isolerende scheidingswand afdichten

sten

Ouwe rot
Zit er aan te denken om twee muren in mijn studio te voorzien van een (vrijstaande) isolerende scheidingswand. Deze wandjes moeten dan zo'n 30 cm voor de bestaande muren komen.

Wat voor manieren zijn er om deze wanden luchtdicht te krijgen aan de zijkanten (tegen de bestaande muren) en het plafond zonder te spijkeren/kitten/schroeven. Wil deze kamer namelijk helemaal intact laten omdat deze netjes is afgewerkt (en er wellicht een verhuizing aan zit te komen).

Tevens zit ik in mn studio met (opbouw) verwarmingsbuizen. Is er een manier om die door de gipsplaat te krijgen zonder geluidslekken. Wat ik mij ook afvraag is of die verwarmingsbuizen niet voor het contactgeluid zorgen.

om alles tog lucht dicht te krijgen lijkt me het beste rubberen strips

als je geen last van tikkende buizen of ruizende buizen maakt het niet uit

Als je niet de hele kamer isoleert zal het geluid net zo hard om die muren heegaan , via de andere muren, vloer en plafond die je aanstraalt. Die geven het geluid gewoon door aan de rest van de constructie.

Als je niet de hele kamer isoleert zal het geluid net zo hard om die muren heegaan , via de andere muren, vloer en plafond die je aanstraalt. Die geven het geluid gewoon door aan de rest van de constructie.

Voor optimale geluidsisolatie is dat inderdaad beter, maar een enkele scheidingswand kan mijn inziens wel wat winst opleveren.

Rubberen strips is wellicht wel een goed idee. Je bedoelt tochtstrips?

Voor optimale geluidsisolatie is dat inderdaad beter, maar een enkele scheidingswand kan mijn inziens wel wat winst opleveren.

Rubberen strips is wellicht wel een goed idee. Je bedoelt tochtstrips?

Een scheidingswand kan absoluut veel schelen. Ik heb puur om lage tonen te dempen (waar je buren het snelst last van zullen hebben) een massieve 70mm Gipsblokken muur geplaatst op een rubberen strip (om het contact met de betonnen vloer te minimaliseren). Bij de dakbalken maakt de muur wel contact met het dak via ankers (om te zorgen dat de muur niet omvalt). De muur is rondom afgekit met siliconenkit (dat ruikt even een paar dagen heel lekker :D)).

Ik heb gekozen voor een massieve muur omdat deze met geringe dikte toch goed laag dempt. Nadeel is dat middentonen minder goed worden gedempt dat met een spouwmuur, echter wilde ik dezelfde demping in het laag krijgen met een spouwmuur dan moest ik naar een spouw van 20cm + 2 x 12mm gips aan beide kanten. Als je daar dan nog akoustisch materiaal op moet aanbrengen ben je al gauw een 30cm kwijt aan alleen een muur. En aangezien ik het ak verder niet heb geisoleerd vond ik dat per definitie niet veel toevoegen.

In dit geheel heb ik een gestabiliseerde massief meranti deur gezet in een hardhouten kozijn. Een zware deur dus die gestabiliseerd is met aluminium stangen (aan de binnenkant) zodat deze niet kromtrekt door eventuele temperatuursverschillen aan de 2 kanten van de deur. Dit is belangrijk omdat je uiteraard rubber tochstrips in je kozijn gaat zetten om de boel zoveel mogelijk luchtdicht te maken en een kromme deur gaat je afdichting kompleet teniet doen.

Het eindresultaat is veel beter dan ik ooit had kunnen dromen. Als ik mijn main monitors aanzet (4 x 10 Inch) dan horen de buren dat na een bepaald volume absoluut...maar dat is gewoon teveel geweld.

Echter als ik op mijn nearfields bezig ben kan ik echt behoorlijk hard voordat de buren ook maar iets horen,.....je merkt het al direct aan de andere kant van de muur....laag wordt met een enorme factor gedempt. Je hoort wel nog wat mid maar daar rekent de tussenmuur met de buren prima mee af.

Al met al ben ik 100% tevreden over het resultaat. Er zijn overigens software tooltjes waarmee je prima kunt bereken wat een muur gaat doen bij elke gekozen oplossing en materiaal.

Laatst gewijzigd:
Back