma's: "De computer is van MIJ". Maar waarom wil je de Editor sluiten als je gaat spelen? Bij mij staat'ie gewoon open en kan ik zien wat er allemaal in de synth gebeurt.

Wout

Dat lijkt me logisch. Je kan een poort maar één keer toewijzen, toch? En Ableton lijkt me een 'eiser' aangaande Midi. CuBase heeft er ook een handje van. Vreselijk egocentrische programma's: "De computer is van MIJ". Maar waarom wil je de Editor sluiten als je gaat spelen? Bij mij staat'ie gewoon open en kan ik zien wat er allemaal in de synth gebeurt.

Wout

Ik dacht in eerste instantie ook dat je poorten maar 1 keer kon toewijzen zoals m'n um880 in z'n totaal ook maar aan 1 programma toegewezen kon worden en dat bleek dus niet zo te zijn want die poorten kan kan ik wel onder verschillende programma's delen zoals de editor en ableton. Vandaar dat ik bedacht dat het zo wel eens kon werken afijn, ik laat de editor maar gewoon open staan inderdaad, zo lastig is dat ook weer niet.

Moet wel zeggen wat een fijn bakkie en dat voor het geld. Eigenlijk alles wat ik in me hoofd krijg kun je er in maken.

Ik zal straks eens kijken of ik nog succes heb met m,n andere midi interfaces, maar eerst eens even lekker spelen met het ding.

Bedankt in elk geval :mega:

... Moet wel zeggen wat een fijn bakkie en dat voor het geld. Eigenlijk alles wat ik in me hoofd krijg kun je er in maken.

Ik zal straks eens kijken of ik nog succes heb met m,n andere midi interfaces, maar eerst eens even lekker spelen met het ding. ...
En dan te bedenken dat het gevalletje al een tijdje op de markt is (Iets meer dan tien jaar!)
Er zijn beperkingen, dat wel. Al op www.electro-music.com geweest? En in het grote archief? (meer dan 25 000 Patches...)

Zorg voor voldoende eten en rust, kijk eens goed naar je naasten, zodat je niet vergeet hoe die er uit zien, sla koffie in, want je gaat een periode van volledig acociaal gedrag in, ven een ernstige verslaving...

Wout

Back