Is een mega mengtafel echt nodig?

Dirk

Nieuwkomer
Ik heb even een vraag over iets wat ik eigenlijk niet goed begrijp en waar ik wat comment op wil:

In nogal wat homestudio's zie je 12 of 24 kanaals mengtafels staan.
Indien je nu enkel met midi werk (met uitzondering van een zangmicrofoon en een analoge ingang voor bv een CD speler)
is dan een analoge mengtafel nuttig ?
Je kan de zaken toch ook mixen in een sequencer (e.g. cubase ?)?
Ik neem aan dat een digitale mengtafel op zich wel gemakkelijker werkt dan met de muis te prutsen op het scherm,
maar zijn er nog andere redenen waarom iemand die bijna enkel met midi werkt (+ softwarematige samples) een uitgebreide mengtafel zou aanschaffen?

Ikzelf zou een kleine mengtafel willen (inputs : mic, Cd speler en uitgang van m'n geluidskaart) om de uitgang naar een paar actieve monitors te sturen. (zo kan ik manueel het volume naar m'n monitors regelen).

In principe kan je tegenwoordig alles op een zware pc of mac. Ik denk zelfs het volume van je actieve monitors ook als je dat persè wil.
Bij mij draaien alle instrumenten midimatig mee tijdens de mixdown van een nummer, ik neem geen audiotracks op. Enkel stukken in de sampler, maar dat is dan ook midimatig aangestuurd. Alle audio verdwijnt dan in een 03D Yamaha (total recall, automix, ook midi aansturingen) digitale mixer. Zo blijft alles tot op het laatste editeerbaar en verbeterbaar.
Ik zou dit nooit alleen allemaal op een scherm kunnen zonder stressaanvallen en vingerkrampen te krijgen, en dan spreken we nog niet over de klankkwaliteit van hard- tegenover sofware-synths. Al moet je je als beginner daar niet veel van aantrekken daar het je toch geld uitspaart met softs alleen te werken (als het een bevlieging is...)

Maar dan nog, ieder zijn manier van werken.

:biertje:

Een mengtafel werk ook als je computer uit staat.

Maar al die mensen die een geluidskaart met veel IO hebben gingen toch vragen om schuiven. Die kwamen dan ook op de markt. Dus mensen willen gewoon met hun tengels kunnen mixen en niet met een muis.

Er zijn ook kleinere modellen mixers met een paar ins/outs en waar je voor jouw doen prima mee uit te voeten kunt.
(heb onlangs zelf ook nog een behringer UB-1002 gekocht, bevalt me prima)

een mengtafel bepaalt ook de klankkleur van je geluid.
ik heb wel eens het zelfde nummer op 2 verschillende mixers afgemixt
het verschil is verbluffed!
Ik denk dat het niet veel uitmaakt als je digitaal afmixt
maar met anologe mixers is het dus ook belangrijk dat je er een hebt die bij je "sound" past.
Voor anologe mixers kom je voor een echt goeie mixer toch al gauw bij de busmixers uit en die hebben vaak veel kanalen.
Ik vind het belangrijk dat een mixer het geluid mooi overstuurd en dat het geluid "warm" klinkt.
Daarom werk ik niet met een digitale mixer.

Laatst gewijzigd:
hoe meer kanalen hoe beter vind ik omdat je dan alle individuele geluiden nog eens appart kan bewerken of route ergnens naar toe
voor de eindmix is het ook overzichtelijker
vergeet niet dat veel modules meerdere uitgangen hebben en ik zou daar zeker gebruik van maken zoals drumcomputers,samplers,of andere geluidsmodules
vaak kom je wel aan een kanaaltje of 16 . als ik naar mijn eigen setup kijk dan kom ik al gauw op ruim 50 outputs van mijn instrumenten (ik gebruik ze niet allemaal tegelijk) en dan heb ik de effecten en dynamic processors niet eens meegerekend dus een 24 kanaals tafel is echt geen overbodige luxe
als je er nog een paar patchbays tussen zet dan ben je helemaal flexibel bezig en ben je niet gebonden aan een vaste opstelling tenzij je een paar losse instrumenten heb

ik heb geen ervaring in het afmixen op een computer al zie ik wel steeds meer mensen ermee werken met een klein mengtafeltje erbij of een controller
maar ik denk dat hier iemand anders wel een antwoord op kan geven

Stel dat je bijvoorbeeld wilt mixen in Cubase, maar het werken met de muis vervelend vindt, kun je natuurlijk ook kijken voor aan hardware controller zoals Houston van Steinberg bijvoorbeeld.

Ik vind het op verschillende kanalen kunnen mixen op een tafel wel handig met mijn muziek. Als ik een harde bassdrum maak kan ik hem gewoon via een apart kanaal mixen zonder dat al m`n andere geluiden wegvallen, en het is makelijker en overzichtelijk te bedienen.

ligt er natuurlijk ook aan hoeveel hardware je gebruikt. als je alleen met softsynths werkt is het makkelijker om alles op je pc te doen. maar om steeds al je hardware om the patchen is een stuk meer werk elke keer.

Persoonlijk vindt ik een mengtafel gewoon handig. Ik heb zelf een 16-kanaals en die zit helemaal vol.

Het fijne van een digitale mengtafel is dat er effecten inzitten. Bij de mijne kan je twee effecten instellen en de hoeveelheid per kanaal verieren wat wel erg handig is. Ook het onthouden van de instelling vindt ik erg ideaal en om die reden zou ik niet overstappen op een echte analoge tafel.

ik doe vaak ook wel eens wat eq werk en volume mixen op me mixen en af en toe eens een kickdrum oversturen maar vindt dat ik daarvoor maar weinig variatie heb....ook heeft me mixer/workstation wel een leuke reverb er op zitten!

maar ik doe alles ook heel vaak gewoon softwarematig!

Je zou er versteld van staan hoeveel invloed een analoge mengtafel heeft op de
klank van het eindresultaat. Als je je eigen nummers een keertje zo opnieuw zou
afmixen, is je vraag waarschijnlijk al voor het grootste deel beantwoord.

Alles van begin tot einde via een digitale route kan natuurlijk ook, maar of
dat de uiteindelijke klank ten goede komt blijft een kwestie van smaak. De mijne
is het in ieder geval niet.

Gebruik je echter hardware met separate out's in je setup, dan wordt het echter
meteen iets heel anders. Neem nou bijvoorbeeld een 808 of 909. Als je die per
instrument kunt eq'en en vervolgens zelf exact naar wens in het stereo-beeld
verdelen, kun je rekenen op een veel betere dynamiek en scheiding, om nog maar
niet te spreken over dingen als gating van je basssdrum of een beetje galm op
snare of handclap.

De digitale route is prima voor een snel en effectief resultaat, zeker voor
demo-versies, maar er komt een moment dat je voor een beter kwaliteits-niveau
niet meer ontkomt aan het gebruik van meer kanalen.

Bedankt voor de reacties;

misschien had ik erbij moeten vermelden dat ik met een SW1000XG werk en dus (nog) geen
andere losstaande midi hardware heb;
Mijn euro is nu inderdaad gevallen: indien je afzonderlijke midi hardwarecomponenten
gebruikt (synth's) dan is een mengtafel gewoon nodig om alle outputs van de synths te centraliseren, te mixen e.d.

Back