open-source InstantSampler AU plugin

muxer

TROS lid
hoi,

bij deze de aankondiging van mijn eerste zelfgeschreven plugin: de InstantSampler, te vinden op

http://www.muxer.nl/instant-sampler/

een relatief simpel ding, maar ik vind 'm zelf iig nogal bruikbaar (daarom heb ik 'm ook gemaakt): de eerste keer dat je een note speelt, record ie de audio van de side-chain input, daarna speelt ie de sample af (met mogelijk verschillende velocities, reversed of niet, pitchbended ook nog).

Je kan het volume van de de side-chain input die doorgelaten wordt als er geen sample speel instellen, en daarom vind ik 'm handig om een soort van knip-en-plak gevoel aan een eindmix te geven, zonder 'm te hoeven bouncen.

ben benieuwd of jullie 'm ook bruikbaar vinden ... op dit moment helaas alleen nog voor de mac (AU), en ik heb 'm niet kunnen testen in Live, omdat ik de sidechaining daarin niet voor elkaar krijg.

grtz!

even een demootje op mijn site toegevoegd ...

hopelijk dat er logic gebruikers zijn die 'm even willen uitproberen ... in het kader van een kinda sort of beta test: ik heb 'm nog niet op een andere mac dan de mijne zien werken (maar daarop doet ie het dan wel als een zonnetje :) )

alvast bedankt!

Heel graag, ben benieuwd!

Ey beste man, net even getest. It works in Logic Pro. Ableton Live ga ik nu kijken. Ik moet zeggen dat ik niet veel meer dan noten opnemen en spelen heb gedaan maar het werkt goed. Helaasch allen niet live, dus ik kan niet live zingen en opnemen, Logic moet echt op record staan. Maargoed, misschien kan dat wel en ken ik Logic niet goed genoeg daarvoor.

edit: Ableton Live ziet hem niet als software instrument maar als midi-effect/audio effect (valt niet te zien). Hij valt hierdoor dan ook niet te sidechainen want ik kan de input niet toewijzen.

Paar dingetjes. Het zou fijn zijn als hij ook gewoon niet velocity sensitive was zodat het puur triggers zijn. Ook de pitchbend ueber brak maar das dan ook wel weer grappig. Anyhow, nice start :)

Laatst gewijzigd:
dank voor de test!

ik had zelf dus ook ff de ableton live demo gedownload om het te proberen, kwam er ook niet uit ... ga wel ff met die gasten van destroyfx mailen, kijken of die wat weten.

overigens vind ik het vreemd dat je een audio effect niet zou kunnen side-chainen, een compressor moet dat toch ook kunnen? alhoewel ik dat ook niet echt aan de praat krijg in ableton, maar ik ben niet bekend met ableton ...

dank voor de test!

ik had zelf dus ook ff de ableton live demo gedownload om het te proberen, kwam er ook niet uit ... ga wel ff met die gasten van destroyfx mailen, kijken of die wat weten.

overigens vind ik het vreemd dat je een audio effect niet zou kunnen side-chainen, een compressor moet dat toch ook kunnen? alhoewel ik dat ook niet echt aan de praat krijg in ableton, maar ik ben niet bekend met ableton ...

Ja, mijn uitleg was niet helemaal jovel...
Hij moet hem gewoon als midi instrument zien. Dan moet ik bij audio output die track kunnen kiezen. Nu moet ik om hem aan te sturen een twee midi track aanmaken en die routen naar je plugin. Dan ontvangt hij de midi, maar ik kan geen audio sturen. Side chaining in Live 6 is een beetje sucky sucky, logic doet dat beter al is ableton live 7 wel verbeterd maar die kan ik hier niet testen voor je.
Hij zal hem wel als midi-effect zien aangezien ik geen audio ernaar kan sturen. Hopelijk is dit wat duidelijker.

edit: Ableton Live ziet hem niet als software instrument maar als midi-effect/audio effect (valt niet te zien). Hij valt hierdoor dan ook niet te sidechainen want ik kan de input niet toewijzen.

Paar dingetjes. Het zou fijn zijn als hij ook gewoon niet velocity sensitive was zodat het puur triggers zijn. Ook de pitchbend ueber brak maar das dan ook wel weer grappig. Anyhow, nice start :)

ik ben eruit: in Ableton is het juist wel 'logisch': je moet de InstantSampler als audio effect op een audio track zetten. dan kan je van een MIDI track de output assignen naar die audio track, en dan komt de plugin als target te voorschijn.

(in logic is het niet logisch, daar moet je doen alsof het een instrument is, wat eigenlijk irritant is omdat je signal flow dan niet meer lekker is: als je een track wilt solo-en die uiteindelijk in de side-chain van de InstantSampler terechtkomt, dan moet je de InstantSampler track ook solo-en, anders hoor je niks. maar dit terzijde.)

over de velocity sensitivity, die zat er eerst ook in, maar die heb ik eruit gehaalt omdat ik vond dat er teveel schuiven kwamen. maar als mijn eerste 'klant' eral om vraagt, dan stop ik 'm er weer in (ik laat 't je nog wel ff weten dan).

ennuh, wat bedoel je met "de pitchbend ueber brak" ... ?

ik ben eruit: in Ableton is het juist wel 'logisch': je moet de InstantSampler als audio effect op een audio track zetten. dan kan je van een MIDI track de output assignen naar die audio track, en dan komt de plugin als target te voorschijn.

(in logic is het niet logisch, daar moet je doen alsof het een instrument is, wat eigenlijk irritant is omdat je signal flow dan niet meer lekker is: als je een track wilt solo-en die uiteindelijk in de side-chain van de InstantSampler terechtkomt, dan moet je de InstantSampler track ook solo-en, anders hoor je niks. maar dit terzijde.)

over de velocity sensitivity, die zat er eerst ook in, maar die heb ik eruit gehaalt omdat ik vond dat er teveel schuiven kwamen. maar als mijn eerste 'klant' eral om vraagt, dan stop ik 'm er weer in (ik laat 't je nog wel ff weten dan).

ennuh, wat bedoel je met "de pitchbend ueber brak" ... ?

Ah, dan dacht ik "logic" in ableton dus :engel:

Het algoritme van de pitchbend staat me niet zo aan. Hij klinkt niet zo lekker. Doet nu meer denken aan een bitcrusher.
Ohja, stop hem er maar in dus die schuif wat vel.sensitivity betreft :D

Anyhow, hij werkt dus prima opzich. Good job!

tja, daar heb je me wel meteen op m'n zwakke plek: de pitchbend is eigenlijk 'varispeed' up- en down sampling, en dat doe ik behoorlijk lo-fi: ik interpoleer alleen tussen de samples (vond ik al heel wat), verder geen fancy anti-aliasing filter gedoe. dus yep: je krijgt er gratis wat gritty noise in het hoog bij :-)

ik vind 'm wel bruikbaar genoeg om kleine 'afrem' effectjes te maken, ik zou inderdaad ook niet voor langere tijd gepitchbend afspelen.

Back