2 vragen over ABLETON (1 over editten en 1 over microtonale muziek)

michel van rooy

Ingeburgerd
Hoi,
ik werk sinds kort met Ableton en heb twee vragen:

- hoe kan je (op een Mac) fijne automation data editten in je arrangement view? ik kan het wel met dat potloodje maar dan zijn me edits erg grof (met een grid van 1 bar). ik begreep dat je het moet doen met de alt-knop ingedrukt maar dat werkt bij mij niet.

- kan je microtonale muziek maken met Ableton? dus dat je de midi-noten van je keyboard verdeeld over een kleinere schaal dan gebruikelijk in ableton, waardoor je ook tonen tussen twee semi-tonen in kan triggeren met je midi-keyboard en niet de pitch bend hoeft te gebruiken? om het moeilijk te zeggen: kan je een andere stemming selectern dan de getemperde stemming?

wie kan me helpen??

:halleluja

groetjes

Michel

Sorry, dat editten lukt wel. ik deed het niet goed. blijft over de vraag over hoe je in real time microtonale muziek kan maken in Ableton zonder eindeloos pitch bend data te editten?? kan iemand me daarmee helpen?

He, jammer. het zou toch leuk zijn als ze het als midi-instrument hadden ingebouwd: een soort x-y matrix waarin je een frequentie zou kunnen toewijzen aan elke inkomende noot die dan door ableton wordt omgezet in een midi-noot plus bijbehorende pitch-bend. of zou je zoiets zelf kunnen maken?

Pitchbend is niet polyfoon dus die optie valt af; aftertouch kan dat wel zijn. Maar, da's toch wel een beetje ellende, want ook al is het heel leuk, je verzadigt dat arme MIDI-kabeltje en de processor en het werkt niet bij alle controllerkeyboards (vaak wel als ze het moeten ontvangen).

Microtonaliteit is niet gebonden aan het toetsenbord; het is de sound engine die de vertaling doet van noot C3 naar een willekeurige frequentie. Dan heb je nog een paar soorten van ontstemmen door de engine; of je pakt een gewoon oktaaf en geeft een afwijking naar boven/onder per noot aan zodat bepaalde toonsoorten goed klinken (en andere klote), of je pakt het hele toetsenbord en stelt zelf een curve of lijn in die aangeeft met welke proportie alles omhoog of omlaag moet (keytracking). Of je doet helemaal leuk en pakt Hermode tuning, maar da's ook niet echt microtuning waar je wat aan kunt sleutelen - meer instant zuivere akkoorden maken :).

Back