course is niet precies af te stellen

Synthequ

Stamgast
Hallo beste lezer ,

Ik heb een uitdaging..........
Ik heb een jv2080 en een mbd1.
Nu is het zo dat ik een leuke baspartij heb gespeelt via midi vanuit mijn keyboard naar de mbd1 wat goed klinkt. Nu voeg ik hier bijvoorbeeld een gitaar of een synth via mijn jv2080 aangestuurd via midi door mijn keyboard erbij.
Nu blijkt dat het telkens maar niet geheel overkomt qua toonhoogte wanneer ik deze naast het basgeluid heb opgenomen.
De course van de jv2080 kan je instellen maar dan blijft deze alsnog hier iets naast zitten.
Ook als ik de bas van de jv2080 gebruik voor de bas blijft hetzelfde ontstaan.
Alles wordt opgenomen via een geluidkaart welke ik vanuit de pc kan afspelen en gelijk weer kan opnemen met een toevoeging van de jv2080 naar de geluidskaart.
Kan het probleem aan de geluidkaart liggen????? Lijkt mij vreemd als deze een toonverandering kan geven die ongeveer 1/4 of 2/4 of course ligt.
De jv2080 kan hier alleen een course van 1 veranderen.

Ik vind het fijner om direct mee te spelen en zo op te stapelen , zo kan de maatvoering beter blijven dan dat je eerst afspeelt en dmv cubase deze erbij plakt.
Ook vind ik live mooier ivm gevoel die in de muziek kan leggen.

Heeft er iemand ervaring met het bovenstaande probleem of een oplossing??????

Alvast bedankt , John

Vreemd... :confused: Het moet haast wel iets zijn de instellingen van je patches , of van je midi-keyboard (lijkt me sterk dat het je geluidskaart is). De nootwaarden kloppen wel in je sequencer, neem ik aan? (dat ze zijn zoals je bedoelde) Ik zit even te denken waar course ook alweer voor staat bij Roland; is dat finetuning (de-tuning eigenlijk, gewoonlijk maximaal een halve noot omhoog of omlaag), of seminote-tuning (dus x halve noten omhoog of omlaag).

Nou ja, misschien ligt het dus aan instelling van bepaalde patches van de JV, of is er iets met de pitchbend van je midi-keyboard (blijft misschien net iets boven of onder het midden hangen?).

Vreemd... :confused: Het moet haast wel iets zijn de instellingen van je patches , of van je midi-keyboard (lijkt me sterk dat het je geluidskaart is). De nootwaarden kloppen wel in je sequencer, neem ik aan? (dat ze zijn zoals je bedoelde) Ik zit even te denken waar course ook alweer voor staat bij Roland; is dat finetuning (de-tuning eigenlijk, gewoonlijk maximaal een halve noot omhoog of omlaag), of seminote-tuning (dus x halve noten omhoog of omlaag).

Course staat voor finetuning en kan alleen maar 1 stap omhoog of omlaag en helaas geen halve anders was het probleem wel opgelost.

Nou ja, misschien ligt het dus aan instelling van bepaalde patches van de JV, of is er iets met de pitchbend van je midi-keyboard (blijft misschien net iets boven of onder het midden hangen?).

Hetzelfde is ook als ik de mbd1 gebruik , dus het ligt niet aan de jv2080.
Pitchband van de keyboard?????? moet ik even opzoeken.......
Dan ligt mogelijk het verschil tussen de hoge en lage tonen van het keyboard qua nauwkeurigheid. Raaar , heb ik nog nooit mee mogen maken.

Eerst maar even de pitchband uitzoeken........

Course staat voor finetuning en kan alleen maar 1 stap omhoog of omlaag en helaas geen halve anders was het probleem wel opgelost.

Uh, nee. Je kunt op twee manier tunen: met halve tonen (+1 is dan dat C als C# klinkt) of met delen van halve tonen (op zich cents, maar daar wordt in synths volgens mij zelden van gesproken; in ieder geval dat een halve toon is opgedeeld in, bijvoorbeeld, 30 stapjes, zodat +1 betekent dat je C 1/30e van een halve toon hoger klinkt - alhoewel dat qua theorie niet helemaal klopt voor elke toonsafstand, maar dat maakt hier even niets uit...). Beide zijn per part van een patch in te stellen; even kijken dus of niet één van de twee raar staat afgesteld.

Is dat niet het geval trouwens, dan is bijstellen natuurlijk geen oplossing! Of in ieder geval: je kunt er de tuning wel mee laten kloppen, maar de kern van het probleem (waarom je een ge-detuned geluid terugkrijgt) zou hetzelfde blijven.

Hetzelfde is ook als ik de mbd1 gebruik , dus het ligt niet aan de jv2080.
Pitchband van de keyboard?????? moet ik even opzoeken.......
Dan ligt mogelijk het verschil tussen de hoge en lage tonen van het keyboard qua nauwkeurigheid. Raaar , heb ik nog nooit mee mogen maken.

Eerst maar even de pitchband uitzoeken........

Pitchbend, dus het benden van je pitch. Daarvoor zou er een draaiwiel of pookje of je keyboard moeten zitten - misschien dat dat ergens blijft steken.

oke , je bedoeld de pitchwiel of pitch , tja die is prima in orde.

Als ik via de keyboard of de jv2080 of course ga (finetuning) het verschil blijft alsnog.

Ik denk dat ik even uit moet gaan zoeken of de lage tonen ook op andere patches een verschil hebben of waardoor het komt , nou ja even..........
Anders in hoge tonen afspelen en de course van de jv2080 verlagen is een optie. Maar raar blijft het.

Ik kom hier nog op terug , morgen ga ik verder onderzoeken hoe dit nou mogelijk is.

In ieder geval kan het niet aan de midi liggen want midi werkt of werkt niet en kan niet zomaar verlagen qua toon.

Back